مردم ایران سالانه سفر های زیادی به این دو کشور می کنند و دانستن این موارد خالی از لطف نیست.

دانستنی های جالب از کشور عراق و چین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

البته در یکی دو سال گذشته با توجه به نوسانات قیمت تمام ارز ها به خصوص قیمت دلار سفر های خارجی برای مسافران کمی مشکل شده است. از همین رو سفر های خارجی کاملا کم شده است.

آیا به کشور چین سفر کرده اید؟ یا مشتاق شنیدن حقایقی جالب و خواندنی درباره ی این کشور آسیایی هستید؟ در این مطلب قصد داریم برخی از این واقعیت های جالب و خواندنی را در مورد این کشور برایتان بازگو کنیم. اما قبل از آن می خواهم شما را به یک چالش دعوت کنم. قبل از خواندن این مطلب به بخش نظرات رفته و حدس و گمان خود یا دانش قبلیتان را ثبت کنید. سپس مطلب را خوانده و درستی اطلاعات خود را بیازمایید.

1- توپ فوتبال در این کشور اختراع شد!

2.200 سال پیش، بازی که بعدا تبدیل به فوتبال شد، در چین اختراع شده بود. اولین توپ فوتبال در جهان یک توپ چرم پر از پر و مو بود که بازی Tsu Chu نامیده میشد. این واژه با عنوان "لگد زدن به توپ" معنی می شود.

2- چین پرجمعیت ترین کشور در جهان است

چین با داشتن بیش از 1.4 میلیارد نفر، دارای رکورد جهانی پرجمعیت ترین کشور روی زمین است. هند با جمعیتی بالغ بر 1.3 میلیارد نفر در رتبه ی دوم قرار دارد و پیش بینی ها نشان می دهد که در چند سال پیش رو به رتبه ی یک در این لیست برسد. اما در حال حاضر چین می تواند به دلیل داشتن بزرگترین جمعیت جهان احساس غرور کند.

3- طلوع آفتاب در برخی مناطق چین می تواند تا 10 صبح طول بکشد

با وجود داشتن کشوری پهناور و بزرگ، چین تنها دارای یک بازه ی زمانی استاندارد و یکسان است به این معنی که در برخی مناطق در این کشور طلوع خورشید می تواند تا 10 صبح طول بکشد.

4- حقوق قانونی سالمندان

عدم بازدید و سر نزدن به والدینی که بیش از 60 سال سن دارند غیر قانونی است. قطعا این یکی از جالب ترین واقعیت های کشور چین است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دیگر سالمندان را فراموش می کنند و یا به خانه سالمندان می فرستند.

5- کشور چین بزرگترین اقتصاد جهان را داراست

در سال 2014، کارشناسان اعلام کردند که اقتصاد چین به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شده است. چین بزرگترین صادر کننده و در صورت برابری قدرت خرید، بزرگترین اقتصاد جهان محسوب می شود. یوان چین با 元 و کدCNY واحد پولی جدید شمارش ارز کشور چین است. قیمت یوان چین با توجه به التهابات بازار جهانی محاسبه می شود.

6-جشن سال نو در چین 15 روز طول می کشد

تاریخ سال نو چینی با کشورهای اروپایی و آمریکا متفاوت است و از تاریخ اولین روز سال بین 21 و 20 فوریه می باشد و جالب این است که تا 15 روز ادامه میابد.

7- کوکی های هدیه جزو سنت های قدیمی کشور چین نیستند

این کوکی ها در واقع تولید سانفرانسیسکو هستند نه چین. اما در بسیاری از کشورها این نوع کوکی را مخصوص کشور چین می دانند. امروزه بیش از 3 میلیارد کوکی هدیه در هر سال تولید می شود.

چین بزرگترین ارتش آماده به خدمت در جهان را داراست

آیا شما فکر می کنید که ایالات متحده دارای بزرگترین ارتش در جهان است؟ کشور فوق العاده قدرتمند چین دارای 2.183.000 کارمند است که می توانند در صورت نیاز به نیروی نظامی بروند. این تعداد تقریبا 1 میلیون بیشتر از ارتش ایالات متحده است.

8- در سال 2020، پیش بینی می شود که تعداد مردان حدود 20 – 30 میلیون نفر از زنان بیشتر خواهد شد

این یک مشکل بزرگ است که چین با توجه به تریج فرهنگ تک فرزندی در دهه های گذشته با آن مواجه است. از آنجایی که آنها تنها می توانند یک فرزند در هر خانواده داشته باشند، این امر منجر به این شد که والدین زیادی به دلیل تفکرات سنتی بخواهند یک پسر و نه یک دختر داشته باشند.

9- خطوط راه آهن چین انقدر طولانی هستند که می توان با آن دو بار دور زمین را طی کرد

چین چهارمین کشور بزرگ جهان است اما خطوط راه آهن در سراسر کشور گسترش یافته است. در واقع راه آهن چین بسیار گسترده و طولانی است بطوریکه با آن می توانید نه یک بار بلکه دوبار دور زمین حلقه بزنید!

10- در کشور چین محصولات آرایشی و پوستی را می توان ابتدا بر روی پوست حیوانات آزمایش کرد

این کار در اروپا کاملا ممنوع است زیرا با پیشرفت تکنولوژی می توان آن را ارزان تر و موثرتر بر روی "پوست جعلی" یا سایر تکنیک ها آزمایش کرد. اما هنوز هم، هر محصول آرایشی که در بازار چین است، باید از طریق آزمایشات روی حیوانات اجازه ی پخش بگیرد. امیدواریک این ساز وکار در کشور چین خیلی زود تغییر کند.

11- در هر 5 روز یک آسمان خراش جدید ساخته می شود

هیچ کشوری در زمین به اندازه چین رشد نمی کند. شهرها سریع تغییر می کنند و به طور متوسط هر 5 روز، یک آسمان خراش جدید در این کشور ساخته می شود. می توان حساب کرد که در طول یک سال (365 روز)، چین حداقل 73 آسمان خراش جدید میسازد!

12-شبکه اجتماعی فیس بوک از سال 2009 در چین ممنوع شد

با این حال هنوز هم حداقل 95 میلیون کاربر چینی از طریق خدمات مختلف VPN، در این شبکه ی اجتماعی فعالیت می کنند. اما اکثر مردم از رسانه هایی مانند Baidu، WeChat و Sina Weibo استفاده می کنند. آنها حتی نسخه ی داخلی یوتیوب نیز دارند که با عنوان Youku Tudou شناخته می شود.

13- WANG, LI و ZHAN رایج ترین نام خانوادگی در چین هستند

آنها حدود 21 درصد کل جمعیت را تشکیل می دهند، بدین معنا که از هر پنج نفر یک نفر نام خانوادگی وان، لی یا ژان که در واقع به عنوان نام اول در چین نامیده می شود، را دارند.

14- از هر پنج نفر در جهان یک نفرچینی است

اگر تا به حال به یادگیری زبان چینی اهمیت نداده اید، شاید لازم باشد دوباره به آن فکر کنید. از هر 5 نفر در جهان یک نفر چینی است. با این وجود می توان گفت 20 درصد از کل مردم دنیا چینی هستند. البته به این نکته توجه داشته باشید که اکثر این افراد در چین زندگی می کنند و درست نیست که فکر کنید از هر پنج نفری که در اطراف خود می بینید حتما یک نفر چینی باشد.

 

10 مورد از حقایق جالب در رابطه با کشور عراق

1- بسیاری از اختراعات مهم بشری مانند ساعت 60 دقیقه و 60 ثانیه ای، چرخ، نقشه اولیه جهان و تقویم، همه از کشور عراق سرچشمه گرفته اند.

2- عراقی ها بیش از 5000 سال است که از زنبورها نگهداری می کنند. برای اکثر خانواده های عراقی، عسل منبع مهمی برای کسب درآمد و غذاست.

3- جالب است بدانید کلمه دینار عراق که ارز رایج این کشور است از واژه ی "DENI" به معنی "ده" در زبان لاتین مشتق شده است. قیمت دینار عراق با توجه به جنگ هایی که این کشور پشت سر گزاشته همواره دارای التهاب بوده است.

4- اکثر مسیحیان عراقی کاتولیک های رومی هستند. مردم این کشور عمدتا مسلمان هستند و مسیحیان حق صحبت در مورد دین خود و آداب و رسوم مذهبیشان خارج از چارچوب کلیسا را ندارند.

5- گفته می شود خرافات درباره ی گربه های سیاه، اندازه گیری 12 ساعته شبانه روز و فال بینی از طریق صور فلکی نیز از کشور عراق آغاز شده است.

6- کشور عراق در هجوم ملخ ها معروف و شناخته شده است. برخی از این ازدحام ملخ ها به 30-40 میلیون حشره می رسد. حشراتی که می توانند در طول روز 12 کیلومتر سفر کنند. بزرگترین آمار ثبت شده از حمله ی ملخ ها در این کشور و در سال 1987 و 1989 بوده است.

7- مار جعفری سندی با نام saw scaled viper از افعی‌های زهردار است و خطرناک ترین مار دنیا در کشور عراق می باشد. این مار بدون هیچ انگیزه و دلیل تحریک کننده ای بدنبال شکار و قربانیان خود می رود. زهر این مار بسیار خطرناک و کشنده است.

8- در سال 1991، بزرگترین تالاب های طبیعی از شرق میانه که در عراق وجود داشته به دستور صدام حسین نابود شدند. این تالاب ها به مدت 5000 سال خانه ی عرب های هور بود. حسین آنها را به عنوان یک مجازات برای سرکوب علیه حکومتش ویران کرد.

9- داستان محبوب علی بابا و چهل دزد حدود 1000 سال پیش در عراق نوشته شده است.

10- قدیمی ترین زبان نوشته شده در تاریخ با عنوان خط میخی، در کشور عراق بوجود آمده است. نکته ی جالب و منحصر به فرد آن این است که به جای الفبا، از حدود 600 علامت که هر کدام برای نشان دادن یک کلمه ی خاص بکار برده می شده استفاده کرده اند.