باشگاه خبرنگاران/ مقامات آمریکایی اعلام کردند قادر نیستند بدون همکاری آزمایشگاه ووهان در چین معمای منبع اصلی کرونا را حل کنند.

مرکز اطلاعات آمریکا: بدون همکاری چین قادر به یافتن منشا ویروس کرونا نیستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کردند: تنها چین می‌تواند به سئوالات و ابهامات موجود درباره منشاء اصلی ویروس کرونا در جهان پاسخ دهد و بدون همکاری این کشور مرکز اطلاعات آمریکا قادر نخواهد بود این معما را که موجب کشته شدن نزدیک به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در جهان شده حل کند.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا این بیانیه سازمان اطلاعاتی آمریکا را در غالب گزارشی محرمانه دریافت کرد که در آن از مقامات کاخ سفید خواسته شده بود برای همکاری چین در زمینه منشاء اصلی کرونا به دولت پکن فشار‌های بیشتری را وارد کنند.

بایدن نیز در بیانیه جداگانه‌ای در این باره گفت: اطلاعاتی در مورد منشاء اصلی این ویروس در آزمایشگاه‌های چین در دست است. با این وجود، از ابتدا دولت پکن برای دسترسی بازرسان بین المللی و اعضای جامعه جهانی بهداشت به این آزمایشگاه‌ها با ما همکاری نکرده است.

برخی می‌گویند گزارش‌های مراکز اطلاعاتی آمریکا در مورد منشاء اصلی کرونا که ادعا می‌شود از آزمایشگاه ووهان در چین است ممکن است به اختلافات موجود میان پکن و واشنگتن دامن بزند و شرایط سیاسی این کشور را در بدترین حالت ممکن قرار دهد.

مارک وارنر، سناتور دموکرات آمریکایی در کمیته اطلاعات سنا در این رابطه گفت: ضرورت دارد چین برای انجام تحقیقات سنگین بین المللی برای یافتن منشاء اصلی ویروس کرونا در جهان با ما همکاری‌های لازم را انجام دهد.

دولن پکن پیشتر فرضیه آمریکا مبنی بر نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان در چین را به شدت تکذیب کرده و گفته بود این ادعای آمریکا راهی برای انحراف اذهان عمومی در جهان است.

برخی گزارش‌های اطلاعاتی در آمریکا می‌گوید نخستین مورد از ابتلا به ویروس کرونا از تماس انسان به حیوانی آلوده به این ویروس در آزمایشگاه ووهان چین به وجود آمده است. نظریه‌ای که البته مقامات چینی به هیچ عنوان آن را قابل قبول نمی‌دانند.

در آخرین گزارش اطلاعاتی آمریکا هم اعلام شده بدون همکاری نزدیک دولت چین در جمع آوری نمونه‌های بالینی و داده‌های اپیدمیولوژیک در مورد اولین موارد ابتلا قادر به حل این معمای همه گیری در جهان نخواهند بود.