پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سرطان مجاری ادراری

وقتی سلول های بدخیم به صورت غیر عادی در بافت های پیشاب رشد کنن فرد مبتلا به سرطان مجاری ادراری می شود. مجرای پیشاب به همان قسمت و لوله ای گفته می شود که ادرار از طریق آن دفع می شود. این عارضه بسیار نادر است به طوری که تنها 1 یا 2 درصد افراد به آن مبتلا می شوند و روش درمان آن خارج کردن تومور از آن محل می باشد. همچنین اکثر متخصصان اورولوژی ادعا دارند افرادی که به سرطان پروستات یا مثانه مبتلا هستند بیشتر در خطر بروز این عارضه قرار دارند.

سرطان مجاری ادراری چگونه سرطانی است؟

مجاری ادراری به بخشی از دستگاه تناسلی گفته می شود که ادرار را از بدن به بیرون خارج می کند. اندازه ی این مجاری در خانم ها 1.5 اینچ است که در بالای واژن قرار دارد. بلندای مجرای پیشاب در بدن آقایان حدود 8 اینچ است و از بین پروستات و آلت تناسلی عبور می کند. مجرای پیشاب در آقایان مسئول حمل مایع منی نیز می باشد. وقتی سلول های بدخیم در این نواحی به صورت غیر عادی رشد کنند فرد مبتلا به سرطان مجاری ادراری می شود.

با اینکه این عارضه هم خانم ها و هم آقایان را درگیر می کند اما تعداد مردانی که دچار سرطان مجاری ادراری می شوند بیشتر از خانم ها می باشد.

این سرطان شروع به تقسیم شدن کرده و بافت های دیگر بدن در اطراف مجرای پیشاب را درگیر کرده و اغلب در قسمت گره های لنفاوی نزدیک این مجرا نیز پیدا می شود.

آماس سرطانی مجرای پیشاب (نوعی سرطان که از بافت های پوشش داخلی بدن شروع می شود) شامل سه نوع است. با توجه به نوع سلول ها، می توان نوع این سرطان را تشخیص داد.

  • سلول سرطانی فلس دار در سلول های پوشش مجرای پیشاب در داخل آلت های تناسلی آقایان و نزدیک مثانه در خانم ها تولید می شوند که شایع ترین نوع سرطان مجرای ادراری شناخته می شود.
  • سلول سرطانی انتقالی اغلب در سلول های مجرای پیشاب در نزدیکی محل باز این لوله در خانم ها و در محدوده مجرای پیشاب که در آقایان توسط پروستات احاطه شده است، تشکیل می شوند.
  • اپیتلیوم غده ای در غده های اطراف مجرای پیشاب در آقایان و خانم ها تولید می شود.

علائم و نشانه های سرطان مجاری ادراری

این عارضه در هنگام شروع هیچ نشانه ای از خود نشان نمی دهد اما با گذشت زمان علائم ظاهر شده و فرد دچار درد در هنگام ادرار می شود و معمولا بیشتر آنها همراه با خون است. اگر تومور اندازه اش رفته رفته بزرگ شود مجاری ادرار را تنگ کرده و فرد برای دفع ادرار به مشکل خواهد خورد.

اگر علائمی که در زیر به آنها اشاره می کنیم را تجربه می کنید، بهتر است هرچه سریعتر به پزشک متخصص اورولوژ مراجعه فرمایید:

  • وجود خون در ادرار
  • خونریزی یا دیگر ترشحات از مجرای پیشاب
  • تکرر ادرار
  • جریان دفع ادرار قطع و وصل شده یا بسیار کم است
  • احساس می کنید که یک برآمدگی یا سفتی غیرمعمولی در قسمت کشاله ران، آلت تناسلی یا فاصله میان مقعد و آلت تناسلی ایجاد شده است.

فاکتور های نگران کننده

با اینکه متخصصان و دانشمندان علم پزشکی و سلامتی هنوز دلیل اصلی ابتلا شدن به این نوع سرطان را کشف نکرده اند اما چندین فاکتور خطرناک وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • در گذشته به سرطان مثانه مبتلا شده بودید.
  • به دلیل ابتلا به عفونت های جنسی (STIs) یا عفونت ادراری (UTI) دچار التهاب مزمن شده بودید.
  • مبتلا به HPV (ویروس پاپیلوما انسانی) باشید.
  • آقایان به بیماری تنگی مجرا مبتلا بوده اند و آن را درمان کرده باشند.
  • وجود تومور یا کیسه یا حفره در مجرای پیشاب در خانم ها.

روش های درمانی سرطان مجاری ادراری

پیشرفت علم پزشکی خوشبختانه درمان بسیاری از بیماری ها را ممکن ساخته است. سرطان مجاری ادراری نیز با تشخیص سریع و اقدامات مناسب قابل درمان و پیشگیری است. روش های درمان:

عمل جراحی: رایج ترین شیوه موجود برای درمان سرطان مجرای پیشاب عمل جراحی است که در این شیوه، پزشک بدون ایجاد شکاف، با استفاده از جریان الکتریکی یا ابزارهای لیزری می تواند تومور را از بین ببرد. برای درمان نمونه های دیگری سرطان باید از عمل جراحی سنتی کمک گرفت. برای درمان تومورهای بزرگ تر باید بخش هایی از مجرای ادراری از بدن خارج شود و از این رو، باید راهی جدید برای ذخیره سازی و عبور ادرار از داخل بدن ساخته شود.

رادیو درمانی: در این شیوه از امواج رادیویی با انرژی بالا {مانند اشعه ایکس} و با استفاده از یک وسیله در خارج از بدن بیمار، برای نابودی سلول های سرطانی استفاده می شود. بعضی از شیوه های رادیودرمانی از نوع تزریقی یا کاشتنی هستند.

شیمی درمانی: در شیمی درمانی با مصرف داروهای قوی، سلول های سرطانی نابود می شوند. اغلب زمانی که سلول های سرطانی به دیگر قسمت های بدن رسیده باشند {که به ان تومور جابجا شوند می گویند}، این شیوه تجویز می شود. گاهی اوقات نیز پزشک از این شیوه برای منقبض کردن تومور استفاده کرده و سپس عمل جراحی را انجام می دهد.