مهاجرت به کانادا و آلمان | راحت‌ترین روش‌های ‌مهاجرتی به این دو کشور توسعه‌یافته در سال 2022
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کانادا و آلمان؛ از محبوب‌ترین کشورهای مهاجرپذیر برای کار و تحصیل

مهاجرت به کشوری دیگر می‌‌‌تواند تصمیمی هیجان‌انگیز باشد و سرنوشت زندگی شما را تغییر دهد. اما برای تحقق این تصمیم بزرگ نیاز به ارزیابی، تفکر و یک برنامه عملی مشخص دارید. ازاین‌رو انتخاب بهترین مقصد مهاجرت همواره دغدغه اصلی مهاجران بوده است. کشورهای زیادی در سراسر جهان، سیاست‌های ‌مهاجرتی را تدوین کرده‌اند که به شهروندان کشورهای دیگر اجازه می‌‌‌دهند برای اقامت یا شهروندی درخواست دهند.

 

کانادا و آلمان جزو محبوب‌ترین کشورهای مهاجرپذیر در سطح دنیا به شمار می‌‌‌آیند. عوامل مختلفی باعث جذابیت این کشورها برای مهاجرت شده است که ازجمله آن‌ها می‌‌‌توان به امنیت شغلی، سیستم آموزشی پیشرفته و کیفیت بالای زندگی اشاره کرد. در این مطلب با بهترین روش‌های ‌مهاجرت به این دو کشور توسعه‌یافته آشنا می‌‌‌شویم.

روش‌های ‌مهاجرت به کانادا؛ کشوری با استانداردهای سطح بالا برای زندگی

اگر می‌‌‌خواهید به یک کشور انگلیسی‌زبان  مهاجرت  کنید و راحتی و امنیت را در بالاترین سطح تجربه کنید، کانادا گزینه مناسبی برای شما است. این کشور یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان است و طبق رتبه‌بندی سازمان ملل در بین بهترین کشورها برای زندگی قرار دارد. این کشور در طول سالیان متمادی تا حد امکان روند ورود مهاجران را تسهیل کرده است. کانادا با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است؛ چراکه جمعیت کانادا با سرعت لازم رشد نکرده است. از این رو این کشور به دنبال کارگران خارجی برای جایگزینی افرادی است که در حال بازنشستگی هستند و به این منظور برنامه‌های ‌متنوعی را تدوین کرده است. کانادا تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ‌جهان را دارد. بهترین روش‌های  ‌مهاجرت به کانادا  به شرح زیر است.

برنامه اکسپرس اینتری (Express Entry)

اکسپرس اینتری سریع‌ترین و محبوب‌ترین برنامه مهاجرتی کانادا است. داوطلبانی که از طریق سیستم اکسپرس اینتری اقدام می‌‌‌کنند می‌‌‌توانند طی شش ماه اقامت دائم دریافت کنند. برنامه اکسپرس اینتری جریان‌های ‌زیر را شامل می‌‌‌شود:

  • کارگر ماهر فدرال (FSW)
  • کلاس تجربی در کانادا (CEC)
  • مشاغل ماهرانه فدرال (FST)

در سیستم اکسپرس اینتری باید پروفایل خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنید که به‌واسطه سیستم رتبه‌بندی جامع کانادا (CRS) به آن امتیاز تعلق می‌‌‌گیرد. برای ارسال پروفایل اکسپرس اینتری، ابتدا باید واجد شرایط در یکی از سه جریان فدرال کانادا باشید که در بالا به آن‌ها اشاره شد. سپس دولت کانادا دعوت‌نامه‌هایی را برای کاندیداهایی که دارای بالاترین رتبه در استخر اکسپرس اینتری هستند، صادر می‌‌‌کند تا برای درخواست اقامت دائم خود اقدام کنند.

فرآیند اکسپرس اینتری ممکن است ساده‌ترین راه برای مهاجرت به کانادا برای کاندیداهایی باشد که برای ارسال پروفایل واجد شرایط لازم هستند. رسیدن به CRS در قرعه‌کشی فدرال می‌‌‌تواند دشوار باشد. بااین‌حال، تنها با قرار گرفتن در لیست نامزدهای برتر، می‌‌‌توانید برای اقامت دائم استانی اقدام کنید. هزینه مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری معمولا برای یک متقاضی مجرد حدود 2300 دلار کانادا و برای یک زوج حدود 4500 دلار کانادا است. این شامل وجوه تسویه‌حساب نمی‌شود که باید به‌عنوان یکی از شرایط لازم رعایت شود که بسته به تعداد اعضای خانواده متفاوت است.

2

برنامه‌های ‌نامزد استانی کانادا (Provinical Noinee Programs)

برنامه‌های ‌نامزدی بی‌شماری توسط ده استان و سه منطقه کانادا ارائه شده است. هر برنامه نامزد استانی (PNP) معیارهای منحصربه‌فرد خود را برای انتخاب افراد واجد شرایط دارد. بسیاری از  PNP‌ها برای درخواست نامزدی نیاز به ارتباط با استان دارند. با این حال، برخی از برنامه‌ها وجود دارند که از کاندیداهای خارجی صرفا بر اساس توانایی آن‌ها در پاسخگویی به نیازهای بازار کار استان دعوت می‌‌‌شود.

هر برنامه PNP زمان رسیدگی مختص به خود را دارد. نامزدهای PNP پس از قبول شدن درخواست، باید برای اقامت دائم کانادا به دولت فدرال درخواست دهند. زمان موردنیاز برای رسیدگی به درخواست اقامت دائم بستگی به این دارد که آیا PNP با استفاده از سیستم اکسپرس اینتری کار می‌‌‌کند یا خیر. هزینه مهاجرت به کانادا از طریق PNP معمولا مانند اکسپرس اینتری است و بسته به استان، هزینه‌های ‌اضافی نیز دارد. برخی از استان‌ها برای رسیدگی به برنامه‌های ‌PNP هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر مانند انتاریو ممکن است تا 1500 دلار کانادا دریافت کنند.

روش‌های ‌مهاجرت به آلمان؛ کشوری چندفرهنگی و صنعتی  (بررسی شرایط کار در آلمان )

آلمان یکی از برترین اقتصادهای جهان است و کمترین نرخ بیکاری را در اتحادیه اروپا دارد. این کشور با شهرهای بزرگ صنعتی مانند برلین، مونیخ و هامبورگ و همچنین مناظر زیبایش، جذابیت زیادی برای مهاجران دارد. در حال حاضر بیش از 9 میلیون مهاجر در آلمان زندگی می‌‌‌کنند. هرساله هزاران مهاجر برای داشتن زندگی‌ای بهتر به آلمان مهاجرت می‌‌‌کنند. مردم با ملیت‌ها، مذاهب، تحصیلات و حرفه‌های ‌مختلف، آلمان را به کشوری چندفرهنگی تبدیل کرده‌اند. از این رو این کشور به یک مقصد مهاجرتی بسیار محبوب تبدیل شده است. در ادامه بهترین روش‌های ‌مهاجرتی به این کشور توسعه‌یافته را با هم بررسی می‌‌‌کنیم.

3

مجوزهای شغلی در آلمان

سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ‌آلمان مسئول صدور ویزا و اجازه اقامت هستند. آن‌ها جزئیات نوع مجوز یا ویزا، مدت‌زمانی که می‌‌‌توانید در این کشور بمانید و اینکه آیا شما مجاز به کار هستید یا خیر را برایتان توضیح می‌‌‌دهند. در ادامه انواع مجوزهای شغلی برای  مهاجرت به آلمان  را برایتان شرح می‌‌‌دهیم.

  • مجوز عمومی کار: مجوز عمومی کار در آلمان برای مشاغلی است که نیاز به تحصیلات عالی یا مهارت آن‌چنانی ندارند. فقط در صورتی این مجوز به شما تعلق می‌‌‌گیرد که موقعیت شغلی مورد نظر توسط کارگری از اتحادیه اروپا یا سوئیس پر نشود. این مجوز معمولا برای یک سال اعطا می‌‌‌شود و تا زمانی که وضعیت شما تغییر نکند، می‌‌‌توانید آن را تمدید کنید
  • اگر همسر یا اقوام شما ویزای کار آلمان را داشته باشند: اگر با همسر یا اقوام خود در آلمان همراه می‌‌‌شوید که اجازه کار در آلمان را دارند، به شما نیز اجازه کار داده می‌‌‌شود

ویزای دانشجویی آلمان

همه افراد نمی‌توانند آزادانه برای تحصیل در آلمان به این کشور مهاجرت کنند. اگرچه شهروندان اتحادیه اروپا از این حق برخوردارند، اما اتباع کشورهای ثالث باید قبل از ورود به آلمان برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنند.

 

کانادا و آلمان؛ دارای فرصت‌های ‌فراوان شغلی و تحصیلی

کانادا و آلمان برای حفظ رشد جمعیت و رونق بازار کسب‌وکار خود به ورود نیروی کار ماهر خارجی وابسته هستند. کانادا دارای جمعیتی سالخورده است و ازاین‌رو دولت کانادا با راه‌انداری یک سیستم قوی مهاجرت، جمعیت زیادی از نیروهای کار متخصص را جذب می‌‌‌کند که اغلب در سنین جوانی هستند. آلمان نیز تقریبا وضعیتی مشابه کانادا دارد و درنتیجه این کشور نیز با تدوین برنامه‌های ‌متنوعی سعی در جذب افراد تحصیل‌کرده و متخصص دارد تا وضعیت رو به رشد اقتصاد خود را در سال‌های ‌آینده حفظ کند. پس اگر به دنبال بهترین مقصدهای مهاجرتی حال حاضر دنیا هستید، کانادا و آلمان گزینه‌های ‌مناسبی برایتان هستند.