ایسنا/ رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از رویه بودجه‌ریزی و افزایش ۱۰ برابری هزینه‌ها گفت که طی ۸ سال گذشته با رفتن به سمت خلق پول و رشد نقدینگی به نوعی به سمت برداشت از قشر ضعیف حرکت شده و ضریب جینی رشد کرده است؛ به عبارتی فاصله طبقاتی به نفع مرفهین زیاد شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

استقراض و اوراق بوده است

میرکاظمی در ادامه با اشاره به جریان عملکرد بودجه سال جاری گفت که در 5.5 ماه ابتدای سال جاری یعنی قبل از تحویل دولت ، 280 هزار میلیارد تومان مصارف داشته‌ایم که از آن  225 میلیارد تومان منابع قابل اتکا بوده هرچند که بخشی از آن حدود 85 هزار میلیارد تومان از واگذاری اوراق تامین شده است. این در حالی است که 50 هزار میلیارد تومان دیگر از محل تنخواه و به عبارتی استقراض از بانک مرکزی بوده است.

به گفته وی، در مجموع در این مدت 50 درصد هزینه‌های انجام شده از محل استقراض و اوراق صورت گرفته که منابع پایداری نیست.

وی با بیان اینکه وقتی منابع بودجه پایدار نیست دولت به سمت خلق نقدینگی و افزایش تورم حرکت می‌کند، گفت: در این حالت به نوعی برداشت از اقشار ضعیف صورت می‌گیرد و شاهد آن خواهیم بود که طی سال‌های گذشته ضریب جینی افزایش داشته که نشان‌دهنده رشد فاصله طبقاتی به نفع مرفهین است.

 

                                                                                                           

 *باید انقباضی حرکت کرد

معاون رئیس‌جمهور در رابطه با اینکه در ادامه تا پایان سال چه برنامه‌ای برای مدیریت بودجه در دستور کار خواهند داشت، توضیح داد: ما نمی‌توانیم از بخش‌های ضروری صرفه‌نظر کرده و یا تعدیل کنیم. مثلاً رسیدگی به وضعیت کرونا و واکسیناسیون در اهم برنامه‌های ما قرار دارد و یا اداره معیشت و تامین کالاهای اساسی مورد توجه است؛ به طوری که ذخایر در زمان تحویل دولت پایین آمده بود و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ذخایر کالاهای اساسی هستیم. با این وجود در طرف دیگر باید مصارف کنترل و به سمت حداقل خلق پول حرکت کرد.

 

                                                                        

 * ما هم کارمندیم چرا افزایش ۱۰ برابری حقوق را حس نکردیم؟

وی با اشاره به اینکه می‌گویند ما اگر افزایش هزینه داریم افزایش حقوق هم ایجاد کرده‌ایم، یادآور شد: می‌بینیم از چند سال گذشته تاکنون هزینه‌ها ۱۰ برابر رشد کرده است اما آیا حقوق هم به این نسبت افزایش یافته، ما خودمان هم کارمند هستیم و حقوق می‌گیریم ولی چنین افزایشی را حس نکردیم که حقوق‌مان ده برابر شود.

                                                                                        

 * اینطور باشد شاید پروژه‌های عمرانی ۱۰۰ سال دیگر هم تمام نشود

میرکاظمی همچنین به وضعیت بودجه‌های عمرانی اشاره داشت و گفت: وقتی که می‌خواهیم صرفه‌جویی کنیم با این حجم بالای هزینه و مصارف به طور حتم امکان تحقق کامل بودجه‌های عمرانی وجود ندارد و اگر به این روال پیش برویم شاید تکمیل این پروژه‌ها صد سال دیگر هم طول بکشد. بر این اساس باید به سمت استفاده از مشارکت مردمی و تدوین بسته‌های سیاستی پیش رفت.

                                                                              

  *اگر کمی هم به حرف کارشناسان توجه می شد وضع این نبود

رئیس سازمان برنامه و بودجه  در رابطه با تصحیح وضعیت موجود به این اشاره کرد که ما کشور ثروتمندی هستیم و در برخی منابع جزء ۱۰ کشور اول دنیا قرار داریم ،بنابراین نباید وضع زندگی مردم ما اینگونه باشد. در حالی که همواره از تحریم به عنوان عامل اصلی یاد شده است، تحریم یکی از مسائل است و همه آن نیست و نباید خودمان را گول بزنیم و آن را سیاسی کنیم وقتی کارشناسان تذکر می‌دادند به جای اینکه بگویند دارند دولت را تخریب می‌کنند اگر کمی به این تذکرات گوش می‌کردند اکنون وضع اینطور نبود.

 

 *دولت همه چیز را به نفت گره زده است                                                                                                  

وی انتقادی هم به وضعیت وابستگی بودجه به نفت داشت و افزود: چرا باید همه مصارف و وضعیت درآمدی به نفت گره بخورد و چرا باید دولت هر ماه منتظر باشد بانک مرکزی سهم 14.5 درصد شرکت نفت را کنار گذاشته و مابقی را به آن بدهد.

باید به سمت افزایش بهره‌وری در سایر بخش‌ها حرکت شود و ضروری است که این حساسیت ایجاد شده و تمامی دستگاه‌ها و حوزه‌های مرتبط به آن ورود کنند.

 * 63 میلیارد دلار یارانه پنهان                                                                                                        

معاون رئیس‌جمهور به جریان یارانه‌های پنهان و وضعیت قابل تامل آن اشاره کرد و گفت: اکنون حداقل 63 میلیارد دلار میزان یارانه‌های پنهان است که حساب کنید با دلار 25 هزار تومان چقدر می‌شود؟

وی توضیح داد: علی‌رغم پرداخت منابع سنگین برای یارانه تولید شاهدیم قیمت پروتئین در بازار بالاست و این مرغ 40 هزار تومانی آیا ارز 4200 تومانی دریافت کرده است؟ از این رو باید به سمت تصحیح این زنجیره حرکت کرد.

موضوعی که به سرعت قابل حل نیست و باید از دامدار و پرورش‌دهنده طیور و کشت به طور درستی حمایت شود.                                                                      

رئیس سازمان برنامه و بودجه در همین رابطه با اشاره به یارانه حدود 1700 میلیارد تومانی حامل‌های انرژی گفت: این رقم در حالی است که یک عده که وضعیت مالی مطلوبی داشته و دارای اموال و دارایی زیادی هستند بیشترین سهم را می‌برند ولی یک فرد روستایی سهم بسیار اندکی از یارانه انرژی دارد.

وی این را هم گفت که زمانی که می‌خواستیم یارانه نقدی پرداخت کنیم می‌گفتند باید یارانه‌ها همسان باشد. اما نمی‌دانیم چرا در مورد یارانه انرژی هر وقت که بحث اصلاح مطرح بود چنین حمایتی وجود نداشت و حساسیتی ایجاد نمی‌شد چون یکسری رسانه در اختیار داشته و آنقدر قدرت داشتند که مانع از این تعدیل شوند.

  * جریان فرهنگیان و اتفاق‌هایی که اخلاقی نبوده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه به موضوع همسان‌سازی حقوق و فوق‌العاده شغل فرهنگیان که اخیراً با آن مخالفت‌هایی صورت گرفت، اشاره داشت و توضیح داد: ما طی بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که احکامی در رابطه با حقوق فرهنگیان صادر شده که با قانون مغایرت دارد و اختلاف بالایی ایجاد می‌کند که اگر قرار بر اجرای آن باشد به مشکل برمی‌خوریم. از این رو از وزیر قبلی خواستیم تا این احکام را برای این ماه اصلاح کند و با توجه به اینکه زمان‌بر بود قرار شد که در ادامه این اصلاحیه صورت بگیرد و ما هر آن چه طبق قانون باشد برای همسان‌سازی حقوق معلمان انجام خواهیم داد.

به گفته وی، در مورد پرداخت پاداش بازنشستگی نیز به طور حتم براساس چارچوب‌های قانونی و با رعایت جوانب کسری بودجه و انضباط مالی اقدام می‌کنیم.

میرکاظمی انتقاد کرد از اینکه در روزهای پایانی دولت گذشته اتفاق‌هایی افتاده و احکامی صادر شده که اخلاقی نیست و تاکید دارد که ای کاش اینگونه برخورد نمی‌کردند تا دولت جدید را در تنگنا قرار داده و این احساس ایجاد شود تا دولت در مقابل مردم و یا فرهنگیان ایستاده است.