مثلث آنلاین: تازه ترین اقدام ترامپ علیه پکن که همان افزایش 15 درصدی تعرفه ها بر 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی است واکنش های زیادی در چین به دنبال داشت و دولت و مردم این کشور را خشمگین کردبه طوری که وزارت بازرگانی چین تنها دو دقیقه بعد از دستور ترامپ اعلام کرد تلافی خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، از روز گذشته (جمعه) که ترامپ تهدید خود را عملی کرد و دستور داد سطح تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای صادراتی چین به آمریکا از 10 درصد به 25 درصد افزایش یابد رسانه ها در کنار وزارتخانه های خارجه و بازرگانی چین، با انتشار مطالب و بیانیه هایی از مقابله به مثل سخن به میان آورده اند، در این میان وزارت بازرگانی چین به عنوان وزارتخانه ای که درگیر این موضوع است با انتشار بیانیه ای از افزایش تعرفه ها ابراز تاسف کرد و آورده است «پکن برای مقابله به مثل علیه آمریکا، آماده است».
هنوز معلوم نیست چین چه زمانی و با چه ابزاری قصد دارد با آمریکا مقابله کند اما گزارش های رسانه ای حاکی است این کشور تدابیر مقابله جویانه فراوانی برای رویارویی با آمریکا در جنگ تجاری دارد.
همزمان رسانه های چین، یکپارچه آمریکا را هدف هجمه گسترده قرار داده و آورده اند که وقتی آمریکا به تنش ها دامن می زند، چین باید اقدامات لفظی را به تحرکات عملی تبدیل کند و تلافی کند.
'خه ویوان' از مسئولان سابق تجاری چین می گوید گفته ها دیگر برای رویارویی با آمریکا کفایت نمی کند اگر قرار است کاری صورت گیرد وقت آن فرا رسیده است.
'سونگ گویو' از دانشگاه فودان در شهر شانگهای چین خاطر نشان کرد ما راه های فراوانی برای مقابله با آمریکا داریم که یکی از آنها افزودن تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از آن کشور است.
وی تاکید کرد شرایط اصلا خوب نیست ضربات سختی به روابط تجاری دو کشور وارد شده است شرکت ها، سرمایه گذاران و کل ساختار تجارتی در معرض خطر است.
چین یکی از وارد کنندگان بزرگ محصولات کشاورزی آمریکا است گفته شده است یکی از ابزارهای دیگر این کشور افزودن بر تعرفه ها بر روی واردات این فراورده ها از آمریکا است.
در همین حال گزارش روزنامه گلوبال تایمز از ارگان های حزب حاکم چین حاکی است ممکن است چین ساختار مالی آمریکا را نیز هدف قرار دهد با این حساب چین که بزرگترین طلبکار آمریکا محسوب می شود و بیش از یک هزار میلیارد دلار قرضه آمریکا را در اختیار دارد می تواند از این ابزار برای رویارویی با واشنگتن استفاده کند.
از سوی دیگر اعلام شده است زمان تجارت بیشتر با یوان، ارز چین به جای دلار فرا رسیده است از آنجا که اقتصاد آمریکا و ارزش دلار رو به افول است، کشورهای زیادی در دنیا آماده استفاده از ارزهای دیگر برای تجارت هستند و یوان در این میان از اقبال خوبی برخوردار است.
تحلیلگران چینی گفته اند دیگر نمی توان چندان به نتایج یازدهمین دور گفت و گوهای تجاری دو کشور در آمریکا امیدوار بود ترامپ شرایط را بسیار پیچیده کرده است.
کارشناسان چینی معتقد هستند آمریکا بار دیگر چماق تعرفه را بالا برده و قصد دارد مانع توسعۀ چین شود ولی هرگز به هدف خود نخواهد رسید زیرا در بیش از یک سال گذشته، قابلیت اقتصاد، جامعه و مردم چین برای مقابله با فشارها تقویت یافته است و علایم مثبت در همۀ زمینه ها بیش از پیش افزایش یافته و چین بیش از پیش برای مقابله با چالش ها اعتماد و توانایی دارد.
پکن معتقد است مذاکره امری دو جانبه است چین با اقدامات واقعی خود بزرگترین صداقت را از خود نشان داده است در این وضعیت، آمریکا نیز باید تلاش کند ولی در بیش از یک سال گذشته از آغاز مذاکرات، چین با روش کاری آمریکا آشنا شده و آمریکا نیز از اصول و موضع چین مطلع است یعنی چین نمی خواهد جنگ تجاری برپا کند، ولی از جنگ نیز ترسی ندارد و در صورت ضرورت، جنگ خواهد کرد درباره اختلافات نیز چین مایل است مشکل را از طریق همکاری حل کند ولی همکاری باید بر اساس اصول صورت گیرد، یعنی نباید به منافع کلیدی کشور و مردم اصلی مردم آسیب برساند.
به هر صورت به نظر می رسد که در روزهای آینده رهبران چین و آمریکا برای برون رفت از این شرایط دست به اقدامی مانند گفت و گوی تلفنی بزنند اما مساله افزایش تعرفه ها فعلا گریبان اقتصاد چین را گرفته است و شرکت های این کشور و آمریکا در نوعی سردرگمی بسر می برند و مشخص نیست که جنگ تعرفه ها چطور به پایان خواهد رسید.
دولت چین اعلام کرده که هرگز به دنبال نبرد تجاری نبوده است زیرا آن را شرایط باخت - باخت می داند اما تصریح کرده است که از رویارویی با آمریکا هراسی ندارد.
آساق**231**1904**