باشگاه خبرنگاران/ سعودی لیکس بر اساس گزارش مؤسسات حقوق بشری افشا کرد آل سعود زنانی را که به عنوان زندانی‌های عقیدتی در بازداشت هستند، هدف انواع شکنجه روحی و جسمی قرار می‌دهد.

زنان عربستانی از زندان‌های آل‌سعود چه می گویند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بر اساس گزارش سایت افشاگر سعودی لیکس مقامات عربستان آزادی ده‌ها زندانی عقیدتی زن را به بهانه اتهامات سوء ناشی از فعالیت‌های مسالمت آمیز یا اصلاحی، سلب کرده‌اند.

سعودی لیکس در این خصوص گفت: زندانیان عقیدتی زن در معرض بسیاری از تخلفات جدی از جمله جلوگیری از ملاقات با بستگان خود، محرومیت از دسترسی به وکیل، ناپدید شدن اجباری، شکنجه‌های روانی و جسمی، حبس انفرادی و حتی بازداشت کودکان خردسال خود در کنار آن‌ها یا سایر روش‌های خودسرانه نقض کننده حقوق بشر هستند.

به گفته این وب سایت «مونا البیانی» ۱۰۹۵ روز، «وزانه الشهری» ۷۳۰ روز و «مها الرفیدی» ۷۳۰ روز است که در زندان‌های رژیم آل‎سعود به سر می‌برند.

زندانیان عقیدتی زن علاوه بر شرایط سختی که در زندان‌ها تحمل می کنند و محرومیت‌هایی که دارند، سرنوشتشان نیز نامعلوم است.

سازمان‌های حقوق بشری نیز از عربستان خواسته‌اند شش زندانی زن را که بر اساس قوانین بین‌المللی فعالیت داشتند، ولی به بهانه‌های واهی دستگیر شده‌اند را از بند آزاد کنند.

بر اساس منشور سازمان ملل هرگونه ناپدید شدن اجباری هم ناقض حقوق انسان است که رژیم سعودی بدون توجه به قوانین بین‌المللی حقوق انسان هر نوع بدرفتاری و سوء رفتار را با زندانیان خود دارد.

شایان ذکر است جمال خاشقچی روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و نویسنده اهل کشور عربستان و همچنین از منتقدان شدید ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، و پادشاه کشور، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بود. جمال در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در داخل کنسولگری عربستان به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌است.