کیهان/ ماجرا از آنجا شروع شد که «سید حسن نصرالله» در سخنرانی عاشورای خود از حرکت کشتی‌های سوخت خریده شده از ایران به سمت لبنان خبر داد و تهدید کرد هر تعرضی به این کشتی‌ها پاسخ خواهد گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در پی این سخنان، بحثی داغ در لبنان و حتی سراسر جهان به راه افتاد تا جایی که یکی از کارشناسان شبکه فرانس 24 از «طوفان ژئوپلتیک» در منطقه گفت. بالاخره محموله کشتی اول که چند روز پیش در سوریه پهلو گرفته بود، در میان شوق و شور مردم لبنان وارد خاک این کشور شد؛ ورودی که تمام محاسبات و سیاست‌های تحریم حداکثری آمریکا علیه ایران، سوریه و لبنان و تمام تهدیدات رژیم صهیونیستی را یکسره به هم زد و این دو رژیم را تحقیر کرد. این اقدام در همان ابتدا منجر به سقوط نرخ دلار در برابر پول ملی لبنان شد و هر دلار از 19 هزار لیر به 13 هزار و 700 لیر کاهش پیدا کرد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» پیرامون این مسئله در یادداشتی نوشت، حزب‌لله لبنان توانست در رقابت با آمریکا پیروز شود. در این یادداشت آمده است: «گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد یک میلیون گالن گازوئیل از طریق مرزهای سوریه به این کشور وارد کرده است.» نیویورک‌تایمز می‌نویسد، «لبنانی‌ها خشمگین کردن آمریکا از یک‌سو و تأمین نیازهای مبرم کشوری که به‌خاطر کمبود سوخت تقریباً فلج شده است را جشن گرفتند.»

در ادامه این یادداشت آمده است، در حالی که لبنان از یکی از بدترین فروپاشی‌های اقتصادی تاریخ معاصر رنج می‌برد، حزب‌الله توانسته است در نقش یک منجی ملی ظاهر شده و به میدانی گام بگذارد که دولت لبنان و حامیان غربی‌اش در آن شکست خورده بودند. علیرغم ابراز نگرانی و اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره واردات سوخت ایران به لبنان و تلاش برای امنیتی کردن این موضوع، تل‌آویو اما جرأت اقدام علیه این کاروان را نداشت. یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کرد که هرگونه اقدام علیه کاروان سوخت صادراتی ایران به لبنان، تنش‌زایی غیرضروری بوده و تل‌آویو هیچ تمایلی به انجام آن نداشت. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» این نظامی صهیونیست که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم البته مدعی شد تل‌آویو این کار را انجام نداد تا به دلیل اقدام مستقیم علیه اقتصاد لبنان مورد انتقاد مردم این کشور و جامعه جهانی قرار نگیرد.

اِلی شارویت فرمانده تازه بازنشسته‌شده نیروی دریایی رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این سیاست را تایید کرد و گفت اسرائیل هیچ تمایلی به متوقف کردن کاروان‌های سوخت ارسالی به لبنان ندارد. «جروزالم پست» اسرائیل نیز اعلام کرد هدف ایران بیرون کردن آمریکا از ایران است.

استقبال لبنانی‌ها

منابع لبنانی، صبح روز پنجشنبه، از ورود کامل کاروان حامل سوخت ایران به خاک این کشور خبر دادند؛ شبکه «المنار» نیز ضمن تأیید این خبر،‌ گزارش داد که ۲۰‌تانکر حامل سوخت ایران وارد خاک لبنان شده‌ است. تصاویر مختلف از شهرهای لبنان نشان از استقبال مردمی از این کاروان دارد، چنان‌که با ورود این کاروان مردم شهر بعلبک در میان جوی امنیتی و حفاظتی به شادی پرداخته و دور هم جمع شدند و در کل شهر شیرینی پخش کردند، در نقاط دیگر نیز این اتفاق افتاد. گفتنی است، این کاروان زمانی وارد لبنان شده است که بحران سوخت به اوج خود رسیده و قطعی‌های طولانی برق و درگیری بر سر سوخت در

پمپ بنزین‌های لبنان، مردم این کشور را به ستوه آورده بود.

اسرائیل جرأت حمله به محموله را نداشت

علیرغم ابراز نگرانی و اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره واردات سوخت ایران به لبنان و تلاش برای امنیتی کردن این موضوع، تل‌آویو اما، آن‌طور که رسانه‌های صهیونیستی پوشش دادند جرأت اقدام علیه این کاروان را نداشت. به گزارش فارس، یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی روز جمعه اذعان کرد که هرگونه اقدام علیه کاروان سوخت صادراتی ایران به لبنان، تنش‌زایی غیرضروری بوده و تل‌آویو هیچ تمایلی به انجام آن نداشت.

پیام ورود ‌تانکرها

در همین ارتباط روزنامه «الاخبار» در مطلبی این اقدام حزب‌الله را تحلیل می‌کند و 3 پیام عمده این پیروزی را شرح می‌دهد: اول؛ اثبات معادله بازدارندگی در مقابل دشمن صهیونیستی. رژیم صهیونیستی جرأت نکرد جلوی ورود کشتی‌های ایرانی به سواحل سوریه را بگیرد همان‌طور که جرأت نکرد جلوی ورود‌تانکرهای حامل سوخت ایران از سوریه به لبنان را بگیرد. اثر معادله بازدارندگی با یادآوری این گفته «مایک پامپئو» وزیر خارجه پیشین آمریکا در ژوئن ۲۰۲۰ بیشتر می‌شود: « آنچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم ایران قادر به ادامه فروش نفت خام در هیچ جایی از جمله فروش نفت به حزب‌الله نخواهد بود.» پامپئو در واقع با این اظهارات بر تلاش واشنگتن برای فروپاشی لبنان جز به واسطه اقدامات آمریکا در مقابل امتیازات سیاسی تأکید کرد. دوم؛ این اقدام حزب‌الله علیرغم اینکه به بُعد اقتصادی محدود می‌شود اما درها را به روی امکان همکاری با ایران، سوریه و دیگر کشورها باز کرد. سوم؛ پس از آنکه نصرالله حدود یک ماه پیش خبر این کشتی‌های حامل سوخت را رسانه‌ای کرد، سفیر آمریکا در لبنان «دوروتی شیا» فوراً اعلام کرد، لبنان اجازه واردات گاز و برق از مصر و اردن از طریق سوریه را داد. پس از آن خانم سفیر به هیئت لبنانی اجازه سفر به دمشق به همین منظور را داد. چیزی که در آن زمان در گفته‌های وی به آن توجه نشد این بود که شیا گفت، کشتی‌های حامل سوخت در سواحل لبنان حضور دارند. این گفته وی نشان می‌داد که لبنان از بحرانی واقعی رنج نمی‌برد [بلکه یک بحران ساختگی با عاملیت آمریکا و همپیمانان داخلی اوست].

پیام نصرالله

دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در شامگاه چهارشنبه، در آستانه ورود‌تانکرهای حامل سوخت به لبنان، ضمن تشکر از مردم، برای حفظ سلامت آنها و تسهیل روند ورود کاروان‌ حامل سوخت خواستار عدم تجمع مردمی شد. او در پیام مذکور گفت: «از زمینه‌‌سازی مردم و رسانه‌ها در منطقه بعلبک الهرمل به منظور استقبال از ورود کاروان‌تانکرهای حامل سوخت در روز پنجشنبه باخبر شدم. من از میزان همراهی عظیم و صادقانه مردم شریف‌مان با این گام باخبرم.»

نصرالله ادامه داد: «از آنها به خاطر این همراهی و این استقبال که از ده‌ها سال پیش تاکنون ادامه داشته تشکر می‌کنم. از آنها و برادران مسئول حزب‌الله در منطقه می‌خواهم که حین عبور کاروان به منظور حفظ سلامت همه و راحتی آنها و برای تسهیل روند انتقال در بهترین حالت ممکن هیچ‌گونه تجمع مردمی صورت ندهند.»

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس فلسطینی در جهان عرب نیز در این مورد گفت که بزرگترین برنده در قضیه واردات سوخت به لبنان، حزب‌الله و محور مقاومت در لبنان، یمن، فلسطین، ایران، سوریه و عراق و در همه مناطق هستند و حزب‌الله، آمریکا را به چالش کشید و شکست داد و نفتکش را به بانیاس و سوخت را به بیروت رساند.

قدردانی وزیر لبنانی از ایران

«علی حمیه» وزیر امور عمومی و حمل‌ونقل لبنان در واکنش به رسیدن سوخت ایران به لبنان تاکید کرد، تصمیم واردات سوخت از ایران یک تصمیم مستقل، حاکمیتی و مبتنی بر اهتمام به شهروندان و همه لبنان است. او در ادامه گفت: «ما از جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خامنه‌ای و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به دلیل حمایت‌هایشان از لبنان و مردم آن تشکر می‌کنیم.»

چگونگی توزیع سوخت

«اسامه علیق» مدیر شرکت سوخت‌رسانی «الامانه» روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» توضیحاتی درباره چگونگی توزیع این سوخت خبر داد. او گفت که سوخت ایرانی اکنون در مخازن شرکت الامانه در بیروت، جنوب، «البقاع» و شمال لبنان تخلیه می‌شود و این شرکت بر اساس اولویت‌های اعلام شده از سوی سید حسن نصرالله توزیع خواهد شد.