مهر/ سفر ناگهانی دو عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به فرودگاه کابل در میانه عملیات خروج نظامیان و اتباع خارجی از افغانستان، باعث خشم مقامات دولت واشنگتن شد.

سفر ۲ نماینده کنگره به کابل خبرساز شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی اعلام کردند که دو عضو کنگره این کشور روز سه شنبه و در آشفته بازار خروج نظامیان و اتباع آمریکایی از افغانستان، بدون اعلان قبلی وارد فرودگاه کابل شدند که در پی این اقدام، وزارت امور خارجه و پرسنل نظامی آمریکا برای تامین امنیت و اطلاعات برای این نمایندگان، مجبور به تغییر برنامه ریزی های خود شدند.

«سث مولتون دی-مس» و «پیتر میجر» که هر دو از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و از کهنه سربازان ارتش این کشور هستند و در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان خدمت می کنند؛ با هواپیماهای چارتر به کابل رفته و برگشتند. گفته می شود که آنها چندین ساعت در فرودگاه کابل بودند.

این اقدام باعث شد تا مقامات شکایت کنند که آنها ممکن است (برای برگشت) صندلی هایی را تصاحب کنند که می توانست به سایر آمریکایی ها یا افغان های پناهجو اختصاص داده شود، اما این نمایندگان در بیانیه مشترکی اعلام کردند که آنها اطمینان حاصل کرده اند با پروازی بر می گردند که صندلی خالی داشته باشد.

آنها در ادامه مدعی شدند: ما به عنوان اعضای کنگره وظیفه داریم نظارت بر قوه مجریه را انجام دهیم. ما این سفر را به صورت مخفیانه انجام دادیم و فقط پس از عزیمت در مورد آن صحبت کردیم تا احتمال خطر و ایجاد اختلال برای مردم در محل به حداقل برسد چرا که برای جمع آوری اطلاعات و نه برای تماشا کردن و خودنمایی به آنجا رفته بودیم.

سه مقام آگاه در رابطه با اقدام این دو نماینده گفتند که وزارت امور خارجه، وزارت دفاع (پنتاگون) و مقامات کاخ سفید از این حادثه خشمگین شدند، چرا که این اقدام بدون هماهنگی با دیپلمات ها یا فرماندهان نظامی که مسئول انجام عملیات تخلیه هستند، انجام شده است.

سفر مشکوک این دو نماینده کنگره به کابل در حالی صورت می گیرد که پنتاگون بارها نگرانی خود را درباره تهدیدات امنیتی در کابل ابراز کرده است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در سخنرانی عصر سه شنبه خود به خطر فزاینده گروهک تروریستی داعش نیز اشاره کرد و مدعی شد: آمریکا هرچه بیشتر در افغانستان بماند با خطر شدید و فزاینده حمله یک گروه تروریستی به نام «داعش کِی» یا همان داعش خراسان روبروست!

او در ادامه ادعایش گفت: هر یک روزی که در کارزار هستیم روز دیگری است که می‌دانیم داعش-کِی ( Daesh -Khorasan) به دنبال هدف‌گیری فرودگاه و حمله به نیروهای آمریکایی و متحدان ماست.

این در حالی است که برخی متحدان آمریکا از جمله انگلیس خواهان تمدید ضرب الاجل ۳۱ آگوست برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هستند، اما بایدن در این سخنرانی تأکید کرد که قصد دارد به ضرب الاجل فعلی خروج، یعنی ۳۱ آگوست (۹ شهریور) پایبند بماند.