مشرق نوشت: جریان اصلاح طلب اصرار دارد که روند خسارت بار سیاست خارجی دولت روحانی در دولت سیزدهم نیز ادامه یابد. به نظر شما، این اصرار صرفا نشانه سهل اندیشی است؟!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه آرمان  در یادداشتی با عنوان «امید به دیپلماسی هنوز زنده است» به قلم «داریوش قنبری» نماینده سابق مجلس و از مدیران شهرداری تهران در دوره اصلاح طلبان نوشت:«با توجه به اینکه دولت جدید در آمریکا یکسری خواسته‌ها اضافه بر مسائلی که قبلا در برجام بوده، مطرح کرده، تا رسیدن به توافق در دولت جدید، شاید بتوان در یک پروسه زمانی شش ماهه به درک متقابل و تفاهمی از خواسته‌های یکدیگر رسید و در کل رسیدن به توافق را در یک دوره زمانی خاص که می‌تواند تا پایان سال جاری باشد، دور از دسترس نمی‌بینم و معتقدم دولت جدید همچنان باب مذاکرات را مفتوح نگه می‌دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«برای ایران رفع تحریم‌ها یک امر حیاتی و مهم است و به همین خاطر ایران میز مذاکره را رها نخواهد کرد. از طرف دیگر طرف مقابل هم یکسری نگرانی‌ها دارد که نه‌تنها بی‌میل به مذاکره نیست بلکه شاهد صحبت‌های مثل سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا هستیم که رسیدن به توافق را مشکل دانسته و به نظر می‌رسد بیشتر به لحاظ چانه‌زنی است تا به سمت توافق حرکت کنند».

دولت رئیسی نگرانی‌های موشکی آمریکا را برطرف کند/ پس لرزه‌های شکست سنگین انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات

این روزنامه اصلاح طلب در این یادداشت به خواسته ها و نگرانی های آمریکا علاوه بر موضوع هسته ای اشاره کرده است. نکته قابل تأمل اینجاست که این رسانه اصلاح طلب به هیچ عنوان به زیاده خواهی آمریکا اشاره نکرده و حتی مدعی شده که ایران باید درباره این خواسته ها و نگرانی های آمریکا به درک متقابل و تفاهم برسد.

حالا این نگرانی ها و خواسته های جدید آمریکا چیست؟ مقامات آمریکایی- در دولت های اوباما، ترامپ و بایدن- در اقدامی گستاخانه و البته زیاده خواهانه مدعی شدند که ایران باید در حوزه موشکی و توان دفاعی و همچنین قدرت منطقه ای نگرانی های آمریکا و اروپا را برطرف کند!

این خواسته مضحک در حالی است که اتفاقا این آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان هستند که باید پاسخ دهند که در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) چه می کنند؟! چرا این دولت ها رژیم صدام را به سلاح های شیمیایی مجهز کردند؟!

آمریکا و اروپا چرا گروهک تکفیری تروریستی داعش را تجهیز و حمایت کردند؟! این دولت ها چرا با ارسال سلاح و تجهیزات در کشتار زنان و کودکان یمنی سهیم شدند؟!

ایران سالهاست که در خط مقدم مبارزه با تروریسم در منطقه قرار دارد. تروریسمی که محصول حضور نامشروع آمریکا و تروئیکای اروپا در منطقه است.

توان موشکی و قدرت دفاعی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره و معامله نیست. هیچ کشور عزتمند و مستقلی حاضر نیست که بر توان دفاعی و نظامی خود چوب حراج بزند.

یک سوال؛ مگر دولت روحانی 8 سال تلاش نکرد تا رضایت خاطر طرف غربی را جلب کند؟ نتیجه چه شد؟ آیا قیمت دلار سقوط کرد؟ آیا آنچنان رونقی ایجاد شد که مردم دیگر نیازی به پول یارانه نداشتند؟ آیا چرخ کارخانه ها و چرخ سانتریفیوژها همزمان چرخید؟ و...

جریان اصلاح طلب اصرار دارد که روند خسارت بار سیاست خارجی دولت روحانی در دولت سیزدهم نیز ادامه یابد. به نظر شما، این اصرار صرفا نشانه سهل اندیشی است؟!