نگاهی به نوسانات قیمت میلگرد بناب از سال 98 تا تیرماه 1401
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

استفاده از میلگرد، در تمام ساخت‌وسازهای داخلی کشور امری الزامی است؛ به‌همین‌علت، تقاضا برای این محصول به‌شدت بالاست. تقریباً 30 تا 40 درصد بودجه پروژه‌های ساخت‌وساز، صرف خرید آهن و میلگرد می‌شود. در بازار خریدوفروش این محصول فولادی، شرکت‌های زیادی فعالیت می‌کنند که دراین‌بین، کارخانه ظفر بناب یکی از تولیدکنندگان خوش‌نام در شمال غربی کشور به‌حساب می‌آید. میلگرد بناب طی سال‌های گذشته نوسان قیمت زیادی نداشته است؛ در ادامه دلیل این تعادل در قیمت محصولات این مجتمع را بررسی می‌کنیم.

کارخانه فولاد ظفر بناب

این مجتمع فولادی واحد نمونه توسعه در استان آذربایجان شرقی است؛ فروش عمده میلگرد بناب، بازار داخل کشور است. این کارخانه، فعالیت خود را در سال 1386 آغاز کرد و در ابتدا تنها یک فاز برای تولیدات در نظر گرفته شده بود؛ این فاز در طی یک سال می‌توانست تنها 200 هزار تن از این مقطع تولید کند. بعد از گذشت چند سال، تصمیم بر گسترش فازهای این مجتمع گرفته شد و در سال 1390 و 1396 فازهای دوم و سوم این مجتمع به مرحله بهره‌برداری رسیدند. اکنون سالانه بیش از 400 هزار تن میلگرد در گریدها و سایزهای مختلف از سوی این شرکت وارد بازار می‌شود.

قیمت میلگرد بناب

نرخ میلگرد این مجتمع به عوامل زیادی وابسته است؛ این عوامل شامل: گرید، کیفیت مواد اولیه و نوع کارخانه تولیدی می‌شود. مجتمع ظفر بناب می‌تواند میلگردهای گرید A2 و A3 را در سایزهای 8، 10، 12 و... تا 28 تولید کند و در بازار داخلی به دو روش حضوری و اینترنتی به فروش می‌رساند. قیمت میلگرد بناب در بین تولیدکنندگان داخلی، مناسب‌تر بوده و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

براساس نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"تغییرات قیمت میلگرد ظفر بناب، به‌صورت روزانه و لحظه ای است؛ به‌همین‌دلیل کوچک‌ترین تغییر در بازار آهن مانند: نوسانات نرخ ارز، تغییر نرخ مواد اولیه، کاهش یا افزایش عرضه و تقاضا، می تواند بر قیمت روز میلگرد بناب در بازار اثرگذار باشد. این محصول فولادی تولید شده در کارخانه ظفر بناب، با داشتن انواع استانداردهای ملی و بین‌المللی، توانسته جایگاه خوبی را در بازار آهن آلات کشور به خود اختصاص دهد و علاوه بر مصرف در داخل کشور، به سایرکشورها نیز صادر می‌شود. قیمت میلگرد بناب امروز به عواملی چون سایز، وزن و نوع استاندارد آن بستگی دارد."

خرید به صورت آنلاین یکی از روش‌های تهیه این محصول است؛ سفارش میلگرد از طریق اینترنت می‌تواند تا حد قابل‌توجهی هزینه‌های مازاد را کاهش دهد.

کارخانه ظفر بناب انواع میلگرد در سایزهای مختلف را تولید و روانه بازار می کندتگ alt: کارخانه ظفر بناب انواع میلگرد در سایزهای مختلف را تولید و روانه بازار می کند.

خرید مستقیم از کارخانه موجب می‌شود قیمت نهایی میلگرد بناب تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کند؛ اما برای این کار، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. بزرگ‌ترین مسئله، فروش عمده در کارخانه‌ها است؛ یعنی این مراکز فروش جزئی ندارند و شما باید حداقل 24 تن (یک کامیون) میلگرد خریداری کنید.

موضوع دوم، داشتن مجوزهای مربوط به این کار است؛ اگر شما مجوز نداشته باشید، برخی کارخانه‌ها تحت هیچ شرایطی مجاب به فروش میلگرد نمی‌شوند. دراین‌بین، بسیاری از بازرگانان و دفاتر تجاری مسئولیت فروش آهن را از طریق دریافت مجوزهای مربوطه بر عهده دارند؛ این روش رایج‌ترین روش خریدوفروش بازار است. با این روش به‌علت وجود واسطه، قیمت نهایی با قیمت کارخانه، تفاوت زیادی دارد.

خرید میلگرد بناب از درب کارخانه، مراحل و شرایط خاصی دارد

تگ alt: خرید میلگرد بناب از درب کارخانه، مراحل و شرایط خاصی دارد.

نمودار قیمت میلگرد بناب از سال 98 تا بهار 1401 چه نوساناتی را تجربه کرده است!

قیمت میلگرد بناب، یکی از متعادل‌ترین نمودارهای چند سال اخیر را ثبت کرده است. نرخ این محصول علاوه‌بر موارد فوق به دو عامل بسیار مهم اقتصادی نیز بستگی دارد. مورد اول تحریم‌ها هستند؛ تولیدکنندگان برای به دست آوردن مواد اولیه، از ارز بین‌المللی استفاده می‌کنند، درنتیجه با بالا رفتن نرخ دلار، ارزش نهایی محصول نیز افزایش پیدا می‌کند.

مورد دوم، نیاز داخلی کشور است. اگر خرید میلگرد توسط مصرف‌کنندگان و تقاضا برای آن زیاد شود، این مقاطع در حجم بیشتری تولید می‌شوند. هرچه حجم عرضه یک محصول بیشتر باشد، بهای تمام‌شده آن مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.

طی یک نمودار کلی، قیمت میلگرد بناب در نیمه دوم سال 1398 به 4350 تومان رسیده است؛ این نرخ در نیمه اول سال 1399 به 6350 تومان رسیده و افزایش 20 هزار تومانی داشته است. این درحالی‌است که قیمت میلگرد بناب در ابتدای سال 1400 از مرز 13 هزار تومان عبور کرده و تقریباً 50 درصد افزایش بها داشته است. این افزایش ارزش 50 درصدی در طی یک سال نشان‌دهنده وجود مشکلات زیاد اقتصادی در بین تولیدکنندگان آهن کشور است.

در ابتدای سال جاری قیمت میلگرد بناب مرز 17 هزار تومان را شکست و با نرخ 17065 تومان معامله شد که این روند با افزایش نرخ دلار، امری کاملاً طبیعی به‌حساب می‌آید.

افزایش بهای ثبت‌شده در نمودارهای قیمت آهن آنلاین با توجه به شرایط فعلی جامعه، امری کاملاً قابل توجیه است. قیمت این محصول از سال 1398 تاکنون چهار برابر شده است؛ این نرخ افزایشی در مقایسه با سایر کالاها نوسان خاصی به‌حساب نمی‌آید.

قیمت میلگرد بناب از فروین 1401 نوسان نامنظمی را طی کرده است، به‌گونه‌ای که از 26 خرداد شاهد کاهش قیمت این محصول بوده‌ایم و این مورد به‌خوبی نشان می‌دهد که میلگرد ظفر طی مدت‌زمان یک سال، نوسان قیمت بالایی نداشته است. این آمار تنها مربوط به سال 1401 نبوده و در نیمه دوم سال 1400 نیز شاهد کاهش قیمت این مقطع نسبت به نیمه اول آن در بازار بوده‌ایم.

"میلگرد کارخانه ظفربناب که در سایزهای 8 تا 28 و تحت استانداردهای بین المللی در گرید A2 و A3 تولید می شوند، نقش پررنگی را در پروژه های ساختمانی و عمرانی کلیه مناطق ایران ایفا می کند؛ کارشناسان آهن آنلاین آرشیو قیمت این محصولات را از سال 98 تا به امروز بررسی کرده و نوسان قیمت بالایی را برای میلگرد بناب مشاهده نکرده‌اند؛ پس خرید این مقطع خوش قیمت از ahanonline می تواند در بهبود و کاهش هزینه‌های نهایی پروژه‌ها اثرگذار باشد."

نمودار قیمت میلگرد بناب از سال 98 تا تیر 1401 را می توانید در این تصویر مشاهده کنید

تگ alt: نمودار قیمت میلگرد بناب از سال 98 تا تیر 1401 را می توانید در این تصویر مشاهده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با توجه به آمار، نوسانات قیمت میلگرد ظفر بناب را از سال 98 تا به امروز بررسی کردیم. عوامل مختلفی باعث شده‌اند تا این محصول تغییرات ارزش زیادی را تجربه نکند و همه این مسائل باعث شده تا این کالا، یک مقطع مناسب برای استفاده در پروژه‌های عمرانی شناخته شود.

خرید میلگرد بناب از آهن آنلاین، به‌عنوان یکی از بنگاه‌های اینترنتی خرید و فروش آهن آلات بهترین روش برای تهیه این محصول و اطلاع از قیمت آهن است و می‌توانید با مناسب‌ترین هزینه آن را دریافت کنید و درگیر شرایط پیچیده خرید از درب کارخانه و هماهنگی برای انتقال نشوید.