چقدر انواع بلیط هواپیما را می‌شناسید؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

مزایای سفر با هواپیما باعث شده است تا این روزها طرفداران سفر با این وسیله نقلیه هوایی در مقایسه با علاقمندان به استفاده از دیگر شیوه‌های سفر به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند. همزمان با بالا رفتن تقاضا برای خرید بلیط به مقاصد مختلف داخلی و خارجی از سوی گردشگران، صنعت هوانوردی نیز پیشرفت‌های بسیاری داشته است. بطوری که در این صنعت به متقاضیان و به عبارتی خریداران بلیط‌های هواپیما خدمات گوناگونی ارائه می‌شود. همین تنوع خدمات هوایی نیز منجر به پدید آمدن انواع مختلفی از بلیط‌های هواپیما شده است. از این رو در هنگام خرید و رزرو بلیط هواپیما گردشگران با گزینه‌های مختلفی رو به رو هستند و گاه به دلیل اصطلاحات تخصصی که برای انواع این بلیط‌ها بکار گرفته شده است در انتخاب از میان این گزینه‌ها دچار سردرگمی می‌شوند و در نهایت نمی‌توانند به درستی دست به امتخاب بزنند. بنابراین در این نوشتار تصمیم گرفتیم تا انواع بلیط‌های رایج هواپیما را بصورت کاربردی و ساده شرح دهیم. اگر شما هم با انواع بلیط هواپیما آشنا نیستید و می‌خواهید در این زمینه اطلاعاتی بدست آورید ادامه مطلب را دنبال کنید.

 

بلیط هواپیما سیستمی

بلیط هواپیما سیستمی را می‌توان قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین نوع از انواع بلیط هواپیما دانست. اگر بخواهیم فارغ از تعاریف تخصصی این بلیط هواپیما را تعریف کنیم باید بگوییم زمانی که یک شرکت هواپیمایی یا ایرلاین بر اساس نرخ‌های مصوب که از سوی سازمان هوایی کشور اعلام شده است اقدام به فروش پرواز در یک مسیر مشخص و تاریخ معین می‌کند، این بلیط را با عنوان بلیط هواپیما سیستمی می‌شناسند. همانطور که گفته شد این بلیط‌ها تقریبا در یک محدوده خاصی به فروش می‌رسند و چنانچه بعد از صدور بلیط خریدار قصد کنسلی بلیط را داشته باشد بر طبق قانون و بر طبق زمان اعلام کنسلی و مدت زمان باقی مانده تا شروع پرواز مبلغی به عنوان جریمه کنسلی در نظر گرفته می‌شود و مابقی مبلغ به حساب خریدار برگشت داده می‌شود. نکته دیگری که در خصوص قیمت این بلیط‌ها می‌توان گفت این است که نرخ بلیط کودکان و بزرگسالان متفاوت است و بلیط کودکان ارزان‌تر است.

 

بلیط هواپیما چارتری

بلیط هواپیما چارتری نیز یکی از انواع بلیط‌های هواپیما است که جزو پرفروش‌ترین‌ها محسوب می‌شود. برای تعریف این بلیط هواپیما لازم است ابتدا واژه چارتر تعریف شود. این واژه به معنای اجاره کردن است و مقصود از بلیط هواپیما چارتری بلیط‌هایی است که قبل از آنکه خریدار آنها را مستقیم از شرکت هواپیمایی خریداری کرده باشد یک شرکت مسافرتی اقدام به خرید عمده بلیط‌های یک پرواز خاص کرده باشد. در این حالت خریدار برای خرید بلیط در یک پرواز خاص باید آن را از شرکت چارترکننده و به اصطلاح شرکت اجاره کننده پرواز خریداری کند. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه تفاوتی بین این نوع بلیط و بلیط سیستمی وجود دارد. در پاسخ به این سوال باید گفت در این نوع بلیط‌ها تعیین نرخ بلیط پرواز بر عهده شرکت چارترکننده است و از این رو نرخ این پرواز می‌تواند ارزان تر یا گران‌تر از موقعی باشد که خریدار بلیط را بصورت مستقیم از شرکت اصلی خریداری کرده است. گفتنی است که شرایط کنسلی بلیط هواپیما چارتر نیز توسط شرکت چارتر کننده تعیین می شود و از این رو به خریداران توصیه می‌شود تا اگر برنامه ریزی دقیقی برای سفر ندارند و احتمال لغو سفر از سوی آنها زیاد است اقدام به خرید چنین بلیطی نکنند زیرا اغلب شرکت‌های چارترکننده حاضر به پرداخت هزینه در صورت کنسلی بلیط نیستند.

9

 

بلیط هواپیما لحظه آخری

بلیط هواپیما لحظه آخری را می‌توان یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین بلیط‌های هواپیما دانست. این بلیط‌ها در واقع همان بلیط هواپیما چارتر هستند با این تفاوت که این بلیط‌ها همانطور که از اسمشان هم پیدا است در تاریخ‌های نزدیک به شروع پرواز ارائه می‌شوند. در توضیح علت ارزان بودن این نوع بلیط‌ها هم می‌توان اینطور گفت که وقتی بلیط برای یک مقصد مشخص با تقاضای کمی برای خرید رو به رو شود و زمان زیادی هم تا شروع پرواز باقی نمانده است، شرکت چارتر کننده برای جلوگیری از خسارت مالی خود اقدام به پایین آوردن قیمت‌ها می‌کند و از این رو بطور کلی این بلیط‌ها در میان گردشگران به بلیط ارزان هواپیما شهرت دارند. ناگفته نماند که خریداران این نوع بلیط باید توجه داشته باشند که این بلیط‌ها بطور معمول مشمول استرداد وجه در صورت کنسلی نمی‌شوند، بنابراین اگر شما هم قصد خرید این نوع بلیط‌ها را دارید بهتر است با در نظر گرفتن این نکته اقدام به خرید کنید. علاوه بر ان باید در نظر داشته باشید که بلیط‌های لحظه آخری برای همه مسیرها و در همه بازه‌های زمانی ارائه نمی‌شوند و افرادی که بطور مشخص باید در تاریخ خاصی به سفر بروند بهتر است ریسک عدم ارائه این بلیط برای مسیر انتخابی خود را در نظر بگیرند و برای آنکه از رزرو جا نمانند انواع دیگر بلیط را تهیه کنند. با این حال اگر برای سفرتان محدودیت زمانی ندارید و آمادگی شروع سفر در هر لحظه را دارید می توانید با رزرو بلیط هواپیما لحظه آخری از باماپو از یک سفر مقرون به صرفه لذت ببرید.

 

بلیط هواپیما یک طرفه و بلیط هواپیما رفت و برگشت

یکی از اصلی‌ترین دسته‌بندی‌های بلیط هواپیما را می‌توان بلیط یک طرفه و بلیط رفت و برگشت دانست. این دو نوع بلیط تعریف ساده‌ای دارند و در حقیقت تعریف آنها در اسم بلیط شرح داده شده است. با این حال در تعریف این دو بلیط می‌توان گفت بلیط یک طرفه به آن دسته از بلیط‌های هواپیما گفته می شود که مسافر برای یک مسیر معین در زمانی خاص بلیط هواپیما رزرو می‌کند در حالی که بلیط هواپیما رفت و برگشت شامل دو پرواز می‌شود و مسافر پس از انکه به مقصد می‌رسد در هنگام برگشت به شهر مبدا نیز با همان بلیط اقدام به شرکت در پرواز دیگری می‌شود. حال ممکن است با خود بگویید اصولا چه دلیلی وجود دارد تا فردی اقدام به خرید بلیط رفت و برگشت کند در حالی که می‌تواند دو بلیط جداگانه در مسیر رفت و برگشت رزرو کند؟ در جواب این سوال باید گفت بطور معمول قیمت بلیط‌های یک طرفه در مقایسه با هزینه بلیط‌های رفت و برگشت بیشتر است و همین مقرون به صرفه‌تر بودن قیمت بلیط رفت و برگشت موجب جذابیت بیشتر این نوع بلیط‌ها برای خریداران می‌شود.

 

انواع بلیط هواپیما بر اساس کلاس‌ های پروازی

اگر زیاد اهل سفرهای هوایی باشید حتما تا حدودی با کلاس‌های پروازی مختلف آشنا هستید. با این حال اگر تا به حال به تفاوت انواع پروازهایی که به یک مقصد یکسان داشته‌اید دقت نکرده‌اید باید بگوییم در مجموع بلیط‌های هواپیما بر مبنای خدمات و نوع هواپیما در سه دسته بندی یا درجه کیفیت متفاوت ارزیابی می‌شوند که به آنها کلاس‌های پروازی می‌گویند. این کلاس‌ها یا درجه‌بندی‌ها شامل کلاس اکونومی، بیزینس و فرست کلاس هستند. کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی به آن دسته از پروازهایی گفته می‌شود که خدمات ارائه شده در این پروازها پایین‌تر از دو کلاس دیگر است و معمولا هواپیمایی که برای پرواز استفاده می کنند نیز تعداد صندلی های بیشتری دارد. کلاس بعدی کلاس بیزینس یا تجاری است که به آن دسته از پروازهایی گفته می شود که در طول پرواز خدمات بیشتری به مسافران ارایه می‌شود و هواپیمایی که در پرواز استفاده می‌شود نیز از فضای نشیمن مناسب‌تر و راحت‌تری برخوردار است و به همین دلیل هم قیمت بالاتری نسبت به کلاس اکونومی دارند. در نهایت گزینه بعدی کلاس پروازی فرست کلاس است که جزو لوکس‌ترین پروازها است و معمولا افراد سرشناس با پرداخت هزینه‌های زیاد خواهان خرید بلیط در این نوع کلاس پروازی هستند. تعداد صندلی‌ها در هواپیما نیز کمتر است و در عوض فضای بیشتری برای هر مسافر وجود دارد تا بتواند با حفظ حریم شخصی بیشتر پرواز بهتری را تجربه کند.

10

 

بلیط هواپیما پرواز با توقف اجباری

گاه ممکن است به دلایل متعدد زمانی که پروازی به یک مقصد مشخص انجام می‌شود نیاز باشد تا در میانه مسیر هواپیما به ناگزیر توقف کند و سپس مجدد ادامه مسیر را طی کند به چنین پروازهایی در اصطلاح تخصصی حوزه هوانوردی پرواز با توقف اجاری (Layover) می‌گویند. یکی از اصلی‌ترین دلایل چنین توقفی را می‌توان سوختگیری مجدد هواپیما در مسیرهای طولانی ذکر کرد. در چنین حالتی ممکن است حتی مسافران بین دو هواپیما جا به جا شوند بنابراین اگر به سفر کاری می‌روید و می‌خواهید در زمانتان بیشترین صرفه جویی در زمان را داشته باشید توصیه ما به شما این است که در هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما عبارت پرواز با توقف را مد نظر قرار دهید و با صرف نظر کردن از این گزینه‌ها اقدام به خرید بلیط هواپیما مستقیم کنید.

 

بلیط هواپیما قابل استرداد و بلیط هواپیما غیر قابل استرداد

بطور کلی شناخت انواع بلیط هواپیما به گردشگران کمک می‌کند تا در هنگام رزرو و خرید بلیط هواپیما با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنند. زیرا انواع بلیط‌ها می‌توانند شامل امکانات و خدماتی باشند که در صورت عدم اطلاع قبلی از آنها در هنگام انتخاب بین گزینه‌های مختلف ممکن است گردشگران سردرگم شوند. یکی از انواع بلیط‌ها که لازم است گردشگران قبل از خرید نسبت به آن شناخت داشته باشند دو نوع بلیط قابل استرداد (Refundable) و بلیط غیر قابل استرداد (Nonrefundable) است. بلیط قابل استرداد به بلیطی گفته می‌شود پس از صدور امکان کنسلی و دریافت هزینه پرداختی آن برای خریدار مهیا است اما بلیط‌های غیر قابل استرداد که قیمتی ارزان دارند قابلیت کنسلی ندارند و در صورت کنسلی رزرو مشمول بازپرداخت وجه نیستند.