پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزانه افراد زیادی به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف، دارو مصرف می کنند. همین موضوع سبب شده که در این مقاله، به بررسی اطلاعات دارویی بپردازیم. به طور کلی می خواهیم در این محتوا، مواردی نظیر دارو چیست، تداخل دارویی، شرکت های تولید کننده دارو، عوارض استفاده از دارو و ... را پوشش دهیم. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات پیرامون چنین موضوعاتی می باشید، لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دارو چیست؟

قبل از اینکه وارد مباحث و اطلاعات دارویی شویم، لازم است درباره ی اینکه دارو چیست، مطالبی را عنوان کنیم. دارو یک ماده ایست که وظیفه ی آن، پیشگیری یا درمان بیماری می باشد. در کنار چنین ویژگی فوق العاده ای، دارو ممکن است عوارضی را نیز داشته باشد. استفاده از آن نیز ملزم به پیروی از دستورالعمل می باشد. استفاده ی کمتر از آن، اثربخشی لازم را نخواهد داشت و استفاده ی بیش از حد از آن، ممکن است اثرات زیان باری برای بدن داشته باشد.

دارو ها، عناصر مهمی در زندگی انسان ها می باشند

اطلاعات دارویی مربوط به دسته بندی دارو ها

اطلاعات دارویی مربوط به دسته بندی دارو ها، ممکن است برای هر طیفی متفاوت باشد. دارو ها بر اساس اثربخشی یا کارایی خاصی که دارند، در دسته های مختلف تقسیم بندی می شوند. به طور کلی می توان دارو ها را به چنین دسته هایی تقسیم کرد:

  • دارو های ضد فشارخون
  • دارو های سیستم عصبی مرکزی
  • دارو های ضد میکروبی و آنتی بیوتیک ها
  • دارو های ضد التهابی و غیر استروئیدی
  • دارو های ضد نقرس
  • دارو های ضد شپش و گال
  • دارو های افزایش قند خون
  • دارو های ضد دیابت
  • دارو های ضد ویروس
  • دارو های پوستی
  • دارو های هورمونی
  • دارو های ضد قارچ
  • دارو های تیروئیدی
  • دارو های مخدر

اطلاعات دارویی درباره ی واحد های اندازه گیری دوز دارو ها نیز بدین صورت می باشد که برای بیان مقدار زیاد، از واحد گرم، پس از آن از میلی گرم، میکرو گرم، و واحد بین المللی ( IU ) استفاده می شود. معمولا پرکاربرد ترین واحد شمارش دوز دارو، میلی گرم می باشد.

اطلاعات دارویی درباره ی کارکرد و عوارض مصرف دارو

در این بخش از مقاله، می خواهیم اطلاعات دارویی درباره ی کارکرد و عوارض استفاده از دارو را بیان کنیم. در ابتدا، کارکرد دارو را عنوان می کنیم. هنگامی که دارو مصرف می شود، به وسیله ی مواد و منابعی که در آن به کار رفته است، وارد بدن شده و عملکرد مناسب و طبیعی بدن را شکل می دهد. این دارو ها می توانند منشا گیاهی یا حیوانی داشته باشند و حتی ممکن است به صورت مصنوعی و در آزمایشگاه ساخته شوند. نوع مصرف دارو نیز متناسب با دستورالعمل می باشد. برخی از آن ها خوراکی ( مانند قرص و شربت )، برخی مالیدنی ( مانند پماد و قطره )، برخی استنشاقی ( مانند کپسول اکسیژن ) و برخی تزریقی ( مانند آمپول ) می باشند.

 

دارو ها علاوه بر فوایدی که دارند، دارای عوارض جانبی نیز می باشند

همانطور که گفتیم، دارو ها اثرات جانبی نیز دارند و می توانند دارای عوارضی باشند. اطلاعات دارویی مربوط به عوارض هر دارو بر روی بسته بندی آن درج شده است. درج این عوارض دلیلی بر رخ دادن آن ها نمی باشند و تنها برای اطلاعات بیشتر بیمار می باشد تا در صورت مشاهده، مصرف آن قطع شود. به عنوان مثال آنتی بیوتیک ها می توانند حساسیت های خاصی را در افراد به وجود بیاورند.

تاریخچه تولید دارو در ایران

اطلاعات دارویی پیرامون تولید دارو در ایران، به سال 1335 برمی گردد. شرکت تولید دارو در ایران با نام تجاری TD پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مشغول به فعالیت بوده و از جمله مطرح ترین صنایع موجود در کشورمان می باشد. در سال 1384، شرکت های تولیدی دارو به 2 دسته ی آرایشی بهداشتی و دارویی تقسیم شد. در حال حاضر، شرکت های داروسازی زیادی در ایران فعالیت می کنند و به تولید دارو، مشغول می باشند. از جمله معروف ترین شرکت های داروسازی ایرانی که محصولات زیادی تولید می کنند عبارتند از:

  • شرکت داروسازی تهران شیمی با تعداد 263 محصول
  • شرکت داروسازی عبیدی با تعداد 224 محصول
  • شرکت داروسازی ابوریحان با تعداد 254 محصول
  • شرکت کارخانجات داروپخش با تعداد 350 محصول
  • شرکت داروسازی امین با تعداد 289 محصول
  • شرکت داروسازی اکسیر با تعداد 259 محصول
  • شرکت داروسازی البرز دارو با تعداد 219 محصول
  • شرکت داروسازی تهران دارو با تعداد 242 محصول

معرفی سایت های خارجی راهنمای دارو

با پیشرفت علم و تکنولوژی، سایت های زیادی در حال حاضر اطلاعات دارویی را منتشر می کنند. این منابع هم در سایت های داخلی موجود می باشند و هم در منابع خارجی. در این بخش از مقاله، می خواهیم برخی از منابع خارجی که اطلاعات دارویی مفیدی را ارائه می دهند، به شما معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

اولین سایت برای معرفی اطلاعات دارویی، MedlinePlus می باشد. در این سایت، می توانید به انواع اطلاعات پیرامون دارو ها دست یابید. به نوعی این سایت را می توان یک مرجع کامل دانست که موارد استفاده، عوارض، اطلاعات مربوط به سازنده و ... را درج می کند. دومین سایت، Medicalnewstoday می باشد. این سایت به صورت روزانه، اطلاعات داروها را قرار می دهد و با تولید داروهای جدید، اطلاعاتی پیرامون آن منتشر می کند. سایت سوم، Medicinenet می باشد. این سایت و مرجع نیز مانند دو پایگاه قبلی، اقدام به انتشار اطلاعات مفیدی درباره ی دارو ها می کند. می توان برای دریافت اطلاعات دارویی پیرامون عوارض یا کاربرد های دارو و دارو هایی که به تازگی تولید شده اند، به این وب سایت مراجعه کرد.

معرفی پلتفرم های اطلاعات دارویی ایرانی

در ایران نیز پتفرم هایی برای ارائه اطلاعات دارویی مشغول به کار هستند که به تازگی پلتفرمی با هدف ارائه جامع اطلاعات دارو و بیماری بنام داروبین کار خود را آغاز نموده است و بعد از یک سال مطالعات دارویی و همکاری با تیم های تحقیقاتی دانشگده های علوم پزشکی سراسر کشور ورود به بازار نموده است.

 

 

کلام آخر

در این محتوا سعی شد اطلاعات دارویی مهم و جامعی به شما مخاطبین عزیز ارائه شود. دارو ها، عناصر جالبی می باشند که در زندگی ما بسیار مفید می باشند. در واقع اگر تا به حال دارویی تولید نمی شد، بیماری های زیادی انسان ها را زمین گیر می کردند. بنابراین داروساز ها، شغل بسیار مهم و حیاتی دارند و کوچکترین خطایی از جانب آن ها، می تواند زندگی انسان های زیادی را از بین ببرد. اگر بخواهیم مثالی کوچک بزنیم، می توانیم به اپیدمی کووید 19 اشاره کنیم که تا هنگام تولید واکسن، بسیاری از افراد به دلیل سختی این بیماری، جان خود را از دست دادند.

در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و اطلاعات مفید و مناسبی را از آن بدست آورده باشید.