تاثیر بازی های فکری در کودکان (والدین حتما بخوانند)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

چکیده : در این گزارش مهم ترین نتایج و تاثیر بازی های فکری در کودکان را بیان کرده ایم و آنها را توضیح داده ایم.

 

 

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: به گزارش مثلث آنلاین، به نقل از سایت عموکتابی، بازی یکی از نیاز های اصلی کودکان است. مانند غذا خوردن نفس کشیدن و خوابیدن. کودکان با بازی کردن یاد می گیرند، رشد می کنند و زندگی  کردن را تمرین می کنند. هر چه سن کودک کمتر باشد این نیاز مهم تر است. تا جایی که برخی از متخصصین بر این باورند که کودک زیر هفت سال فقط باید بازی کند. از طرفی تغییر سبک زندگی خانواده ها باعث شده است که کودکان از بازی های طبیعی مانند خاک بازی، یا بازی های گروهی پر جنب و جوش مانند گل کوچیک و خیلی بازی های دیگر دور شوند و جایش را به بازی های کامپیوتری بدهند. یکی از بهترین پیشنهاد ها برای سرگرمی و آموزش کودکان در خانه های آپارتمانی یا شرایط خاص، بازی های فکری هستند.

تاثیر بازی های فکری در کودکان

بازی های فکری علاوه بر اینکه کودکان را سرگرم و شاد می کنند تاثیرات گسترده ای بر ذهن آن ها می گذارد و به انواع مهارت های ذهنی و اجتماعی را در آن ها تقویت می کند. کافی است که انواع بازی فکری را بشناسیم و با توجه به نیاز کودکمان بازی را برایش انتخاب کنیم. خرید بازی فکری کودکان از فروشگاه های معتبر آنلاین مانند عمو کتابی، دیجی کالا، رایاد، ذهن برتر، بازی دونه و... می تواند یک سرمایه گذاری خوب والدین، برای رشد کودکان باشد. در این گزارش مهم ترین نتایج و دستاورد های بازی فکری برای کودکان را معرفی می کنیم.

سرگرمی

اولین تاثیر بازی های فکری در کودکان سرگرمی است. بازی های فکری کودکان را سرگرم می کنند و اوقات فراغت آن ها را پر می کنند. ایجاد احساس لذت و شادی یکی از بزرگترین نتایج بازی های فکری است.

تقویت مهارت ارتباط موثر

دومین تاثیر بازی های فکری در کودکان تقویت مهارت های اجتماعی است. بازی های کارتی یا بازی های فکری گروهی ناخودآگاه فضای تعامل بین کودکان و هم بازی هایشان ایجاد می کند. کودکان در این جمع ها مهارت های اجتماعی مثل رعایت نوبت ، سازگاری، رفتار صحیح و ... را می آموزند. بازی های کارتی مانند اسم کارتیل، نمیریه یا منچ و... که گروهی انجام می شود، از نظر رشد مهارت های اجتماعی یک فرصت بسیار عالی هستند.

تقویت خلاقیت

سومین تاثیر بازی های فکری در کودکان تقویت خلاقیت است. بعضی از بازی های فکری کمک شایانی به تقویت خلاقیت کودکان می کند. خلاقیت یکی از مهم ترین توانمندی های انسان های موفق است که انسان ها با کمک آن می توانند تمام مسئله های زندگی شان را حل کنند. بزرگ ترین و موثر ترین انسان های جهان خلاق ترین ها بوده اند. آجره ها، دومینو، لوله لوله و بازی های این چنینی که کودک با قدرت تخیل خود اشکل جدید خلق می کند تاثیر خیلی خوبی بر افزایش خلاقیت می گذارد.

تقویت انواع هوش کودکان

چهارمین تاثیر بازی های فکری در کودکان تقویت مغز و انواع هوش آن هاست. هر بازی با توجه به نحوه انجام آن بر قسمتی از مغز تاثیر می گذارد. سلول های مغز مانند ماهیچه انسان ها با تمرین و تکرار تقویت می شوند. شما می خواهید نیم کره راست کودک خود را تقویت کنید یا نیمکره چپ او را ؟ بازی هایی که در آن حافظه نقش مهمی دارد، مانند همسانه، نیمکره راست مغز را تقویت می کند.  و  بازی هایی که در آن منطق و استدلال زیاد است  و کودک باید با دلیل و حساب کتاب عمل کند، مانند بازی فکری گربه های انفجاری نیمکره چپ مغز را تقویت می کند. البته فراموش نکنیم که استمرار در انجام بازی ها مهم است و با یکی دوبار بازی کردن اتفاق خاصی نمی افتد.

بازی فکری گربه های انفجاری

ایجاد صمیمیت بین پدر مادر و کودک

 پنجمین تاثیر بازی های فکری در کودکان ایجاد صمیمیت و محبت و احساس خوب نسبت به والدین است. تصور کودک از محبت والدین به او به اندازه ای است که والدین با او بازی می کنند. اگر والدین با کودک زیاد بازی کنند ارتباط بین آن ها عمیق تر و صمیمی تر می شود. بازی های فکری این فرصت را برای خانواده ها فراهم می کند.

ایجاد صمیمیت بین پدر مادر و کودک

افزایش سرعت عمل و دقت با هم

ششمین تاثیر بازی های فکری در کودکان افزایش هم زمان سرعت عمل و دقت است.  بعضی از بازی ها به گونه ای طراحی شده است که سرعت عمل در آن موجب برنده شدن است. مثل مسابقه دو. بعضی بازی های دیگر دقت عمل در آن موجب برنده شدن است مانند دومینو. اما برخی بازی های فکری هستند که سرعت و دقت را با هم تقویت می کنند. این بازی ها بسیار هیجان انگیزند و قدرت تمرکز بازیکن را به شیوه تحسین بر انگیزی بالا می برند. دست چین ، کاپوچین، تیزبین و.. از نمونه بازی های این دسته هستند.

جایگزین سالم بازی های کامپیوتری

هفتمین تاثیر بازی فکری برای کودکان داشتن یک تفریح سالم و یک غذای فکری کنترل شده است. واقعیت آن است که بازی های کامپیوتری در کنار چند خوبی که دارد آثار مخرب جسمی و ذهنی زیادی بر کودک می گذارد. ترویج خشونت و رفتار های نادرست، تشدید تنهایی و انزوای کودک، ایجاد فضای اعتیاد آور، تخریب قوای جسمی و سیستم بینایی کودک از جمله اثرات مخرب استفاده زیاد از بازی های کامپوتری است. والدین بر تمامی محتواهایی که از طریق بازی به کودک منتقل می شود کنترل ندارند و نمی توانند جلوی آسیب های آن را بگیرند. اما بازی های فکری بسیار راحت توسط والدین کنترل می شود. علاوه بر آن تاثیر مخرب بازی های کامپیوتری را هم ندارد و چون برای کودکان جذاب هستند یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی بازی های کامپیوتری به شمار می آیند.

طراحی متفاوت برای رده سنی های مختلف

یکی از خوبی های بازی های فکری این است که با توجه به نیاز و رشد ذهنی و شناختی هر رده سنی کودک ونو جوان بازی های مختلفی برای آن ها طراحی شده است که آن ها را توانمند می کند.مثلا بازی فکری کودکان 5 ساله با توجه به نیاز آن ها و توانمندی ذهنی آن هاست. امروزه برای ما از زیر یک سالگی  تا صد سالگی بازی فکری جذاب وجود دارد.

نتایجی که بازی فکری روی کودک می گذارد

به صورت کلی تاثیر بازیهای فکری برای کودکان هم مربوط به مهارت های فردی می شود، هم مربوط به مهارت های اجتماعی. بازی ها ممکن است به صورت هم زمان چند دستاورد مختلف برای مخاطب داشته باشند. یکی از مهم ترین نکاتی که والدین باید بدانند این است که وقتی کودکی در یک بعد و یک مهارت تقویت می شود این موضوع بر سایر رفتار های او نیز تاثیر گذار است. مثلا اگه حافظه کودک با بازی های فکری قوی شود در یاد گیری درس هایش هم موفق می شود. یا اگر سرعت عمل را با بازی سرعتی تمرین کند می تواند زودتر برای رفتن به مدرسه آماده شود. این موضوع تاثیر سیستمی توانمند شدن کودک در بر ابعاد مختلف زندگی اوست. بنابراین والدین باید نیاز های کودک خود را بشناسند و برای تغییر و تربیت او از بازی های فکری استفاده کنند. لازمه این کار شناخت انواع بازی های فکری است که امروزه به صورت متنوع، علمی و گسترده در حال تولید می باشند. به امید داشتن فرزندانی شاد، توانمند و فعال که ایران را با خود باوری، هدفمندی و تلاششان سر افراز می کنند. 

 

برچسب ها : تربیت کودک