در این مقالۀ کوتاه می‌خواهیم چند راهکار مهم و کاربردی را با شما فروشندۀ آنلاین در میان بگذاریم که مطمئناً دانستنش کمک زیادی به بهبود شرایط کسب‌و‌کار اینترنتی‌تان می‌کند. با استفاده از این راهکارها می‌توانید یک سر و گردن از رقبایتان بالاتر باشید و سهم بازار آن‌ها را هم تصاحب کنید؛ پس با ما همراه باشید.

فروشنده آنلاین هستید؟ / بدون این راهکارها به بن‌بست می‌خورید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

دقیقاً همانطور که قبلاً مجبور بودیم برای فروش بیشتر با رقیبان قدرتمندمان در یک بازارچۀ شلوغ رقابت کنیم، امروز هم برای به دست آوردن سهم بیشتر در بازار آنلاین می‌جنگیم.

در این مقالۀ کوتاه می‌خواهیم چند راهکار مهم و کاربردی را با شما فروشندۀ آنلاین در میان بگذاریم که مطمئناً دانستنش کمک زیادی به بهبود شرایط کسب‌و‌کار اینترنتی‌تان می‌کند. با استفاده از این راهکارها می‌توانید یک سر و گردن از رقبایتان بالاتر باشید و سهم بازار آن‌ها را هم تصاحب کنید؛ پس با ما همراه باشید.

راهکار اول: گارانتی بازگشت وجه بدهید!

چند ماه پیش با مدیر یکی از سایت‌های بزرگ آموزشی کشور صحبت می‌کردم، بحث به موضوع «گارانتی بازگشت وجه» کشیده شد. از او پرسیدم که چطور حاضر است حتی پول مخاطبی را پس بدهد که ویدیوهای دوره را دانلود کرده و روی سیستم رایانه‌اش ذخیره کرده است؟ جواب بسیار جالبی شنیدم! گفت شاید در انتهای هر سال، کمتر از 5 درصد از خریداران محصولات من، از گارانتی بازگشت وجه استفاده کنند و پول‌شان را پس بگیرند؛ اما در مقابل بیشتر از 30 درصد از مشتری‌ها، صرفاً به دلیل وجود «قابلیت گارانتی بازگشت وجه» از سایت من خرید می‌کنند!

حتی با یک حساب‌وکتاب سرانگشتی هم می‌توانیم متوجه ‌شویم که آمار موجود به‌شدت تکان‌دهنده است. پس وجود «قابلیت بازگشت وجه» به تنهایی می‌تواند روی موفقیت یک فروشنده آنلاین تاثیرگذار باشد. بنابراین در قدم اول پیشنهاد می‌کنم این قابلیت را به سایت‌تان اضافه کنید.

2

راهکار دوم: خودتان را تایید کنید!

راستش را بخواهید کمتر کسی را دیدم که در دنیای واقعی از یک انسان خودخواه که دائماً خودش را تایید می‌کند، خوشش بیاید. اما در دنیای وب اگر کارتان را بلد باشید، کمی شرایط فرق می‌کند. درواقع اگر در سطح سایت یا فروشگاه اینترنتی خودتان بتوانید جوری به کاربر بفهمانید که مخاطبان قبلی از خرید محصولات شما رضایت داشته‌اند، برگ برنده را در دست گرفته‌اید.

این مفهوم همان "اثر تایید اجتماعی" نام دارد که به این موضوع اشاره می‌کند که ما انسان‌ها به دلیل علاقه‌مان به تصمیم‌‌گیری کم‌ریسک و البته پیروی از بقیه، وقتی ببینیم که قبل از ما تعدادی زیادی یک کار را انجام داده‌اند، به انجام آن کار علاقه‌مند می‌شویم.

به این ترتیب با قرار دادن نظر کاربران در صفحات محصول، صوت یا ویدیوی آنها، می‌توانید اثر تایید اجتماعی یا social proof را در مخاطبان جدیدتان ایجاد کنید و به خرید ترغیب‌شان کنید.

راهکار سوم: نه درگیر قیمت‌گذاری باشید و نه عقب بمانید!

چند ماه پیش قصد خرید یک بلندگو را برای رایانه‌ام داشتم. با توجه به اینکه دوست نزدیکم یک سایت فروش لوازم الکترونیکی داشت، مستقیم وارد آن سایت شدم و به سراغ محصولاتش رفتم. بعد از انتخاب یکی دو محصول، سایت دیجی‌کالا را باز کردم و متوجه شدم که قیمت همین محصولات در دیجی‌کالا پایین‌تر است.

با دوستم تماس گرفتم و از او پرسیدم که دلیل این تفاوت قیمت چیست؟ در جواب گفت: «راستش قیمت جدید ما از قیمت دیجی‌کالا هم پایین‌تر است، اما متاسفانه هنوز فرصت نکردیم که قیمت‌ها را آپدیت کنیم!»

حالا به نظر شما در همین چند روز که قرار است قیمت جدید روی محصولات قرار بگیرد، چند مخاطب از دست می‌روند و برای خرید روانۀ دیجی‌کالا می‌شوند؟

تا همین یکی دو ماه پیش به دوستم در مورد این موضوع حق می‌دادم؛ چون قطعاً به‌روزرسانی قیمت 4 هزار محصول کار آسانی نیست، اما به‌تازگی متوجه شدم که سایتی ایرانی ربات قیمت‌ گذاری ساخته است که در به‌روزرسانی سریع قیمت‌ها آن‌هم به‌شکل خودکار به فروشندگان آنلاین کمک می‌کند.

درواقع این ربات می‌تواند قیمت محصولات شما را با توجه به سایت‌های مرجع و قدرتمندی مثل دیجی‌کالا و... به‌روز کند.

طبق تحقیقات من، این ربات هم به صاحبان سایت‌ها کمک می‌کند و هم آن دسته از دوستانی که در دیجی کالا فروشندۀ محصولی هستند. پیشنهاد می‌کنم حتماً برای مشاهده قابلیت‌های ربات قیمت گذاری دیجی کالا، به سایت مارکیتو مراجعه کنید و خودتان در مورد آن بخوانید.

راهکار چهارم: نسبت به تخفیف بدبین نباشید!

3

یکی از مهم‌ترین اصول در مدیریت یک فروشگاه، این است که به‌شدت مراقب قیمت‌ها باشید و به هر بهانه‌ای روی محصولات‌تان تخفیف نگذارید. اما طبق تجربه، تخفیف گذاشتن در فروشگاه‌های آنلاین، اگر به‌شکل اصولی و محدود انجام شود، می‌تواند باعث افزایش فروش محصولات‌تان شود.

به همین دلیل است که سایت‌های بزرگ و قدرتمندی مثل دیجی کالا و... هم از این استراتژی استفاده می‌کنند و در بعضی از مناسبت‌ها تخفیف‌های ارزشمندی را ارائه می‌دهند.

راهکار پنجم: تنوع همیشه هم خوب نیست!

چند سال پیش تحقیقی در مورد رابطه تنوع و میزان فروش در خارج از کشور انجام شد. با اینکه تحقیق خیلی قدیمی است، اما گفتنش خالی از لطف نیست.

تحقیق به این صورت بود که در ابتدا در یک قفسه، 24 نوع مربای مختلف قرار داده شد و آمار خرید را بررسی کردند. سپس تعداد مرباها به 8 نوع کاهش پیدا کرد و مجدداً آمار خرید بررسی شد. نتیجۀ کار خیلی شگفت‌انگیز بود!

مشتریان از قفسه‌ای که تنوع مربای کمتری داشت، بیشتر خرید می‌کردند! درواقع می‌توانیم بگوییم که مخاطبان زمانی که تنوع محصولات شما زیاد باشد، به‌نوعی دچار سردرگمی می‌شوند و به‌جای انتخاب یک محصول، ترجیح می‌دهند که کلاً عطای خرید را به لقایش ببخشند!

بنابراین پیشنهاد می‌کنم به‌جای اینکه از یک محصول انواع مختلفی را در فروشگاه آنلاین خودتان داشته باشید، چند نوع از بهترین‌ها را در ویترین سایت‌تان بگذارید تا هم خودتان و هم مخاطبان‌تان را خسته نکنید.

 

کلام آخر

همانطور که ابتدای مقاله هم گفتم، امروز دیگر شرایط به شکلی نیست که بتوانیم با بی‌توجهی به رقبا جلو برویم. امروز موفقیت یک کسب‌و‌کار را مزیت‌های رقابتی آن تعیین می‌کنند. بنابراین باید به‌شدت مراقب باشید. هرکدام از تکنیک‌های بالا، می‌تواند یک مزیت رقابتی برای جلو زدن از رقبا باشد.

در این مطلب 5 تکنیک افزایش فروش آنلاین را به شما آموزش دادم. این تکنیک‌ها عبارت بودند از:

  • گارانتی بازگشت وجه
  • استفاده از اثر سوشیال پروف
  • استفاده از ربات قیمت گذاری دیجی کالا برای رقابت در دیجی کالا و سطح وب
  • استفاده از تخفیف اصولی
  • کاهش تنوع

امیدواریم که از مطالعۀ این مطلب لذت برده باشید.