هر کسب و کاری باید هویت داشته باشد! شاید این جمله برای شما نامفهوم باشد یا ذهنیت تان به سمت برند سازی برای کسب و کار برود در صورتی که منظور از هویت سازی؛ یعنی شخصیت مستقل داشتن کسب و کار! موضوع بسیار ساده است اگر بخواهید رشد کسب و کارتان را در چند سال اخیر شاهد باشید باید برای آن شخصیت حقوقی مستقل تأسیس کنید.

​​​​ضرورت ثبت شرکت باید ها و نباید ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

از آنجایی‌که کسب و کارهای کوچک و بنگاه های اقتصادی کوچک امکان فعالیت با شرکت های بزرگ را ندارند همین موضوع سطح مشتریان شما را محدود می کند و تنها مجاز به همکاری با اشخاص هستید در صورتی که با ثبت شرکت می توانید با شرکت های کوچک و بزرگ و نهادهای دولتی و سازمان های خصولتی همکاری داشته باشید.

جدا از اینکه شرکت های تجاری حیطه فعالیت بیشتری دارند دارای اسناد رسمی هستند. اگر تجربه شراکت با اشخاصی که بر عهد و قرار خود پایبند نبوده اند را داشته باشید اهمیت داشتن اسناد رسمی بیش از پیش خود را نشان می دهد. قانون تجارت چهارچوب های مشخصی را برای شرکت های تجاری تعیین کرده است که این چهارچوب های تجاری و توافقات ثبت شده در شرکت که تحت عنوان اساسنامه تعریف شده است تمامی ابعاد شراکت و حتی میزان مسئولیت شرکا در قبال شرکت، در قبال همدیگر، در قبال اشخاص ثالث را تعیین کرده است. حال که با ضرورت ثبت شرکت آشنا شدیم در ادامه به قوانین مهم در راستای ثبت شرکت خواهیم پرداخت. پیشنهاد مطالعه ادامه این مطلب را رد نکنید.

شرکت های تجاری چه شرکت هایی هستند؟

شرکت های تجاری در سال 1311 در قانون تجارت تعریف شده اند. در این قانون انواع شرکت های تجاری تعیین شده اند و هر یک از این شرکت های تجاری شرایط خاص خود را برای ثبت شرکت دارند.

 به صورت قانونی دو نوع شرکت وجود دارد نوع اول زمانی است که دو یا چند نفر شراکتی را آغاز می کنند این نوع شرکت قهراً تاسیس می شود و خارج از اراده اشخاص است و در صورت اختلاف نیز در دادگاه های حقوقی بر اساس مواد قانون مدنی رسیدگی صورت می گیرد.

اما شرکت های تجاری بر اساس قانون تجارت ایجاد می شود. بر اساس شرایطی که در قانون تعیین شده است باید یک سری مراحل را انجام داد تا در نهایت آگهی ثبت شرکت صادر شود. جهت تاسیس شرکت تجاری لازم است اعضاء شرکت باید حداقل تعدادی باشند که قانون تعیین کرده است.

مثلاً اگر می خواهید شرکت سهامی خاص ثبت کنید باید حداقل سه نفر را به عنوان سهامدار تعیین کنید بنابراین اگر دو شریک هستید نمی توانید شرکت سهامی خاص ثبت کنید؛ البته در تعداد بیشتر هیچگونه ممنوعیتی وجود ندارد. هر شرکت دارای هیئت مدیره، مدیر عامل، شرکاء و سهامداران، مبلغ سرمایه و... هستند که ماهیت شرکت تجاری را تشکیل می دهد. 

چطور ثبت شرکت کنیم ؟

شاید تصور تاسیس شرکت برای شما عجیب باشد و به دشواری بتوانید شرکت ثبت کنید. در صورتی که این طور نیست برای ثبت شرکت ابتدا باید بدانید با چه هدف و با چه شرایطی می خواهید شرکت ثبت کنید. پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیز با یک کارشناس ثبتی در این رابطه صحبت داشته باشید. این امر به شما کمک می کند دقیقاً به سراغ آنچه بروید که مناسب فضای کسب و کار شماست.

همان طور که پیش از این نیز اشاره داشتیم شما برای ثبت شرکت گزینه های زیادی پیش روی تان است که از نظر مسئولیت شرکاء نسبت به بدهی های شرکت، مسئولیت حقوقی و کیفری در خصوص تخطی از قوانین شرکت و ... هر یک قوانین منحصر به خود را دارند که همین امر وسواس زیادی را برای انتخاب نوع شرکت تجاری می طلبد.

بعد از انتخاب نوع شرکت باید اسمی برای آن انتخاب کنید که قبلاً  برای شرکت دیگری ثبت نشده باشد و سپس مجمع عمومی را تشکیل دهید و نسبت به ثبت شرکت تصمیم گیری نمایید. وقتی مدارک و شرایط مربوطه را تهیه و تکمیل کردید می توانید به صورت آنلاین از سامانه ثبت شرکتها وارد سایت شوید و ثبت نام اینترنتی ثبت شرکت را انجام دهید.

ثبت در سامانه ثبت شرکت ها ابتدا باید انجام شود و بعد از بررسی کارشناس و تایید نام شرکت طی 2 الی 3 روز اسم شرکت مورد تایید قرار می گیرد. بعد از این محدوده زمانی باید مدارک در دو نسخه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پست شود و با برابری اسناد ارسال شده با موارد ثبت شده در سامانه ثبت نهایی صورت می گیرد و آگهی ثبت شرکت صادر می شود.

قوانین مهم در ثبت شرکت تجاری چیست ؟

برای ثبت شرکت تجاری لازم است با قوانین کلی آشنا باشید تا بدون دردسر شرکت تجاری خود را ثبت کنید.

  1. حتماً باید شریک داشته باشید رکن اساسی تاسیس شرکت داشتن شریک است و به تنهایی نمی توانید شرکت تاسیس کنید.
  2. اگر سرمایه غیر نقد آورده یک یا چند نفر از شرکاء باشد باید توسط کارشناس دادگستری برآورد نقدی آن صورت گیرد. 
  3. اعضاء شریک باید فاقد سوء پیشینه کیفری باشند.
  4. افرادی که در شرکت های دولتی استخدام باشند نمی توانند در شرکت سمت داشته باشند.
  5. اسم شرکت باید حداقل دو کلمه با اسامی که از قبل ثبت شده اند تفاوت داشته باشد از این رو اسم شرکت باید انحصاری تنها برای یک شرکت ثبت شود.
  6. اگر در شرکت با مسئولیت محدود عنوان مسئولیت محدود انتخاب نشود درخواست ثبت برای شرکت تضامنی تلقی خواهد شد.
  7. شرکت تنها در مواردی مجاز به فعالیت است که در موضوع آن عنوان شده است از این رو این مورد از اهمیت به سزایی برخوردار است.
  8. تا زمانی که آگهی ثبت برای شرکت صادر نشده باشد این شرکت ایجاد نشده است.
  9. بعد از تایید نام حداکثر و نهایتاً تا سه ماه این اسم برای درخواست شما باقی خواهد ماند و اگر روند ثبت شرکت را انجام نداده باشید درخواست شما کان لم یکن خواهد شد.
  10. با دریافت آگهی تاسیس تا دو ماه زمان دارید تا برای تشکیل پرونده مالیاتی و فعال کردن کد اقتصادی شرکت اقدام نمایید.
  11. برابر قانون از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس شرکت به طور رسمی ایجاد شده که می تواند از همان تاریخ برای ثبت شرکت قادام کنید.

اهمیت و لزوم ثبت شرکت چیست؟

اهمیت و لزوم ثبت شرکت بسیار زیاد است به گونه ای که پیش از این خواندید اما یکی از هیجان انگیز ترین موارد که لازمه موفقیت کسب و کار شماست امکان مشارکت در مزایده و مناقصاتی است که تنها اشخاص حقوقی امکان شرکت را دارند، همین امر می تواند شرایط موفقیت شما را فراهم کند.

با ثبت شرکت اطلاعات شما در سامانه جامع اشخاص حقوقی ذخیره می شود که خود می تواند سبب ایجاد اعتبار کسب و کار شما گردد. به راحتی می توانید در نمایشگاه های داخلی و بین المللی شرکت داشته باشید و از ثبت شرکت تجاری خود با انجام معاملات بزرگ لذت ببرید.

اما سوالی که پیش میاد اینه که از کجا می تونم یک مشاور کار بلد و حرفه ای پیدا کنیم؟ ما به شما مجتمع حقوقی پایش رو معرفی می کنیم که از دانش فنی و تجربه حرفه ای که در ارائه خدمات ثبتی داشتن اطمینان داریم. این مجموعه با دانش فنی کارشناسان حقوقی خود و تجربه و بینش وکلاء پایه یک دادگستری هر آنچه که از شرکت تجاری انتظار دارید را برای شما فراهم می آورد.