قیمت مرغ امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد

کاهش عجیب قیمت مرغ | قیمت مرغ در بازار تهران چند شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت مرغ امروز در خرده فروشی‌ها بیش از 42هزار تومان شد. قیمت مرغ باعث هرج و مرج بسیاری در بازار شده است. قیمت مرغ در چند وقت اخیر با روند صعودی مواجه بوده است. قیمت مرغ گویا با هیچ کنترلی مواجه نیست. قیمت مرغ در روزهای آینده در انتظار نظارت بر توزیع مناسب است.

قیمت مرغ امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

نرخ انواع مرغ در ششم اردیبهشت ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

 

نوع مرغ

قیمت(تومان)

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۴۲,۹۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۴۴,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۴۸,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۴۹,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۴۸,۰۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۴۲,۱۰۰

بال کبابی ساده - بدون نوک بال

۴۲,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۳۳,۴۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۳۷,۳۰۰

فیله مرغ

۶۳۹۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۱۲,۹۰۰

شنیتسل بدون آرد

۵۱,۸۰۰

جوجه چینی

۶۳,۶۰۰

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۵۴,۹۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

۴۴,۰۰۰

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

۴۱,۰۰۰

مرغ کنتاکی

۴۰,۱۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۳,۲۰۰

جگر مرغ

۷,۵۰۰

سنگدان مرغ

۱۲,۹۰۰

پای مرغ

۷,۳۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۹۸,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۷۲,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۹۹,۰۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته بندی کیسه ای (پوشش کیسه نایلونی)

۲۰,۹۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای(پوشش کیسه نایلونی)

۳۱,۵۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته بندی بشقابی

۳۰,۰۰۰

تخم مرغ بسته بندی ۱۵ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۲۲,۵۰۰

تخم مرغ بسته ۲۰ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۲۸,۷۰۰

تخم مرغ بسته ۱۲ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۱۲,۹۰۰

تخم مرغ بسته ۹ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۱۳,۷۰۰

تخم مرغ بسته ۶ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۹,۹۰۰

 

بر اساس این اطلاعیه، میادین میوه و تره بار برای عرضه گوشت منجمد گوسفندی با قیمت هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان و گوشت منجمد گوساله با قیمت هر کیلوگرم ۹۵ هزار تومان آمادگی دارند و به محض تحویل آن از سوی مبادی مربوطه نسبت به توزیع آن بین شهروندان اقدام می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ضمن اعلام دلایل گرانی گوشت مرغ در تهران گفت: عدم نظارت و افزایش تقاضا از جمله مهم ترین دلایل این امر است.

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ زنده در سطح کشور بین ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار تومان است، گفت: افزایش هزینه مولفه های تولید قیمت تمام شده را بالا برده و بسیاری از تولیدکنندگان یا قادر به خرید نهاده های دامی مورد نیاز خود نبوده اند یا خریده اند و هنوز بارگیری انجام نشده است.

وی اضافه کرد: قیمت مولفه های تولید از جمله واکسن و دارو و جوجه یکروزه گوشتی و حمل و نقل در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته و هم اکنون قیمت تمام شده تولید مرغ برای تولیدکنندگان بیش از ۲۱ هزار تومان است.

اسدالله نژاد تصریح کرد: به دلیل اینکه تولیدکنندگان مرغ را با قیمت ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار تومان عرضه می کنند قیمت برای مصرف کننده نهایی نیز باید حدود ۳۱ هزار تومان باشد.

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در تهران تا حدود ۴۰ هزار تومان گفت: عدم نظارت و افزایش تقاضا از جمله مهم ترین دلایل این مساله است ضمن اینکه در ایام تعطیلات قرار داریم و در این ایام معمولا حمل و نقل با مشکلاتی مواجه می شود.

اسدالله نژاد ادامه داد: با توجه به جوجه ریزی انجام شده روزانه حدود ۸۱۰۰ تن مرغ در کشور تولید می شود که این رقم جوابگوی نیاز کشور است اما عدم نظارت از کشتارگاه تا واحد صنفی نیز می تواند یکی از دلایل گرانی مرغ در تهران باشد چرا که در استانهای دیگر چندان مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم به راحتی می توانند این کالا را با نرخ مصوب تهیه کنند.

بررسی های میدانی حاکی از آن است که هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار تهران ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده است.

عرضه مرغ در بازار از ابتدای امسال با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است؛ در فروردین ماه ۱۴۰۰ همزمان با ورود دلالان به بازار مرغ و فروش مرغ قطعه‌بندی با نرخ های نجومی توسط فروشندگان و کمبود عرضه مرغ در بازار قیمت این کالای اساسی در بازار سر به فلک کشید و این اتفاق در حالی افتاد که مرغداران روز به روز ضررهای بیشتری را متحمل شده و خواستار افزایش قیمت مرغ به کیلویی ۲۴ هزار تومان شدند.

در راستای این اتفاق توزیع مرغ دولتی آغاز شد؛ در این ایام به صورت محدود مرغ دولتی در تهران و سایر روستاها توزیع شد، اما با صف‌های طولانی و چند ساعته همراه بود.

بررسی های به عمل آمده حاکی از آن است که توزیع مرغ دولتی نتوانست چاره‌ساز شود و با گذشت ماه‌ها روند صعودی قیمت مرغ شدت بیشتری گرفت؛ در بحبوحه گرانی‌ها کمبود نهاده عامل اصلی گرانی مرغ، در سطح کشور مطرح می‌شود و اغلب مسئولان هم این دلیل را باعث افزایش قیمت می‌دانند.

به گفته محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی یکی از دلایل اصلی گرانی مرغ، کمبود نهاده است و این مشکل روز به روز هم بیشتر می‌شود.

وی در این خصوص می‌گوید: تأخیر در ارسال نهاده‌ها دلیل اول است به گونه‌ای که نهاده‌هایی که مرغداران در سامانه بازار گاه خریداری می‌کنند گاه ۳۰ تا ۳۵ روز بعد به دستشان می‌رسد و همین قضیه باعث شده مرغداران برای تأمین نهاده‌های موردنیاز خود به بازار آزاد مراجعه کنند که آن‌ها را در تأمین نقدینگی خود دچار مشکل کرده است، چراکه مجبورند برای خرید نهاده به بازار آزاد مراجعه کرده و هزینه‌های گزافی را بپردازند بنابراین مشکل اصلی، تأمین نهاده است.

گرانی مرغ به ۱۴۰۰ محدود نشد

در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۰ اتفاق دیگر در سطح اقتصاد کلان کشور رخ داد که بازار کالاهای اساسی را بیش از پیش متشنج کرد و آن نیز حذف ارز ترجیحی بود.

در اواسط اسفند ماه لایحه حذف ارز ترجیحی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و این امر بازار کالاهای اساسی و به خصوص بازار مرغ و گوشت را متشنج کرد؛ طبق بررسی های میدانی به عمل آمده هر کیلوگرممرغ گرم در حال حاضر در بازار تهران در یک قدمی ۴۰ هزار تومانی قرار گرفته است و به قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می شود.

گفتنی است که پرویز فروغی کارشناس حوزه دام و طیور در خصوص حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ گفت: مقداری از ارز ترجیحی به بیراهه رفت اما اینکه بگوییم همه آن اینطور بوده است غلط است. نهاده‌های مرغداری ها با این ارز تامین می‌شد و اگر شما ارز ترجیحی را حذف کنید تورم زیادی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: موضوع انحراف چیزی نیست که دولت بخواهد به آن علت ارز ترجیحی را حذف کند. اینکه عده‌ای بخواهند از واردات حمایت کنند باید به فکر مرغداری های داخل نیز باشید. فرض کنید کسی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن نهاده تامین می‌کند اگر ناگهان قیمت نهاده به این میزان افزایش پیدا کند، قیمت مرغ به بیش از ۷۰ هزار تومان خواهد رسید مگر ممکن است با این کار قیمت تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کند؟