محمدرضا خباز گفت: حتما اصلاح‌طلبان بعد از آقای ظریف می‌توانند پیرامون نیرویی واحد به اجماع برسند.

محمدرضا خباز: نامزدنشدن ظریف از سر عافیت‌طلبی نبود/ با کناره‌گیری ظریف کار برای اصلاح‌طلبان تمام نشده است/ بر لاریجانی اجماعی شکل نمی‌گیرد/ برخی برای یک دستمال قیصریه را به آتش می‌کشند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: در دومین روز ثبت نام انتخابات محمدجواد ظریف رسما در بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات نامزد نمی‌شود تا پایانی باشد بر گمانه‌زنی‌های متعددی که در این چندوقت وجود داشت. او این خبر را بعد از جلسه‌ای که با سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی داشته ابراز کرده است. حالا و در غیاب ظریف این پرسش به وجود می‌آید که اصلاح‌طلبان بعد از او به سمت چه نیرویی خواهند رفت و آیا امکان اجماع‌سازی در این جبهه سیاسی هنوز وجود دارد؟

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره قطعی‌شدن عدم نامزدی محمدجواد ظریف در انتخابات به «مثلث‌آنلاین» گفت: «امروز دومین روز ثبت نام نامزدهای ریاست‌جمهوری آغاز شده است و تا سه روز آینده هم نامزدهای هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا ثبت نام می‌کنند تا همچنان امید داشته باشیم که در یک انتخابات حداکثری مردم نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این بین وجود آقای ظریف می‌توانست برای تحقق یک انتخابات حداکثری بسیار مفید باشد که متأسفانه از حضور ایشان محروم خواهیم بود. آقای ظریف در همه دورانی که به فعالیت در وزارت امور خارجه مشغول بود، زیر بیشترین فشارها قرار داشت و امروز دیدیم که رسما گفت در صحنه انتخابات حاضر نمی‌شود. حتما نبود او در انتخابات باعث کاهش آراء انتخاباتی می‌شود و این هم هدف عده‌ای خاص است که نمی‌خواهند در کشور انتخابات پرشور برگزار شود تا از این مسیر خودشان انتخاب شوند و دقیقا مصداق همان به آتش کشیدن قیصریه برای رسیدن به یک دستمال است».

او ادامه داد: «متأسفانه از چندی پیش توپخانه‌ها علیه آقای ظریف شروع به کار کرد و دیگر زمینه‌ای برای حضور آقای ظریف باقی نماند. ظریف هم پیش خود می‌گوید وارد انتخابات شوم که بازهم شاهد سنگین‌ترین برخوردها باشم؟ او تصور می‌کند که اگر بیاید به دلیل هجمه‌ای که مخالفان ایجاد می‌کنند اتفاقا موجبات ناراحتی مردم فراهم می‌شود و به همین دلیل در نامه‌ای گفته است که از سر عافیت‌طلبی نبود که نیامدم».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره وضعیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان بعد از نیامدن محمدجواد ظریف بیان کرد: «اصلاح‌طلبان پتانسیلی در کشور داشته و دارند و بر اساس آن حتما نیرویی مؤثر ارائه می‌کنند و این امید را داریم که نیرویی مؤثر که هم بتواند تأیید شورای نگهبان را بگیرد و هم برنامه دقیقی برای اداره کشور داشته باشد به مردم معرفی کنند. حتما اصلاح‌طلبان می‌توانند پیرامون نیرویی واحد به اجماع برسند و با کناره‌گیری آقای ظریف کار برای اصلاح‌طلبان تمام نشده است. حتما یک فرد معرفی می‌شود و بزرگان اصلاحات آبروی خودشان را وسط می‌گذارند تا مردم به او رأی دهند».

خباز در پایان در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر احتمال دارد لاریجانی نامزد انتخابات شود و در عین حال اصلاح‌طلبان نیز بر او اجماع کنند، گفت: «من بارها عرض کرده‌ام که بنای اصلاح‌طلبان ورود با نیروی اصلاح‌طلب است و در نهاد اجماع‌ساز هم همه بحث‌ها در محور همین موضوع پیش می‌رود و بعید است از فردی غیراصلاح‌طلب مانند آقای لاریجانی حمایت شود».