فارس/ ۶۴ کشور به رهبری آمریکا بیانیه صادر کرده و از صاحبان قدرت در افغانستان خواستند «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و افغانستانی‌های خواهان خروج از این کشور را تامین کنند.

آمریکا و ۶۳ کشور درباره خروج امن از افغانستان بیانیه دادند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

همزمان با شدت گرفتن خبرها درباره تسلط طالبان و خروج رئیس‌جمهور افغانستان، آمریکا و ۶۳ کشور دیگر درباره «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و اتباع افغانستانی بیانیه مشترک صادر کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، ۶۴ کشور به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و از صاحبان قدرت در افغانستان «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و افغانستانی‌های خواهان خروج از این کشور را خواستار کنند.

در بیانیه آمده است: «با توجه به وضعیت وخیم امنیتی، ما از همه طرف‌ها تسهیل خروج امن و منظم اتباع خارجی و افغانستانی‌هایی که خواهان خروج از کشور هستند را خواستار هستیم و از این موضوع حمایت می‌کنیم و برای تضمین آن در حال تلاش هستیم».

طبق این بیانیه، «آنهایی که در سراسر افغانستان در قدرت و صاحب قدرت هستند درباره حفاظت از جان و دارایی‌های افراد و احیای فوری امنیت و نظم اجتماعی مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند».

در بخشی دیگری از بیانیه تاکید شد: «شهروندان افغانستانی و خارجی که می‌خواهند (از افغانستان) خارج شوند باید اجازه انجام این کار به آنها داده شود، راه‌ها، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی باید باز باشد و اوضاع باید آرام بماند».

در پایان بیانیه ۶۴ کشور جهان که به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا صادر شده، آمده است: «مردم افغانستان شایسته زندگی امن و با عزت هستند. ما در جامعه بین‌المللی آماده حمایت از آنها هستیم».

این بیانیه در شرایطی صادر شده که افغانستان طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد فرار اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور و تسلط طالبان بر ارگ ریاست جمهوری بوده و برخی کشورهای اعلام کردند که سفارت خود را در این کشور تعطیل می‌کنند.