صدآنلاین: اعضای دو گروه از تبهکاران بی رحم که در گرگ و میش صبحگاهی و غروب آفتاب به منازل شهروندان دستبرد می‌زدند در حالی با تلاش پلیس مشهد دستگیر شدند که در همان بازجویی‌های مقدماتی راز سرقت‌های تخریبی را فاش کردند.

پایان دستبردهای سریالی به خانه های مشهد با دستگیری سارقان مخوف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پنجشنبه 21 بهمن 1400 , 13:15

به گزارش صدآنلاین  اعضای دو گروه از تبهکاران بی رحم که در گرگ و میش صبحگاهی و غروب آفتاب به منازل شهروندان دستبرد می‌زدند در حالی با تلاش پلیس مشهد دستگیر شدند که در همان بازجویی‌های مقدماتی راز سرقت‌های تخریبی را فاش کردند.

رئیس پلیس مشهد روز گذشته، پس از انجام اولین مرحله از عملیات دستگیری عاملان سرقت‌های سریالی گفت: در پی دستبردهای سارقان به منازل شهروندان مشهدی که با شیوه «تخریبی» صورت می‌گرفت بلافاصله کنکاش‌های پلیس در این باره آغاز شد.

سرهنگ حسین دهقان پور افزود: بررسی‌های صحنه جرم، بیانگر آن بود که سارقان با  استفاده از دیلم، قفل منازل را تخریب کرده و اشیای قابل حمل به همراه طلا و جواهرات را به سرقت برده‌اند. واکاوی دستبردهای سریالی به منازل در خیابان‌های جهان آرا، پارس و رودکی همچنین نشان داد که سارقان در گرگ و میش صبحگاهی یا هنگام غروب آفتاب از لانه‌های خود بیرون می‌آیند و به اموال مردم دستبرد می‌زنند. به همین دلیل گروهی از نیروهای کلانتری جهاد مشهد، در دو شاخه اطلاعاتی و عملیاتی وارد عمل شدند و تحقیقات میدانی گسترده‌ای را شروع کردند.

از سوی دیگر تجزیه و تحلیل‌های کارشناسی در محیط جغرافیایی جرم، مشخص کرد که عاملان دستبردهای سریالی به منازل، از یک دستگاه خودرو برای حمل لوازم سرقتی استفاده می‌کنند چرا که حمل برخی از اشیای سرقت شده از منازل بدون استفاده از خودرو امکان پذیر نبود.

مقام ارشد انتظامی مشهد با اشاره به پیگیری سرنخ‌های مهمی در این باره تصریح کرد: شگردهای فنی و تخصصی پلیس برای به دام‌انداختن مجرمان به ردیابی‌های اطلاعاتی کشید تا این که نیروهای تجسس کلانتری جهاد با استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و همچنین بررسی دوربین‌های ترافیکی به یک دستگاه پراید سفید رنگ مشکوک شدند که در ساعات وقوع جرم در محل‌های مذکور تردد داشته است. بنابراین تحقیقات در این زمینه متمرکز شد و در ادامه سرنخ‌هایی به دست آمد که نشان می‌داد سارقان از کیسه‌های زردرنگ بزرگی برای انتقال لوازم سرقتی به درون خودرو استفاده می‌کنند. همین سرنخ‌ها کافی بود تا گروه عملیاتی پلیس وارد عمل شوند.

سرهنگ دهقان پور خاطرنشان کرد: اگرچه سارقان هنگام دستبرد به منازل، نقاب به چهره داشتند اما با استفاده از تجهیزات پلیسی، بلافاصله چهره نگاری آنان انجام شد و نیروهای انتظامی با اجرای طرح مهار و همچنین کمین‌های نامحسوس موفق شدند پراید سفیدرنگ را هنگام تردد در مناطق جغرافیایی وقوع جرم شناسایی کنند.

وی افزود: عملیات تعقیب و مراقبت به صورت پوششی ادامه یافت تا این که پراید مذکور مقابل مخفیگاه دزدان در منطقه‌ای از شهرک شهید رجایی متوقف شد. وی در ادامه این گفت وگوی اختصاصی اضافه کرد: به محض شناسایی محل اختفای سارقان و با دستورات ویژه قضایی، ماموران تجسس وارد مخفیگاه سارقان شدند و 3 عضو این باند را در حالی به دام‌انداختند که در بازرسی از محل اختفای آنان، تعدادی از کیسه‌های زردرنگ به همراه 8 دستگاه گوشی تلفن سرقتی کشف شد و متهمان به کلانتری جهاد انتقال یافتند.

او تاکید کرد: بررسی‌های اولیه نشان داد که سه متهم 44و 18 و 24 ساله پدر،  پسر و داماد یک خانواده از اتباع خارجی هستند که به صورت غیرقانونی در ایران اقامت دارند. وی یادآور شد: اعضای این باند که تاکنون به چند فقره از سرقت‌های سریالی اعتراف کرده‌اند دیگر افراد مرتبط با سرقت‌های مذکور را نیز به پلیس لو دادند که تحقیقات در این باره با دستورات محرمانه و هماهنگی‌های قضایی همچنان ادامه دارد.

ماجرای شاسی سواران دیلم به دست

رئیس پلیس مشهد همچنین در تشریح پرونده گروه دیگری از دزدان شاسی سوار که به صورت سریالی به منازل مردم دستبرد می‌زدند گفت: افزایش سرقت از منازل در مناطق هاشمیه، دانشجو و دانش آموز موجب شد تا گروه ورزیده‌ای از نیروهای تجسس کلانتری هفت تیر مشهد، برای دستگیری عوامل این سرقت‌های سریالی وارد عمل شوند. سرهنگ حسین دهقان پور با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی تخصصی اضافه کرد: تجزیه و تحلیل‌های ویژه بیانگر آن بود که گروه دیگری از سارقان «دیلم به دست» فعالیت‌های مجرمانه خود را به این مناطق کشانده‌اند و در گرگ و میش صبحگاهی و همچنین اوایل غروب آفتاب به منازل مردم دستبرد می‌زنند. وی گفت: این گونه بود که رصدهای اطلاعاتی، نیروهای کارآزموده را به سوی خودروی شاسی بلند نوک مدادی سوق داد که در بررسی‌های تخصصی مشخص شد اعضای این باند بی رحم تبهکاری، از آن برای حمل لوازم سرقتی و همچنین پوششی برای ارتکاب جرم استفاده می‌کنند.

مقام ارشد انتظامی مشهد تصریح کرد: با شناسایی این خودرو،  نیروهای گشت نامحسوس با دستورات ویژه قضایی، عملیات گسترده‌ای را در این باره آغاز کردند و موفق شدند خودروی مذکور را توقیف و عاملان سرقت‌های سریالی از منازل را دستگیر کنند.  وی ادامه داد: در بازرسی از خودروی متهمان، دو عدد اره آهن بری و یک عدد دیلم بزرگ کشف شد که بررسی‌ها نشان داد اعضای این باند از آن وسایل برای تخریب قفل منازل استفاده می‌کنند.

سرهنگ دهقان پور تاکید کرد: سه عضو این باند نیز تاکنون به سه فقره سرقت اعتراف کرده‌اند اما تلاش نیروهای تجسس برای دستگیری دیگر اعضای این باند با هماهنگی‌های قضایی وارد مرحله جدیدی شده است.

فرمانده انتظامی مشهد در پایان به شهروندان نیز توصیه کرد، برای پیشگیری از سرقت، هشدارهای پلیس را جدی بگیرند و از لوازم و تجهیزات ایمنی در منازل استفاده کنند و همچنین هنگامی که قصد ترک منزل را دارند حتما همسایگان مورد اعتماد و اطمینان خود را در جریان بگذارند و در مسافرت‌های طولانی مدت نیز مراتب را به کلانتری محل گزارش دهند.