باشگاه خبرنگاران/ معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش گفت: با همه وجود می گویم که مردم شریف ما به نیروهای مسلح خود امیدوار باشند.

مقام ارتش: مردم شریف ما به نیروهای مسلح خود امیدوار باشند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امیر سرتیپ شاهین تقی خانی معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز سه‌شنبه در برنامه صبح بخیر ایران با اشاره به بازگشت هفتادوپنجمین ناگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن ایرانی سهند و ناوبندر مکران پس از ۱۳۳ روز دریانوردی در دریا‌های آزاد و اقیانوس‌ها و طی ۴۴ هزار کیلومتر، گفت: وقتی ما می خواهیم یک سفر کوتاه در کشور خودمان برویم، برنامه ریزی می کنیم که کجا توقف و استراحت کنیم. حال تصور کنید که این سفر صد‌ها برابر ابعادش افزایش یابد در آب‌های آزاد و سفری به مدت ۱۳۳ روز باشد.

او ادامه داد: برای این سفر تمرین‌های متعددی نیاز بود، تمرین رویارویی با حوادث و مخاطرات و آموزش‌های متعدد در این زمینه انجام شد. بسیاری از این مخاطرات تهدید‌های پهپادی، تروریستی و عملیات روانی بود که ممکن بود دشمن به آن دست بزند، برای اینکه به خیال خودشان ایران نمی توانست این مسیر را طی کند؛ موضوعی که چند سال پیش هم به صراحت بیان کردند و روی نقشه نشان دادند، اما جمهوری اسلامی ایرانی با یک ناو تمام ایرانی به نام سهند توانست این امر را محقق کند.

وی با اشاره به این ناو بیان کرد: این ناو در سال‌های گذشته یکبار در رویارویی با استکبار جهانی جانفشانی کرد و مجددا بازسازی شد و طولانی‌ترین ماموریت دریایی خود را طی کرد. در کنار این موضوع در یک فصلی از دماغه امید نیک و جنوب آفریقا عبور کردیم و به شمال اقیانوس اطلس رسیدیم که سخت‌ترین فصل برای دریانوردی بود.

سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: موج های بسیار جدی کار را برای ما سخت می کرد؛ مخاطرات فنی بسیاری هم برای این مجموعه وجود داشت؛ اما تمامی این موارد پیش بینی شده بود و ما توانستیم بر همه این موارد غلبه کنیم. این ماموریت اولین ماموریتی بود که ما با یک ناو تمام ایرانی و با پشتیبانی یک ناوبندر ۱۲۱هزار تنی انجام دادیم.

تقی خانی افزود: اگر قرار باشد اشاره ای به دستاوردهای این اقدام بزرگ انجام دهیم که برای مردم هم بسیار مهم باشد و بدانند چه آورده ای برای کشور ما داشت باید بگویم که مهم ترینش خودباوری و عزت نفسی بود که ما ایجاد کرده و یادآوری کردیم که ایران و ایرانی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح آن با اتکا به توان و دانش داخلی خودشان می توانند اقیانوس ها را طی کنند و به جاهای دور دست، دست یابند.

معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش بیان کرد: نباید فراموش کنیم که دائما آمریکا و استکبار جهانی در مرزهای ما قرار داشتند، اما ما صحنه بازی را تغییر دادیم و آنها را نگران کردیم که ما نزدیک حیاط خلوت شما قرار داریم. در کنار این توانستیم امنیت اقتصاد دریایی را ارتقا دهیم، یعنی این سفر افق روشنی را پیش روی جمهوری اسلامی قرار داد تا در آینده بتوانیم در خصوص تجارت دریایی با امنیت بیشتری حرکت کنیم و نفوذ ما را در فراتر از منطقه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد که اینها همه در سایه رهنمون های مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا صورت گرفت.

وی گفت: ما باید با تکیه بر امکانات داخلی خود به خودکفایی برسیم و ناو بسازیم و این در واقع لبیک به فرمان مقام معظم رهبری بود، لبیک به خواست و اراده مردم شریف خودمان بود که در تراز ملت جمهوری اسلامی ایران یک حرکت بزرگ انجام دهیم و البته با این پیام مقام معظم رهبری این امیدواری صد برابر شد. با همه وجود می گویم که مردم شریف ما به نیروهای مسلح خود امیدوار باشند.

معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش بیان کرد: نباید فراموش کرد که این دستاورد محصول بیش از ۱۲، ۱۳ سال تلاش و برنامه ریزی است، تولید اولین ناوگروه ما در سال ۸۸ جایی که امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش بودند و با پشتیبانی او و رهنمود‌های مقام معظم رهبری شروع شد و مقابله با پدیده تروریسم دریایی از آنجا آغاز شد و ۷۵ ناوگروه به شرق و غرب دنیا اعزام شد و این بار هم بیش از ۴۴ هزار کیلومتر را طی کردند. این حاصل خون دل خوردن‌ها بود که در اوج تحریم‌ها ایجاد شد.

تقی خانی خاطر نشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تایید کردند امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران همچون نگینی در سطح اقیانوس‌ها درخشید و انشاالله این درخشش‌ها ادامه دار خواهد بود.

سخنگوی ارتش تاکید کرد: وقتی صحبت از یک ناو بندر ۱۲۱ هزار تنی می شود در اصل درباره یک پایگاه مجهز دریایی متحرک صحبت می کنیم که این ناوبندر تمام نیاز‌های لجستیک، آب و غذا، بیمارستان و تمام نیاز‌های دفاعی را با خود همراه دارد، یعنی حتی اگر این ماموریت دو برابر این مدت هم زمان می برد نیاز به پهلوگیری در هیچ کشوری نداشتیم.