بهترین نوع برنج شمال در کدام شهرها کشت می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

کشت برنج ایرانی در استان‌های شمالی ایران سابقه طولانی داشته و برنج کشت شده در این مناطق که با نام برنج‌شمال شناخته می‌شود، طرفداران زیادی دارد. سه استان گیلان، گلستان و مازندران از جمله استان‌هایی هستند که کشت برنج در آن‌ها رونق بالایی داشته و می‌توانید انواع برنج شمال با کیفیت‌های متفاوت را به صورت بسته‌بندی یا فله از آن‌ها خریداری کنید.

مقاومت برنج شمال در برابر آفت‌ها

در زمان کشت و داشت برنج و پس از آن، یکی از مواردی که در تعیین کیفیت برنج تاثیرگذار است، مقاومت آن‌ها نسبت به آفات و بیماری‌ها می‌باشد. به عبارت بهتر هر چه برنج در برابر آفت‌های بیشتری مقاوم باشد، از کیفیت و طبعا قیمت بالاتری برخوردار است. در میان انواع برنج‌شمال که در بازار موجود هستند، برنج هاشمی نسبت به سایر برنج‌ها کمتر آفت می‌گیرد و همین موضوع باعث شده تا کشاورزان در شمال تمایل زیادی به کاشتن این برنج داشته باشند.

4

عوامل موثر بر کیفیت برنج شمال

عوامل متعددی در تعیین کیفیت برنج شمال موثر است که از جمله آن‌‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برخی از این عوامل طبیعی بوده و کشاورز کنترلی بر روی آن‌ها ندارد، اما دسته دیگر این عوامل مربوط به سری اقداماتی است که کشاورز برای گرفتن نتیجه بهتر انجام می‌دهد. عواملی مانند شرایط آب و هوایی، میزان و زاویه تابش نور، نوع خاک و املاح معدنی موجود در شالیزار از جمله موارد طبیعی هستند. در نقطه مقابل مواد مکمل استفاده شده و میزان سم و کود آن، فرآیند شالیکوبی در کارخانه‌ و مدت زمان خشک شدن محصول، میزان مدت زمان خشک شدن محصول و اصطلاحا کهنگی محصول از جمله مواردی هستند که کشاورز انجام داده و برکیفیت برنج شمال تاثیرگذار است.

خرید برنج شمال

به عنوان یک مشتری، خرید برنج شمال حتما در برنامه شما قرار خواهد گرفت. برای خرید برنج شمال لازم است تا ابتدا با انواع برج شمال که در بازار موجود است آشنایی داشته باشید و پس از آن بتوانید نوع مرغوب آن را انتخاب کنید. از آنجایی که برنج شمال از باکیفیت‌ترین انواع برنج در ایران و سراسر جهان است، به عنوان کالای صادراتی نیز به فروش می‌رسد. خرید آنلاین برنج از فروشگاه‌های اینترنتی نظیر مشهد برنج کار خرید برنج را تا حد زیادی برای شما آسان می‌کند.

انواع برنج شمال

انواع برنج شمال در شهرهای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان کاشته می‌شوند که بر اساس نوع منطقه کشت، زمان کشت، نوع سم و کود مصرفی و حاصلخیزی خاک ارقام متفاوتی دارند. انواع برنج ایرانی شمال عبارت‌اند از:

1 . برنج دمسیاه صدری گیلان

این برنج در استان گیلان کشت می‌شود و یکی از مرغوب‌ترین انواع برنج شمال است. دانه‌های برنج دمسیاه صدری گیلان عرض کم و کشیدگی خوبی دارند. خوش پخت و عطروطعم بی‌نظیری دارد.

2.  برنج هاشمی

بیشترین سطح کشت برنج در گیلان و دیگر استان‌های شمالی، برنج هاشمی است که در برابر انواع آفت مقاومت بالایی دارد. به دلیل استفاده کمتر از انواع سم نسبت به دیگر انواع برنج ایرانی، سالم‌تر است. از لحاظ عطر و بو فوق‌العاده است و طعم بی‌نظیری دارد. برنج هاشمی در انواع برنج شمال معطرترین برنج شمال است. دانه‌های برنج به رنگ سفید و دارای رگه کرم هستند؛ قد کشیده‌ای دارند و برای استفاده در مجالس گزینه خوبی است.

3 . برنج طارم

برنج طارم در ارقام مختلفی در شمال کشور کشت می‌شود. بعد از پخت، دانه‌های برنج قد خوبی می‌کشند و بسیار خوش پخت و خوش طعم است. ویژگی بارز برنج طارم این است که بعد از چند بار گرم‌شدن، طعم و کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. عطروطعم برنج طارم محلی و مازندران و طارم کشت دوم نسبت به دیگر ارقام آن بیشتر است.

4 . برنج شیرودی

برنج شیرودی در دسته برنج‌های پرمحصول قرار دارد که علاوه بر قیمت کمتر نسبت به دیگر انواع برنج از کیفیت و عطر کمتری هم برخوردار است. دانه‌های برنج شیرودی کشیدگی لازم را دارند و برای مصارف مجالس و ادارات گزینه خوبی است. برنج شیرودی در زمره ارزان‌ترین برنج شمال قرار دارد.

5 . برنج فجر

در بین انواع برنج شمال نوع دیگر آن برنج فجر نام دارد که در استان گلستان بیشتر کشت می‌شود و در دسته پرمحصول قرار گرفته است. دانه‌های برنج کوچک و شیشه ای هستند و به دلیل داشتن عطر و بوی مناسب در رستوران‌ها و ادارات از ان استفاده می‌شود. برنج فجر در زمره بهترین برنج شمال قرار دارد.

6.  برنج کشت دوم طارم

برنج کشت دوم طارم در اوایل فصل تابستان تیرماه، کاشته و در فصل پاییز برداشت می‌شود. معطرترین برنج شمال، برنج کشت دوم است که عطر بی‌نظیری دارد.

7.  برنج علی کاظمی

در استان گیلان برنج علی کاظمی کشت می‌شود که نسبت به برنج هاشمی دانه‌های آن کوتاه‌تر است. دانه‌های برنج رنگ سفید کرم دارند و بسیار خوش طعم است.

از دیگر انواع برنج می‌توانیم برنج حسن سرایی، برنج ندا، برنج نیم دانه یا سر لاشه و انواع پرمحصول را نام ببریم.

جمع‌بندی

یکی از محصولات پرمصرف در خانواده‌های ایرانی برنج است. انواع برنج شمال به دلیل دارابودن عطر و بوی عالی، کیفیت، پخت مناسب و خوش طعم بودن، بین مردم محبوبیت زیادی دارند. برای خرید انواع برنج ایرانی شمالی می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خرید کنید . فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌ ایرانی، برنج پاکستانی، برنج هندی و برنج تایلندی باکیفیت عالی و قیمت مناسب است. با ثبت سفارش در وب‌سایت مشهد برنج می‌توانید از طعم دلچسب برنج ایرانی و انواع دیگر لذت ببرید.