آهن پرایس: صنعت فولاد به عنوان یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد هر کشور، نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه و پیشرفت آن ایفا می‌کند. در ایران نیز این صنعت با وجود چالش‌های مختلف، همواره در مسیر رشد و بالندگی گام برداشته است. در این میان، دو شرکت مجتمع فولاد ظفر بناب و صنایع آذر فولاد امین به عنوان دو تولیدکننده بزرگ میلگرد، نقشی کلیدی در تأمین نیازهای کشور و رونق صنعت ساختمان‌سازی ایفا می‌کنند.

نقش قیمت میلگرد ظفر بناب و آذر امین در ساختمان سازی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

مقاله حاضر به بررسی معرفی و مقایسه این دو شرکت، محصولات تولیدی آن‌ها، قیمت میلگرد و تأثیر آن بر صنعت ساختمان‌سازی می‌پردازد. هدف از این مقاله، ارائه اطلاعات جامع و دقیق به خوانندگان گرامی برای انتخابی آگاهانه در خرید میلگرد مورد نیاز خود است.

2

 

معرفی کارخانه ظفر بناب

مجتمع فولاد ظفر بناب، به عنوان یکی از پیشگامان صنعت فولاد کشور، در سال ۱۳۸۶ با تکیه بر دانش داخلی و تکنولوژی روز دنیا، در زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار متر مربع در شهر بناب آذربایجان شرقی احداث شد. این مجتمع با اتکا به مدیریت خلاق، متخصصین توانمند و کارکنان متعهد خود، در طول سال‌های فعالیت خود، مسیر پویایی و توسعه را به سرعت طی کرده و به یکی از قطب‌های تولید میلگرد آجدار در شمال غرب کشور تبدیل شده است.

محصولات کارخانه ظفر بناب

این مجتمع در حال حاضر با بهره‌گیری از سه فاز تولیدی، طیف گسترده‌ای از آهن آلات را به بازار عرضه می‌کند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • میلگرد: فاز نخست تولید محصولات فولادی ظفربناب در سال 86 آغاز شد. میلگرد آجدار به عنوان محصول اصلی این فاز با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن در سال است که در سایزهای 8 تا 32 میلیمتر و با کیفیت بالا مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می‌شود. میلگردهای ظفر بناب به دلیل استحکام و مقاومت بالا، در مصارف مختلف ساختمانی و صنعتی کاربرد فراوانی دارند.
  • تیرآهن: این محصول در سایزهای مختلف و با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال در فاز دوم مجتمع ظفر بناب تولید می‌شود. تیرآهن‌های این مجتمع از نوع پال پهن نیمه سبک بوده و به دلیل کیفیت بالا و تنوع در سایز، در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیرآهن ظفربناب از سایزهای 12 تا 27 میلیمتر تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

  • نبشی و ناودانی: از دیگر محصولات این فاز هستند که در مصارف مختلف صنعتی و ساختمانی از جمله ساخت اسکلت فلزی، پل، قفسه‌بندی و … کاربرد دارند. ناودانی ظفربناب در دو نوع سبک و سنگین و در سایزهای 8، 10، 12، 14 و 16میلیمتر و براساس استاندارد اروپا تولید می‌شود.

نبشی ظفربناب هم براساس استانداردهای ملی ایران 1028DIN آلمان و 10056 EN اتحادیه اروپا تولید می‌شود. سایزهای نبشی ظفربناب 40*40*4، 50*50*5، 70*70*7، 90*90*9 و 100*100*10 میلیمتر عرضه می‌گردد.

  • شمش فولادی: با هدف تامین مواد اولیه خطوط تولیدی نورد در فاز سوم مجتمع ظفر بناب تولید می‌شود. این محصول با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال، نقش مهمی در خودکفایی و کاهش وابستگی به واردات مواد اولیه ایفا خواهد کرد.

مزایای میلگرد مجتمع ظفر بناب

  • تنوع در محصولات فولادی (میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، شمش فولادی)
  • کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی
  • پاسخگویی به نیازهای متنوع بازار
  • خودکفایی در تامین مواد اولیه

3

قیمت میلگرد آجدار ظفر بناب

قیمت میلگرد آجدار ظفربناب با توجه به کیفیت و استاندارد تولید، محصولی نسبتا مطلوب است و به دلیل موقعیت مکانی کارخانه اولویت خرید بسیاری از سازندگان شمال غرب کشور است به هین دلیل با کاهش هرینه حمل، قیمت میلگرد آجدار ظفربناب هم برای خریدار به صرفه خواهد بود.

میلگردهای ظفربناب عمدتا در دو گرید A2 و A3 با استانداردهای استاندارد DIN اروپا،ASTM آمریکا و استاندارد ملی ایران تولید می‌شوند. نشان تجاری میلگرد ظفر بناب ZN است که بیانگر اصالت و کیفیت محصول است.

از آنجایی که وزن میلگرد ظفر بناب نسبت به جدول وزن اشتال سبک‌تر است می‌توان گفت قیمت میلگرد آجدار ظفربناب در مقایسه با نمونه‌های مشابه ارزان‌تر است. به عنوان نمونه وزن میلگرد 14 ظفربناب 13.7 کیلوگرم در هر شاخه 12 متری است در حالی که وزن اشتال این محصول بین 13.8 تا 15 کیلوگرم متغیر است.

همچنین وزن میلگرد 16 براساس اشتال 18 تا 19.908 کیلوگرم است اما وزن میلگرد 16 ظفربناب 17.4 کیلوگرم است. گفتنی است وزن محصول مهمترین فاکتور برای تعیین قیمت میلگرد آجدار ظفربناب است.

معرفی کارخانه آذر فولاد امین

کارخانه آذر فولاد امین تیکمه داش در سال 1388 در زمینی به مساحت 14 هکتار در منطقه تیکمه داش تأسیس شد. این شرکت با نام تجاری AFA STEEL نزد اداره کل مالکیت صنعتی ثبت شده و در حال حاضر به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو در صنعت میلگرد کشور شناخته می‌شود.

محصولات مجتمع آذر فولاد امین

عمده تولیدات مجتمع آذر فولاد امین به میلگرد آجدار و شمش فولادی اختصاص دارد که در ادامه به بررسی جزئیات هر یک پرداخته می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید میلگرد A2 و A3 فولاد آذر امین 300 هزار تن عنوان شده است که تحت استانداردهای INSO 3132 و استاندارد GOST 5781تولید و عرضه می‌شود.

میلگرد آجدار A2 آذر فولاد امین در سایزهای 8 و 10 میلیمتر و میلگرد آجدار A3 نیز در سایزهای 10 تا 32 میلیمتر تولید و عرضه می‌شود.

شمش فولاد امیر آذربایجان که زیرمجموعه مجتمع آذر فولاد امین است سال 1400 در بستان‌آباد با ظرفیت تولید 500 هزار تن در سال تأسیس شد. شمش فولادی ساختمانی و آلیاژی تولید شده در این کارخانه دارای ابعاد 120*120 تا 200*200 است که در طول‌های مختلفی عرضه می‌شود.

4

قیمت میلگرد آجدار آذر فولاد امین

قیمت میلگرد آذر امین در بازار داخلی محصولی با نرخ مناسب به شمار می‌رود به همین دلیل در مناطق شمال غرب کشور تقاضای بالایی برای این محصول وجود دارد.

قیمت میلگرد آجدار آذر فولاد امین براساس وزن آن تعیین می‌شود، بنابراین وزن میلگرد این کارخانه دقیقا مطابق با جدول وزن اشتال نیست اما از میلگرد ظفر بناب تا حدودی سنگین‌تر است.

به عبارتی قیمت میلگرد آجدار آذر فولاد امین از قیمت میلگرد آجدار ظفربناب کمی گران‌تر است. به عنوان نمونه وزن میلگرد 14 میلگرد آذر فولاد امین در هر شاخه 12 متری حدود 14 کیلوگرم است و وزن میلگرد 16 این محصول هم حدود 18 کیلوگرم ثبت شده است.

تأثیر قیمت میلگرد آجدار در ساختمان سازی

میلگرد به عنوان یکی از مصالح اصلی در صنعت ساختمان سازی، نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت تمام شده پروژه‌ها دارد. قیمت میلگرد تابع عوامل مختلفی از جمله قیمت مواد اولیه، نرخ ارز، سیاست‌های دولتی و عرضه و تقاضا در بازار است. در ادامه به بررسی تأثیر قیمت میلگرد دو شرکت بزرگ تولیدکننده میلگرد در ایران، یعنی آذر فولاد امین و ظفربناب، بر صنعت ساختمان‌سازی می‌پردازیم.

تبعات افزایش قیمت میلگرد

  • افزایش قیمت تمام شده پروژه‌های ساختمانی
  • کاهش تقاضا برای ساخت و ساز
  • رکود در صنعت ساختمان سازی
  • افزایش اجاره بهاء
  • کاهش رونق در مشاغل وابسته به صنعت ساختمان

5

مقایسه قیمت میلگرد ظفر بناب و آذر فولاد امین

  • به طور کلی قیمت میلگرد آجدار آذر فولاد امین در مقایسه با سایر تولیدکنندگان میلگرد در ایران، در سطح متوسط رو به بالا قرار دارد اما قیمت میلگرد ظفر بناب به دلیل تنوع در محصولات و کیفیت بالا، در رنج قیمتی مختلفی عرضه می‌شود.
  • سازندگان با بودجه محدود به دلیل قیمت مناسب، میلگرد آذر فولاد امین را انتخاب می‌کنند و سازندگانی که به دنبال کیفیت بالا هستند میلگرد ظفر بناب را با توجه به تنوع و کیفیت بالا، انتخاب می‌کنند.

قیمت میلگرد آذر فولاد امین و قیمت میلگرد ظفر بناب به عنوان دو شرکت بزرگ تولیدکننده میلگرد در ایران، نقش مهمی در صنعت ساختمان سازی دارد. افزایش قیمت میلگرد می‌تواند به رکود در این صنعت و افزایش قیمت تمام شده مسکن منجر شود.

توصیه می‌شود پیش از خرید میلگرد آجدار آخرین قیمت آن را به دقت بررسی کنید، به همین منظور می‌توانید قیمت میلگرد ظفر بناب و قیمت میلگرد آذر فولاد امین را از سایت آهن پرایس مشاهده کنید؛ همچنین برای انتخاب درست میلگرد متناسب با بودجه و پروژه خود می‌توانید از طریق شماره 02154103 با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.