جراحی لاپاراسکوپی چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

لاپاراسکوپی نوعی جراحی با بریدگی های کوچک است که به دلیل مشکلات و عوارض کمتر، در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این فرآیند پزشکی، نام خود را از لاپاراسکوپ گرفته است. لاپاراسکوپ ابزاری باریک با یک دوربین فیلمبرداری کوچک و نور در قسمت انتهایی است. هنگامی که جراح لاپاراسکوپی شما، این ابزار را از طریق یک برش کوچک وارد بدن شما می کند، می تواند به یک مانیتور ویدیویی نگاه کند و ببیند که در درون شما چه می گذرد.

در گذشته یا حتی امروز، بدون این ابزار جراح باید یک دهانه بسیار بزرگتر ایجاد می کرد. اما به لطف ابزارهای خاص، برش جراحی ها کمتر شده و جراح دیگر مجبور نیست به بدن شما دست بزند.

آیا تابحال چیزی درباره جراحی کم تهاجمی شنیده اید؟

جراحی لاپاراسکوپی یکی از انواع جراحی های کم تهاجمی است که پزشکان ابتدا از آن فقط برای جراحی کیسه صفرا و جراحی های زنان استفاده می کردند. اما امروزه این نوع جراحی، برای معده، روده ها، کبد و سایر اندام ها نیز انجام می شود.

2

جراحی لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

قبل از اینکه سیستم لاپاراسکوپی به وجود بیاید، جراحی که شکم بیمار خود را جراحی می کرد، مجبور بود برشی به طول 15 تا 30 سانتی متر ایجاد کند. این برش بزرگ به جراح فضای کافی می داد تا ببیند چه کار می کند و به هر چیزی که باید روی آن کار می کرد، دسترسی پیدا کند.

اما در جراحی لاپاراسکوپی که امروزه توسط برخی مراکز تخصصی این حوزه همچون کلینیک دکتر آرمان عصاره به بیماران ارائه می شود، جراح تنها چند برش کوچک روی پوست بیمار ایجاد می کند. معمولا طول هر برش بیشتر از 1 و نیم سانتی متر نیست. (به همین دلیل است که گاهی جراحی لاپاراسکوپی با عنوان جراحی سوراخ کلید نیز شناخته می شود)

در این جراحی، پزشک یک لوله را از یک دهانه وارد می کند و دوربین و ابزار جراحی را از طریق آن وارد بدن کرده و سپس عمل جراحی را انجام می دهد.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی سنتی

انجام روش لاپاراسکوپی در مقایسه با جراحی سنتی یا جراحی باز، مزایای متعددی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد زخم های کوچکتر روی پوست
  • ترخیص سریع تر از بیمارستان
  • احساس درد کمتر در حین بهبودی زخم ها
  • تسریع فرآیند بهبودی بیمار
  • دوران نقاهت کمتر و بازگشت سریع به فعالیت های عادی و روزمره
  • زخم داخلی کمتر

به طور مثال، در جراحی های سنتی معمولا بیمار را به مدت یک هفته یا بیشتر در بیمارستان تحت نظر می گیرند و تا بهبودی کامل 4 تا 8 هفته طول می کشد. اما در جراحی لاپاراسکوپی، احتمالا تنها 2 شب در بیمارستان خواهید ماند و در عرض 2 تا 3 هفته بهبودی کامل حاصل می شود. همچنین در نظر داشته باشید که اقامت کوتاه تر در بیمارستان، هزینه کمتری نیز خواهد داشت.

انواع پیشرفته جراحی لاپاراسکوپی

در برخی از عمل‌ ها، جراح می‌تواند دوربین و ابزار جراحی را تنها از یک سوراخ در پوست وارد کند . این جراحی جای زخم بسیار کمتری بر روی پوست باقی می گذارد اما جراحی دشوارتری برای پزشک خواهد بود زیرا ابزارها بسیار نزدیک به هم هستند و قدرت عمل جراح کاسته خواهد شد.

در موارد دیگری از انواع جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته که امروزه در سراسر دنیا انجام می شود، جراحان ممکن است از وسیله‌ ای استفاده کنند که به آنها اجازه می‌ دهد با دست به داخل بدن بروند. به این روش، لاپاراسکوپی دستی می گویند. اگرچه برش روی پوست در این جراحی باید بیشتر از 1 و نیم سانتی متر باشد اما هنوز هم برش بسیار کوچک تر از جراحی سنتی است. خوشبختانه این روش، امروزه امکان استفاده از جراحی لاپاراسکوپی برای کبد و سایر اندام های داخلی را فراهم کرده است.

در کلینیک دکتر آرمان عصاره متخصص جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته می توانید انواع جراحی های لاپاراسکوپی را انجام دهید.

جراحی لاپاراسکوپی رباتیک

به لطف پیشرفت علم و فناوری، امروزه تیم های پزشکی می توانند بسیار دقیق عمل کنند. در نسخه رباتیک جراحی لاپاراسکوپی، جراح ابتدا یک برش کوچک در پوست بیمار ایجاد می کند و دوربین را طبق معمول وارد می کند. سپس به جای در دست گرفتن ابزار جراحی، دوربین را به کمک بازوهای مکانیکی ربات، در بدن بیمار راه اندازی می کند. پس از آن جراح به کمک رایانه می تواند جراحی را با دقت بالاتری انجام دهد.

امروزه بسیاری از جراحان حرفه ای همچون دکتر آرمان عصاره معتقدند که جراحی رباتیک به خصوص برای جراحی های اسلیو و بای پس معده که در افراد سنگین وزن انجام می شود و همچنین جراحی های زنان و اورولوژی مفید و کاربردی است. همچنین در اکثر عمل های برداشتن پروستات نیز از روبات لاپاراسکوپی استفاده می شود.

در جراحی رباتیک، مانیتور یک تصویر 3 بعدی با وضوح بالا و بزرگنمایی عالی از داخل بدن، در اختیار جراح قرار می دهد. همانطور که پزشک صفحه نمایش را تماشا می کند، می تواند به کمک کنترل های دستی، ربات و ابزار جراحی متصل به آن را در بدن بیمار کنترل کرده و جراحی را انجام دهد.

روش جراحی لاپاراسکوپی رباتیک یکی از روش های نوین جراحی در دنیاست که دقیق بوده و علاوه بر تاثیر کمتر بر بدن بیمار، باعث کاهش خونریزی بیمار نیز می شود. همچنین احتمالا بعد از این جراحی، بیمار ناراحتی کمتری را تجربه خواهد کرد.

3

جراحی لاپاراسکوپی در کلینیک دکتر آرمان عصاره

در کلینیک تخصصی دکتر آرمان عصاره می توانید انواع جراحی های مربوط به دستگاه گوارش، جراحی های ناحیه مقعدی، جراحی غده تیروئید، جراحی سینه و ... را انجام دهید. برش و نقاهت کمتر از جمله مزایای اصلی جراحی های لاپاراسکوپی برای تمام افراد است.

دکتر آرمان عصاره

دکتر آرمان عصاره با بیش از 12 سال سابقه انجام جراحی های عمومی، متخصص در انواع جراحی های لاپاراسکوپی پیشرفته در حوزه پلاستیک و زیبایی است. شما می توانید انواع جراحی های بای پس معده، اسلیو معده و ... را که جهت کاهش وزن انجام می شود، با کمترین میزان درد و خونریزی در کلینیک دکتر آرمان عصاره انجام دهید.