ایسنا/ یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی برخی از اقدامات واشنگتن و تل‌آویو را برای مقابله با ایران تشریح کرد.

جزئیات همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با اشاره به سفر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدارش با جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور نوشت که یکی از دستاوردهای این سفر تعمیق و تقویت روابط راهبردی واشنگتن و تل‌آویو از جمله در زمینه اطلاعاتی بوده است.

این روزنامه نوشت که ابزار اصلی واشنگتن و تل‌آویو برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران کانال مخفیانه‌ای خواهد بود که از سوی اسرائیل توسط دیوید بارنیا، رئیس‌ موساد هدایت خواهد شد اما شخص کلیدی مقابله با برنامه هسته‌ای ایران ایال هولاتا، رئیس جدید شورای امنیت ملی اسرائیل خواهد بود. هولاتا -کسی که بنت را برای دیدارش با بایدن آماده کرده بود - همانند یک مدیر برنامه با کمک موساد، وزارت خارجه و کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل در مقابل مسئله هسته‌ای اقدام خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه اگر حتی دیوید بارنیا به این مسئله به طور عمومی اذعان نکند، برایشان واضخ است که اسرائیل چه گزینه‌هایی در اختیار دارد و چه کارهایی را نمی‌تواند انجام دهد.

هاآرتص در ادامه گزارش خود نوشت که آمریکا هیچ علاقه‌ای به حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران ندارد و اسرائیل نیز توان نظامی لازم برای حمله به ایران و رسیدن به نتیجه حائر اهمیت را نخواهد داشت.

این روزنامه همچنین اذعان کرد که حتی اگر اسرائیل برنامه‌ای منطقی برای اینکار داشته باشد، آمریکا با هیچ اقدام نظامی که احتمال به میان کشاندن واشنگتن به جنگ را داشته باشد، موافقت نخواهد کرد.

نیویورک تایمز هفته گذشته در پی سفر نفتالی بنت به آمریکا گزارش داد که واشنگتن از اقدام تل‌آویو مبنی بر اقدام خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز عصبانی بود چراکه طبق دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی آمریکا تا دو ساعت پیش از اقدام خرابکارنه در جریان این عملیات قرار نگرفته بود. منابع آمریکایی اسرائیل را به عدم هماهنگی اینگونه اقدامات محکوم کرده بودند. 

به نوشته هاآرتص انتشار این خبر پیغامی برای اسرائیل بود تا از اتخاذ راهبردهای یکجانبه که منجر به غافلگیری واشنگتن می‌شود خودداری کند.

این نیز همان چیزی بود که ایال هولاتا در جریان دیدارهای اولیه در واشنگتن و برنا در جریان دیدار خود با ویلیام برنز، رئیس سیا در اسرائیل شنیده بودند. بنت تصریح کرده است که مایل به هماهنگی کامل با متحدش در خصوص این مسائل می‌باشد.

به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص، همین مسئله باعث شده که اسرائیل به دنبال چندین راه جایگزین برای دور کردن ایران از تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای باشد.

مطابق با ارزیابی اسرائیل و آمریکا، ایران حاضر به بازگشت به توافق هسته‌ای با شرایط خاص خود خواهد شد. طبق گزارش هاآرتص ایران این درخواست را مطرح خواهد کرد که متن توافق تغییر کند به طوری که محدودیتی بر آنچه که ایران تاکنون به آن دست یافته وارد نشود.

مطابق بر برنامه هولاتا، ایران اگر به توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا باید روابط خود با این کشور را برپایه هویج و چماق بگذارد. برای هویج باید نه تنها تحریم‌ها را بردارد بلکه باید کمک‌های اقتصادی از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای احیا و تقویت اقتصاد ایران ارائه دهد. در قبال آن ایران باید با بسط برجام موافقت کند تا شامل نظارت نزدیک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمامی سایت‌های هسته‌ای ایران از جمله پایگاه‌های نظامی شود.

به نوشته روزنامه صهیونیستی راهبرد هویچ و چماق نیازمند ائتلاف بین‌المللی جامعی است که تنها شامل کشورهای غربی نمی‌شود و روسیه و چین نیز باید از این گام حمایت کنند. هرگونه نقض توافق از سوی ایران -هرچند ناچیز- باید با مجازاتی سخت توسط جامعه بین‌المللی از جمله ازسرگیری تحریم‌ها روبرو شود.

هاآرتص در انتها نوشت که با یا حتی بدون توافق نیز اطلاعات اسرائیل باید نقش مرکزی در نظارت از برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد عملیات های این رژیم برای کسب اطلاعات و یا حتی خنثی‌سازی یا ایجاد اختلال باید با هماهنگی حداکثری و هماهنگی نزدیک انجام بگیرد.