فارس/ دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه در ارتباط با مسئله آوارگان باید از کشورهای همسایه افغانستان حمایت کرد، گفت که به‌منظور تضمین امنیت همه بایست با طالبان تعامل شود.

گوترش: باید با طالبان تعامل کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه «العربیه» به مسائل مختلفی از جمله تسلط طالبان بر افغانستان و جنگ یمن پرداخت.

افغانستان

بر اساس گزارشی که سایت العربیه امروز (شنبه) آن را منتشر کرده است، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه مذکور اظهار داشت که جامعه بین‌الملل باید برای تضمین امنیت همه با طالبان تعامل کند.

آنتونیو گوترش اضافه کرد: «مهم است که سازمان ملل در حمایت حقوق بشر در افغانستان نقش داشته باشد. جامعه بین‌الملل باید از کشورهای مجاور افغانستان در ارتباط با مسئله آوارگان حمایت کند».

شورای امنیت روز جمعه ضمن تأکید بر لزوم تحویل حامیان اقدامات تروریستی به دستان عدالت، از تمام کشورها خواست که با مقامات ذیربط در این خصوص همکاری کنند.

شورای امنیت همچنین بر اهمیت مقابله با تروریسم در افغانستان و لزوم عدم استفاده از خاک افغانستان برای تهدید اراضی دیگر کشورها تأکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، گوترش در چند نامه رسمی از آمریکا،  انگلیس، فرانسه، روسیه و چین خواست که روز دوشنبه نشستی در ارتباط با افغانستان برگزار کنند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آن‌ها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده‌اند و فرودگاه کابل که در تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده مواجه است.

یمن

گوترش در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اقدام «المجلس الانتقالی الجنوبی» در تعلیق توافق با دولت مستعفی یمن گفت: «ما به شدت توافق ریاض را تأیید می‌کردیم و امیدداشتیم که طرف‌ها گردهم آیند چراکه این یک عامل اساسی به منظور دست‌یابی به راه‌حلی جهانی برای یمن است. ما به‌طور کامل و به‌ صورت مؤثر با طرف‌های درگیر در ارتباطیم و بحث‌هایی در جریان است که به سطحی پیشرفته رسیده است. امیدواریم که آن‌ها به آتش‌بس دست پیدا کنند و اقدامات مربوط به اعتمادسازی صورت بگیرد و صلح برقرار شود».

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در ارتباط با جنگ یمن بیان کرد: «شخصا و به صورت مستمر با تمام طرف‌های مؤثر در منطقه در ارتباط بودم و خودم شخصا وارد روند صلح در یمن شدم. من امیدوارم که طرف‌ها متوجه شوند که این جنگ پیروزی نخواهد داشت و تنها راه برای پیروزی در این نبرد، برقراری صلح و کمک به مردم یمن به‌منظور ترسیم آینده‌، شکوفایی و رویارویی با چالش‌های پیش‌روی این کشور است».

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر به اظهارات دبیرکل سازمان ملل در ارتباط با یمن واکنش نشان داد.

او  در واکنش به این اظهارات نوشت: «کسی که محاصره کرده باید آن را بشکند و کسی که اشغالگری کرده باید آن را متوقف کند».

وی همچنین اظهار داشت: «فرد عاقلی پیدا نمی‌شود که به دفاع کننده بگوید دست از حمله بردار زیرا او فقط یک مدافع است. هیچ محاصره شده‌ای نیز نمی‌تواند خود را از کمک‌رسانی محروم کند».

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.