ایرنا/ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهوری و اعضای کابینه دولت جدید، بازتابی گسترده در رسانه‌های اسپانیایی زبان داشت و سخنان معظم‌له درخصوص اوضاع افغانستان و سیاست های کاخ سفید در قبال این کشور، بیش از دیگر بخش‌های بیانات حضرت آیت الله خامنه ای موردتوجه این رسانه‌ها قرار گرفت.

بازتاب بیانات رهبر انقلاب در رسانه‌های اسپانیایی زبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ازجمله خبرگزاری اروپا پرس اسپانیا تشبیه «گرگ درنده» درباره سیاست یکسان بایدن و ترامپ را از سوی رهبر معظم انقلاب برجسته کرد و به نقل از ایشان نوشت: دولت فعلی آمریکا هیچ فرقی با دولت قبلی آن ندارد و همان خواسته های ترامپ را دنبال می کند. در پشت پرده سیاست خارجی آمریکا،  گرگی درنده است که گاهی به شکل یک روباه حیله‌گر درمی آید.   

اروپاپرس با اشاره به بخشی دیگر از بیانات معظم له ادامه داد: اوضاع کنونی افغانستان یک نمونه از آن است. آمریکایی ها مذاکرات را نقض کردند و به وعده هایشان عمل نکردند.

این رسانه اسپانیایی همچنین درباره سیاست های آمریکا در قبال توافق هسته ای و مذاکرات احیای این توافق به نقل از رهبر معظم ایران نوشت: دیپلماسی نباید تحت تاثیر مسئله هسته ای قرار بگیرد. آمریکایی ها در زمینه توافق هسته ای رفتار بسیار بی شرمانه ای را نشان دادند و علیرغم این که از دیدگاه همه آن ها بودند که به طور یک جانبه از توافق خارج شدند، خواسته هایی را مطرح کردند که انگار ایران از توافق خارج شده بود. آن ها مذاکرات را به سخره گرفتند و اروپایی ها هم مانند آمریکا رفتار کردند.

اروپاپرس در ادامه نوشت: به این ترتیب به نظر می رسد رهبر عالی ایران به اظهارات روز جمعه بایدن پاسخ داد. بایدن در دیدار با «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل گفته بود درصورتی که مذاکرات با ایران برای ورود مجدد واشنگتن به توافق هسته ای به نتیجه نرسد، گزینه های دیگر را مورد بررسی قرار خواهد داد.

خبرگزاری اسپانیا در پایان گزارش مشروح خود آورد: در مورد وضعیت افغانستان همسایه، آیت الله خامنه ای "بهترین ها را برای ملت افغانستان" آرزو کرد. "افغانستان یک کشور برادر، هم‌زبان، هم‌دین و هم‌فرهنگ ایران است. منشاء بحران افغانستان در ایالات متحده است. در طول ۲۰ سال اشغالگری، آنها انواع جنایات را مرتکب شده اند: بمباران مراسم عروسی و عزا، زندانها و تولید مواد مخدر که ده برابر شده است».

خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا نیز در گزاشی نوشت: آیت الله خامنه ای تاکید کرد که بایدن نیز همان خواسته های ترامپ را دارد. ترامپی که با ادعاها و خواسته های نابجا برنامه خروج بی منطق و یکجانبه از برجام را در سال ۲۰۱۸ ترتیب داد و توافق هسته ای را در بحران قرار داد.

به نوشته این رسانه کوبایی، دور جدید مذاکرات بین تهران و سایر امضاکنندگان این قرارداد در ماه ژوئن نیز بدون هیچ راهکاری برای احیای توافقنامه منعقدشده از سال ۲۰۱۵ به پایان رسید. بنابراین دولت کنونی آمریکا، به گفته رهبر انقلاب اسلامی ایران، هیچ تفاوتی با دولت قبلی ندارد چون همان خواسته ها را دارد.

پرنسا لاتینا همچنین با اشاره به اظهارات رهبر معظم انقلاب ادامه داد: آمریکایی ها واقعا در زمینه مسئله هسته‌ای هیچ شرمی ندارند و با وجود این که از برجام(توافق هسته ای) خارج شده اند، حالا جوری حرف می زنند و خواسته هایی دارند که انگار این (ایران) بوده است که از برجام خارج شده [است].

شبکه تله سور آمریکای لاتین نیز نوشت: آیت الله سید علی خامنه ای، روز شنبه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را متهم به مطرح کردن همان خواسته های دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در مذاکرات احیای توافق هسته ای کردند.  

به نوشته تله سور، سخنان رهبر معظم انقلاب همزمان با واکنش «علی شمخانی» دبیر شورای امنیت ملی در مقابل «تهدید غیرقانونی» واشنگتن در دیدار سران آمریکا و اسرائیل بود. تهران این حق را برای خود محفوظ می دارد که به هرگونه اقدام اسرائیل علیه حاکمیت، صلح و امنیت ایران پاسخ دهد.

تله سور همچنین گوشه هایی از سخنان رهبر عالیقدر ایران درباره اوضاع افغانستان را انعکاس داد و نوشت: فجایع افغانستان به شدت انسان را متاثر می کند. این مشکلات و سختی‌ها کار آمریکایی‌ها است که ۲۰ سال کشور را اشغال و انواع ظلم را به مردم آن تحمیل کردند.

سایر رسانه های اسپانیایی زبان در کشورهای آمریکای لاتین و اروپا ازجمله روزنامه پرتیراژ میلنیو مکزیک، اینفوبائه آرژانتین، بخش اسپانیایی زبان سوییس اینفو و خبرگزاری فرانسه و همچنین نشریه سان‌دیگو آمریکا در گزارش های مشابه به روایت سخنان مهم رهبر انقلاب اسلامی پرداختند.