ایسنا/ اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تماسی تلفنی با وزیر خارجه جدید کشورمان برقرار کرده است‌.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در بیانیه‌ای که روز جمعه در سایت سرویس اقدامات خارجی اروپا منتشر شده آمده است: نماینده عالی، جوزپ بوزل روز جمعه تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران برقرار کرد. آن‌ها درخصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا در پی تغییر دولت در ایران، مسیر پیش‌روی برنامه جامع اقدام مشترک و آخرین تحولات پیرامون افغانستان و تاثیرات منطقه‌ای و بشردوستانه آن گفت‌وگو کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: بورل به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بر اهمیت بالای از سرگیری فوری گفت‌وگوهای وین برای بازگرداندن برجام به مسیر خود تاکید کرد.

وی همچنین نگرانی خود درخصوص اقدامات هسته‌ای اخیر و مسیر کلی برنامه هسته‌ای ایران را ابراز و بر اهمیت همکاری نزدیک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

وی لزوم داشتن رویکردی منعطف و واقع گرایانه در قبال مذاکرات توسط تمامی طرفین برای رسیدن توافقی که به نفع همگان باشد را یادآور شد.

در انتهای بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: نماینده عالی بورل و امیرعبداللهیان همچنین درخصوص وضعیت افغانستان پس از تسلط طالبان گفت‌وگو کردند. نماینده عالی اشاره کرد که وضعیت این کشور نیاز به توجه فوری دارد و نقش شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای اطمینان حاصل کردن از ثبات داخل و خارج منطقه حیاتی است. آن‌ها توافق کردند که با یکدیگر در تماس باشند و درخصوص شرایط به رایزنی بپردازند.