ساده درمان می شوند، گفت: گرانی های سال های اخیر نقش مهمی در افزایش ناباروری زوجین در ایران داشته است و اساسا وقتی افراد به علت مشکلات مالی نمی توانند زود ازدواج کنند یا مسائل اقتصادی مثل فقدان برخورداری از شغل مناسب یا نداشتن محل مطلوب برای زندگی، منجر به آن می شود که حتی زوج هایی هم که زود ازدواج کرده اند، تا سنین بالا اقدام به فرزندآوری نکنند، طبیعی است که جامعه ما با آمار بالایی از زنانی مواجه می شود که به سن بالا رسیده اند و قبل از بچه دار شدن با ناباروری مواجه هستند.

گرانی ها آمار ناباروری در ایران را افزایش داد / سوء تغذیه شدید یکی از علل ناباروری + فیلم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رکنا: دبیر بورد زنان وزارت بهداشت با بیان این که 75 درصد زوج های دچار ناباروری با روش های 

   ناباروری یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی موجود در جامعه ایران است. بین 12 تا 15 درصد زوج های ایرانی دچار ناباروری هستند. البته بیشتر زوج های دچار ناباروری با روش های ساده درمان می شوند. اما بازهم ناباروری می تواند برای برخی زوج ها به مشکلی غیر قابل حل تبدیل شود. این در حالی است که گرانی های سال های اخیر به افزایش متوسط سن ازدواج، فرزندآوری دیرهنگام زوجین و در نتیجه افزایش احتمال ناباروری زنان دامن زده است.

آمار ناباروری در ایران هنوز نگران کننده نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر محمد ابراهیم پارسانژاد، رئیس انجمن ناباروری ایران با بیان این که 12 تا 15 درصد از زوج های ایرانی با مشکل ناباروری مواجه هستند، اظهار داشته است که پنج میلیون زوج در ایران نیازمند درمان ناباروری هستند.

همچنین اخیرا مسئولان شرکت های بیمه پایه از جمله بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح اعلام کرده اند که هزینه های درمان ناباروری را تحت پوشش قرار می دهند و با تصویب قانون خانواده و جوانی جمعیت نیز قرار شده است که سطح پوشش بیمه ناباروری در کشورمان به حد مطلوبی افزایش یابد. بنابراین می توان انتظار داشت که در ماه های آتی هزینه های درمان ناباروری در ایران به شکل محسوسی کاهش یابد.

نکته دیگری که اما باید به آن توجه داشت، این است که اساسا میزان ناباروری در تمام کشورهای جهان مشابه ایران است و آمار ناباروری در کشورمان چندان بالاتر از کشورهای دیگر نیست و اساسا بیشتر زوج های نابارور در سراسر جهان با روش های ساده از جمله درمان های دارویی، بهبود می یابند.

این نکته را دکتر اشرف آل یاسین، دبیر بورد زنان وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا در میان گذاشت و اظهار داشت: با وجود این که در سال های اخیر آمار ناباروری در کشورمان افزایش یافته است، اما هنوز هم میزان ناباروری در ایران از متوسط جهانی بالاتر نرفته و به سطح نگران کننده ای نرسیده است.

رشد آمار ناباروری به دلیل افزایش متوسط سن ازدواج

این فوق تخصص ناباروری با تاکید بر تاثیر محسوس عوامل سمی محیطی بر افزایش آمار ناباروری در ایران در سال های اخیر توضیح داد: علاوه بر اثرات سمی محیطی و وجود استرس های بالاتر در زندگی افراد، مسائلی مثل افزایش متوسط سن ازدواج در کشور و تاخیر در باروری زنان نیز به رشد آمار ناباروری در کشورمان دامن زده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که گرانی های سال های اخیر نقش مهمی در افزایش ناباروری زوجین در ایران داشته اند، اظهار داشت: تاخیر در باروری زنان یکی از مهمترین عوامل افزایش آمار ناباروری در کشور ماست. دلیل این مساله نیز به بالا رفتن سن ازدواج و فرزندآوری دیرهنگام زوج هایی بازمی‌گردد که حتی در زمان مناسب ازدواج کرده اند.

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی افراد به علت مشکلات مالی نمی توانند زود ازدواج کنند یا مسائل اقتصادی مثل فقدان برخورداری از شغل مناسب یا نداشتن محل مطلوب برای زندگی، منجر به آن می شود که حتی زوج هایی هم که زود ازدواج کرده اند، تا سنین بالا اقدام به فرزندآوری نکنند، طبیعی است که جامعه ما با آمار بالایی از زنانی مواجه می شود که به سن بالا رسیده اند و قبل از بچه دار شدن با ناباروری مواجه هستند.

سوء تغذیه شدید و چاقی بیش از حد منجر به ناباروری زنان می شود

آل یاسین با تاکید بر نقش مستقیم تغذیه در افزایش آمار ناباروری در کشورمان گفت: قطعا رشد آمار سوء تغذیه در کشورمان به افزایش آمار ناباروری دامن می زند، چراکه داشتن تغذیه مطلوب هم منجر به باروری مناسب و هم موجب کاهش آمار ناباروری می شود، اما سوء تغذیه شدید منجر به افزایش احتمال ناباروری زنان می شود.

دبیر بورد زنان وزارت بهداشت با بیان این که چاقی بیش از حد نیز منجر به افزایش احتمال ناباروری می شود، اظهار داشت: چاقی بیش از حد زنان منجر به ایجاد اختلال در قاعدگی، سقط جنین و مرگ جنین در درون رحم می شود. در واقع، چاقی می تواند سطحی از نازایی را در زنان ایجاد کند که حتی شانس IVF را نیز در آنان کم کند و با توجه به این که از هر چهار زن ایرانی یک نفر چاق هستند، چاقی نیز می تواند از جمله عوامل موثر در افزایش آمار نازایی در ایرانیان باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تمام درمان های مربوط به نازایی که در همه کشورهای جهان اجرایی می شود، در ایران نیز وجود دارد و به جز درصد اندکی از زوجین که نطفه در آنها تشکیل نمی شود، سایر زوج ها می توانند با درمان ناباروری در ایران صاحب فرزند شوند.

وی در پایان تصریح کرد: فقط 25 درصد از زوج هایی که دچار ناباروری هستند نیاز به درمان های پیشرفته ای نظیر IVF دارند و 75 درصد زوج ها با روش های ساده تری مثل درمان های دارویی، استفاده از IUI (تلقیح داخل رحمی اسپرم) و بهبود سبک زندگی درمان می شوند.