رییس کمیسیون اصل ۹۰مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌های آمریکا اگرچه به اقتصاد کشور فشار وارد کرده اما در برخی حوزه‌ها نیز افزایش توانمندی و خودکفایی ما را به همراه داشته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

داوود محمدی روز جمعه در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، افزود: بی تردید یکی از حوزه های مهمی که می تواند در ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی نقش مثبت و حایز اهمیتی ارایه دهد صنعت ساختمان است و با وجود تحریم ها بواسطه برخورداری از نیروی متخصص و خلاق و توانمند در این زمینه امروز از واردات بسیاری از مصالح ساختمانی به کشور بی نیاز شده ایم.

محمدی با بیان اینکه تحریم ها به ما کمک می کنند تا از اقتصاد تک بعدی خارج شویم و ظرفیت های خود در سایر زمینه ها را نیز فعال سازیم؛اظهار داشت:باید تحریم ها را به فرصتی برای کاهش وابستگی به خارج تبدیل کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بالای صنعت ساختمان در ایجاد فرصت های شغلی؛ اظهار داشت: با فعالیت این صنعت بیش از ۹۰ صنعت زیر مجموعه تحرک می یابد از این رو در تقویت اشتغال جایگاه منحصر به فردی دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نمایشگاه تخصصی ساختمان در قزوین ادامه داد: این نمایشگاه به لحاظ غرفه آرایی و توجه مباحث استحکام بنا، توجه به انرژی و مباحث شرکت های دانش بنیان جذابیت های بالایی داشت و در آن تکنولوژی هایی که کاهش قیمت تمام شده و افزایش راندمان و بهره وری را به همراه دارند در یک فضای تخصصی به نمایش گذاشته شده است.     

محمدی اضافه کرد: این نمایشگاه فرصتی برای معرفی استعدادها و توانمندی های کشور در صنعت ساختمان است و نشان داد در این شرایط تحریمی توانستیم تحریم ها را به یک فرصت تبدیل کرده و بسیاری از آنچه در گذشته وارد این صنعت شده اند به صورت خودکفا ارایه کنیم.

وی افزود: با اهتمام سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه تکنولوزی و نوآوری کارهای خوبی ارایه شده که به مردم باید معرفی شود.

محمدی همچنین درباره مشکلات صادرکنندگان مصالح ساختمانی نیز گفت: تسهیل گری در حوزه روان سازی اداری صادرات باید صورت گیرد و با راه اندازی پنچره واحد درصدد این اقدام هستیم البته در زمینه  قوانین واردات گمرکات اصلاحاتی صورت گرفته انتظار می رود اگر بخش خصوصی در مواردی با خلاء های قانونی روبرو است اطلاع رسانی کند که در صورت نیاز قوانین را پالیش کنیم.

 رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بخش دیگر از مشکلات صادراتی به کیفیت محصول و توان رقابتی آن ها در بازارهای بین المللی مربوط می شود و اگر تولیدکنندگان در زمینه کیفیت افزایی به خوبی ایفای نقش کنند بازارهای صادراتی ما گسترش می یابد.

 وی خاطر نشان کرد: باید علاوه بر کشورهای همسایه از ظرفیت های کشورهای دیگر مثل روسیه استفاده کنیم تا صادرات افزایش یابد.

محمدی  خاطرنشان کرد: باید در حوزه صادرات تنوع و تکثر بالایی داشته باشیم تا شاهد کمک به پیشبرد اقتصاد مقاومتی باشیم.

 محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود در پرسش به موضوع شناسنامه های ساختمان اشاره کرد و گفت: درباره صدور شناسنامه ملکی ساختمان آمادگی داریم تمامی موارد مورد نظر متخصصصان سازمان نظام مهندسی ساختمان را با مشارکت کمیسیون عمران مجلس و بهره گیری از  کمیسیون تخصصی و موارد دیگر در دستور کار قراردهیم. 

 وی در خصوص ارتقای ایمنی ساختمان یاد آور شد :کشور ما جزو کشورهای زلزله خیز و حادثه خیز است  از این لحاظ باید باید پیشگیری های اصولی داشته باشیم و نباید فراموش کرد در زلزله اخیر کرمانشاه هرجا استحکام و ایمنی به خوبی رعایت شده بود مخاطرات و تلفات جانی در حداقل بود بنابراین باید در این زمینه باید اقدام جدی داشته باشیم و مجلس آمادگی دارد در کمیسیون های تخصصی و قانونگذاری کمک هایی داشته باشد.

اولین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان قزوبن با حضور ۵۹ واحد تولیدی با حضور استان های  قزوین، یزد، اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی و همدان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی قزوین برپا شده است.