یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ظریف می‌خواهد خود را تبرئه کند.

در اتاق فکر اصلاح‌طلبان‌ و ظریف چه‌می‌گذرد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا محمدجواد ظریف در سخنانی مجلس یازدهم را متهم‌ کرده است که نگذاشت برجام‌احیا شود. حالا پرسش آن است که ظریف با طرح چنین موضوعات خلاف واقع چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «سوال من از آقای ظریف این است که چرا این انتقادها به‌ مجلس را زودتر مطرح نکردید و حالا در آستانه انتخابات بیان می‌کنید؟ البته آقای ظریف درباره برجام‌اتهامات مختلفی را علیه همه مطرح می‌کرد اما اینکه‌مشخصا نوک پیکان حمله‌اش را به سمت محلس گرفته است، جای تأمل دارد. او اگر خیرخواه کشور بود باید نقدهایش را خیلی زودتر از اینها مطرح می‌کرد تا اگر‌ راست می‌گوید مشکلات رفع می‌شد. با این‌اوصاف مشخص است که آقای ظریف نیتش خیر نیست و مقصد دیگری را جست‌وجو می‌کند».

او ادامه داد: «کسی که نخواهد حقیقت را بپذیرد مدام دنبال مقصر می‌یابد تا خود را بری کند. ظریف حتی نظامیان و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را با طرح دوگانه‌میدان و دیپلماسی مقصر جلوه می‌داد. حرف نادرست یا از سر ناآگاهی است یا غرض. حتما آقای ظریف ناآگاه نیست؛ پس باید بگوییم که او غرض دارد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «اصلاح‌طلبان و نزدیکان آقای روحانی از جمله آقای ظریف یک اتاق فکری تشکیل داده‌اند تا بتوانند نمایندگانی مورد تأیید غرب را وارد مجلس کنند‌. گاهی مسئولیت سخن‌پراکنی‌ این اتاق فکر به آقای ظریف سپرده می‌شود».

قنادباشی در پایان گفت: «یکی از اهداف مهم ظریف در کنار پیش بردن اهداف انتخاباتی اصلاح‌طلبان، تبرئه خودش است. او با اتهام‌زنی‌های متعدد می‌خواهد از مسئولیت اعمالش شانه خالی کند. با طرح دوگانه میدان و دیپلماسی هم همین کار یعنی فرار از پذیرش مسئولیت را انجام داد. در واقع او در پی این حرف‌ها و اتهام‌زنی‌ها دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست تبرئه خود و دوم تضعیف رقیب اصلاح‌طلبان».