باشگاه خبرنگاران/ ترکیب کابینه نشان می‌دهد که سید ابراهیم رئیسی به وعده تشکیل دولت جوانِ انقلابی خود عمل کرده است.

دولت سیزدهم چه رنگی است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

داستان از مدت‌ها قبل شروع شد، دقیقا از همان روزی که عزم خود را برای ثبت نام در کارزار ریاست جمهوری جزم کرد و برای ثبت نام وارد وزارت کشور شد.

سید ابراهیم رئیسی در همان روز اعلام کرد که  من به صورت مستقل آمده‌ام. البته بعد از ثبت نام هم در مناظرات انتخاباتی گفته بود که در صورت پیروزی، خود را رئیس جمهور همه مردم ایران می‌داند، مدیریتی فراجناحی با همکاری همه دسته‌جات سیاسی خواهد داشت و به اعتلای کشور و استفاده از نیروی کارآمد سیاسی فکر می‌کند. 

نظر هریک از دو جریان سیاسی درباره کابینه چیست؟

مهدی دوستی سخنگوی ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از برگزاری انتخابات در مورد گمانه زنی ها درباره کابینه رئیسی گفته بود: «هیچ کدام از گمانه زنی ها درباره کابینه احتمالی آقای رئیسی صحت ندارد و کابینه ای جوان، تازه نفس، نخبه، کارآمد و فراجناحی تشکیل خواهد شد. حدسیات درباره ترکیب کابینه آقای رئیسی و نام بردن از برخی چهره ها کاملا اشتباه و غیرواقعی است؛ کابینه دولت آقای رئیسی در صورت اعتماد مردم و پیروزی در انتخابات فراجناحی خواهد بود.

چهارشنبه ۲۷ مرداد ماه بود که  پس از اتمام آخرین نشست علنی مجلس، فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در قالب نامه‌ای از طرف رئیس دولت تقدیم رئیس مجلس شد تا پایانی بر تمام انتظار‌ها و انواع گمانه‌زنی‌ها، باشد. کابینه‌ای که فقط با یک مردودی توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. از همین رو نیز برآن شدیم تا درباره ویژگی‌های مهم کابینه از برخی از شخصیت‌های اصلاح طلب و اصولگر جویا شویم.

نظر هریک از دو جریان سیاسی درباره کابینه چیست؟

وقتی اصلاح طلب و اصولگرا به جوان شدن کابینه اذعان دارند 

مهدی چمران فعال سیاسی اصولگرا در این باره به ما گفت که انگیزه اقدامات موثر و مفید در جامعه امروز را یکی از اصل های مهم در این کابینه می‌دانم.

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی هم به ما اینگونه پاسخ داد که  فرآیندی که آقای رئیسی طراحی کرد تا بتواند نیروهای کارآمد، انقلابی ، مردمی و فساد ستیز را برای دولت گرد هم بیاورد بسیار خوب بود و مشارکتی که هم مردم و هم نخبگان در سامانه یاران رئیسی برای تشکیل کابینه نشان دادند فوق العاده بود و مشارکت دادن همگان هم در این سازوکار اقدام مثبتی بوده است.

نظر هریک از دو جریان سیاسی درباره کابینه چیست؟

علیرضا خجسته پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین توضیح داد که کابینه دولت سیزدهم چند ویژگی منحصر به فرد و خوب دارد که یکی از آنها میانگین سنی پایین کابینه است، این ویژگی به این معناست که در این دولت به ویژگی جوان‌گرایی توجه به‌سزایی شده و از سوی دیگر افراد با تجربه هم در این کابینه کنار گذاشته نشده‌اند.

موضوعی که عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان و فعال سیاسی هم به آن اذعان کرده و گفته نکته‌ای که در ترکیب کابینه قابل توجه است و آقای رئیسی تلاش کرده که به آن توجه کند، جوان‌تر شدن سن کابینه به نسبت میانگین سنی کابینه حسن روحانی است.

پس از این سوال‌هایی که پرسیدیم تقریبا به یک اتفاق نظر درباره چهره جوان دولت سیزدهم رسیدیم در صدد آن برآمدیم تا درباره فراجناحی بودن یا نبودن کابینه نیز بیشتر جویا شویم.

نظر هریک از دو جریان سیاسی درباره کابینه چیست؟

عیسی چمبر فعال اصلاح طلب به ما گفت که شعارهای سید ابراهیم رئیسی در زمینه تشکیل یک کابینه فراجناحی محقق نشد و به نظرم ترکیب کابینه بسیار به کابینه آقای احمدی نژاد نزدیک است، به نحوی که یا همان افراد و یا افراد نزدیک به وزرای احمدی نژاد را استفاده کرده است. به بیانی دیگر می‌توان گفت که کابینه به طور کامل اصولگراست.

محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات  هم توضیح داد که معتقدم کابینه فراجناحی نیست و صد در صد در دست جریان اصولگراست.

نظر هریک از دو جریان سیاسی درباره کابینه چیست؟

مهدی چمران فعال سیاسی اصولگرا درباره فراجناحی بودن کابینه نیز گفت: اگر منظور از فراجناحی بودن این است که از جناح‌های نه چندان موافق انقلاب هم در این کابینه حضور داشته باشند؛ خیر این ویژگی درون این کابینه وجود ندارد و هیچ وقت هم چنین کابینه‌ای تشکیل نخواهد شد. اما اگر منظور این است که این افراد وابسته به یک حزب خاص باشند بله این افراد وابستگی‌های گروهی و جریانی ندارند و امیدوارم که یک کابینه انقلابی باشد.

ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی اصولگرا  با اشاره به ترکیب کابینه سیزدهم، به ما گفت که معتقدم که یکی از بزرگ‌ترین ویژگی های کابینه سیزدهم این است که متشکل از جریان ها و گروه‌های سیاسیِ مطرح نیست. در نتیجه وقتی که دولت شروع به کار بکند ما شاهد فشارهایی بیرون از کابینه که کابینه را تبدیل به یک مرکز مشتت کند نخواهیم بود  و همه افراد کابینه صرفا به  دستور شخص رئیس جمهور حرکت خواهند کرد و این فرصت خوبی است.

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا ترکیب کابینه فراجناحی است؟ بیان کرد: من اصلا اصطلاح فراجناحی را نه تنها در این دوره بلکه در هیچ یک از ادوار گذشته هم قبول نداشتم ، زیرا دولت فراجناحی به این معناست که در درون کابینه افرادی حاضر باشند که متعلق به جریان های مختلف باشند، این درحالی است که اساسا کابینه نباید جناحی باشد چه برسد به فراجناحی. کابینه ای که جناحی و یا حتی فراجناحی باشد محل تنازعات سیاسی خواهد شد نه محل کار و خدمت.

پس از این صحبت‌ها بود که تقریبا به پاسخ رسیدیم که کابینه سیزدهم فارغ از خوب یا بد بودن، رنگ و بوی جناحی نداشته و ترکیبش نشان می دهد که سید ابراهیم رئیسی به وعده تشکیل دولت جوانِ انقلابی خود عمل کرده است و اصولا کار و خدمت مهم‌ترین ویژگی مد نظر دولت رئیس قوه مجریه خواهد بود، کاری که با این کابینه نسبتا جوان انجام خواهد گرفت قطعا با توجه به شور و نشاط جهادی نتیجه ای برای همه خواهد داشت و همه برای آن آرزوی توفیق داریم، زیرا اگر دولت به توفیق برسد مردم به توفیق خواهند رسید. در واقع شوهاد نشان می دهد رنگ این دولت رنگ جهاد و کار است.