تفاوت ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

زمانی که برای ورود به دنیای شگفت‌انگیز رمزارزها اقدام می‌کنید، یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در ابتدای راه که می‌تواند تأثیر مهمی بر نحوه معاملات شما نیز داشته باشد، انتخاب صرافی مناسب است. برای آنکه بدانید قرار است معاملات خود را به چه شکل پیش ببرید و فضای مناسب برای تریدینگ کدام است، کسب اطلاعات درباره انواع صرافی‌ و بررسی مزایا و معایب آن‌ها ضروری است. در بازار کریپتو همواره انتخاب‌های متعددی پیش روی شما هستند که ویژگی‌های خاص آن‌ها باید با نیازها و شرایط شما متناسب باشند. در این مقاله به انواع صرافی آنلاین ارز دیجیتال می‌پردازیم تا بتوانید با توجه به شرایطتان، بهترین مورد را انتخاب کنید. برای مقایسه صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز، همراه ما باشید.

 

با صرافی ارز دیجیتال و انواع آن آشنا شوید

بدیهی است که هر جا صحبت از ارزی به میان بیاید، باید امکان تبادل آن با سایر ارزها نیز فراهم باشد تا بتوان آن را به عنوان موردی کاربردی معرفی کرد. چنانچه نتوانید سرمایه‌ها را به یکدیگر تبدیل کنید، عملا سرمایه‌گذاری شما بی‌فایده خواهد بود. حال در دنیای کریپتو همچون بازار سنتی، برای تبادل ارزها به یکدیگر، صرافی‌هایی وجود دارند که علاوه بر امکان خرید و فروش ارز با مجموعه، شرایط را برای تبادل مستقیم با سایر معامله‌گران را نیز فراهم می‌کنند. علاوه بر آن، در برخی از انواع صرافی آنلاین ارز دیجیتال می‌توانید با پرداخت ارز فیات، رمزارز بخرید یا ارزهای دیجیتال خود را به پول رایج بازار سنتی تبدیل کنید. توضیحات تکمیلی در معرفی هر یک از صرافی‌ها ارائه خواهند شد. پیش از آن باید به معرفی انواع صرافی ارز دیجیتال بپردازیم‌.

به طور کلی سه نوع صرافی آنلاین ارز دیجیتال وجود دارد که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. صرافی ارز دیجیتال متمرکز به عنوان نخستین صرافی‌ای که فعالیت خود را آغاز کرد، معایبی داشت که در ادامه توسط صرافی‌هاس غیرمتمرکز جبران شد. با این حال صرافی‌های غیرمتمرکز هم به سبب تازه کار بودن، با مشکلاتی مواجه‌اند که امید است پس از گذشت مدتی بر طرف شوند. در نهایت صرافی‌های ترکیبی یا هیبریدی کوشیدند با ادغام مزایای هر دو صرافی، شرایط ایده‌آلی را پدید آورند. در ادامه صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز را بررسی خواهیم کرد.

 

صرافی ارز دیجیتال متمرکز چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

صرافی ارز دیجیتال متمرکز نخستین صرافی موجود در بازار کریپتو است که عملکردی مشابه سیستم بانکداری سنتی دارد. باید بدانید که امروزه نزدیک به ۹۰ درصد گردش مالی و معاملات، در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شوند. این صرافی‌ها شبیه یک واسطه میان خریداران و فروشندگان عمل می‌کنند و با اعتمادی که میان کاربران و صرافی وجود دارد، روند انجام معاملات پیش خواهد رفت. باید بدانید که CEX یا صرافی متمرکز از آن جهت به این نام شناخته می‌شود که توسط یک نهاد مرکزی اداره می‌شود. تمام معاملات در این صرافی‌ها تحت نظارت گردانندگان است و برای انجام هر تراکنش، به تأییدیه پلتفرم نیاز خواهید داشت. پس از انجام معاملات و انتقال سرمایه به کیف پول، با رسیدن موجودی به یک حد مشخص می‌توانید از حسابتان برداشت کنید. حال با بررسی مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز، بیشتر با نحوه عملکرد آن‌ها آشنا می‌شوید. از جمله مزایای صرافی‌های آنلاین می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • صرافی‌های متمرکز قابل اعتماداند و با بررسی مدارک آن‌ها می‌توان از عملکرد صحیحشان مطمئن شد.

  • این صرافی‌ها از جفت‌ارزها برای تبادل پشتیبانی می‌کنند.

  • نمودار و قیمت ارزهای دیجیتال به صورت لحظه‌ای در وب‌سایت‌های صرافی‌های متمرکز نمایش داده می‌شوند. با بررسی آن‌ها می‌توانید معاملات حرفه‌ای‌تری داشته باشید.

  • خرید و فروش رمزارزها در صرافی‌های متمرکز به صورت رمزنگاری شده انجام می‌شود؛ بنابراین امنیت کامل برقرار است.

  • در برخی صرافی‌ها امکان مبادله رمزارزها با ارزهای فیات فراهم شده است.

از طرف دیگر، چند مورد از نکات منفی که درباره این صرافی‌ها وجود دارند، عبارت‌اند از:

  • صرافی‌های متمرکز به سبب سیستمی که دارند، برای تایید تراکنش‌ها و مواردی از این دست، باید تأییدیه پلتفرم را داشته باشند. به طور کلی سیستم‌های متمرکز در دنیای کریپتو که بر اساس تمرکززدایی بنا شده چندان مطلوب نیست.

  • حجم بالای سرمایه در این صرافی‌ها آن‌ها را در معرض حملات هکرها قرار می‌دهد. البته اغلب صرافی‌های معتبر، امنیت بالایی دارند.

مروری بر صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز دسته دیگری از انواع صرافی آنلاین ارز دیجیتال هستند که در چند سال اخیر، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. این صرافی‌ها اغلب توسط افرادی برگزیده می‌شوند که سال‌هاست در حوزه کریپتو مشغول به فعالیت بوده و از پیچ و خم راه آگاه‌اند. در این صرافی‌ها می‌توانید به صورت مستقیم، با سایر تریدرها معامله کنید. در واقع صرافی غیرمتمرکز تنها بستری را برای جمع شدن تریدرها و انجام معاملات فراهم می‌کند. شما خودتان تصمیم می‌گیرید که با چه کسی معامله کنید و تراکنش‌ها را نیز خودتان تأیید می‌کنید. این مسئله سبب افزایش بی‌نظیر میزان امنیت شده است. در صرافی‌های غیرمتمرکز، به سبب همتابه‌همتا بودن معاملات و عدم وجود واسطه، معاملات بسیار امنی خواهید داشت. همچنین امکان هک کردن این صرافی‌ها خیلی کم است. نکته منفی‌ای که می‌توان قید کرد، نقدینگی و حجم پایین معاملات است.

 

تفاوت میان صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

اساسی‌ترین تفاوتی که میان صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارد، از نام آن‌ها پیداست. صرافی‌های متمرکز تحت نظارت نهاد مشخصی هستند که باید تراکنش‌ها را بررسی کرده و آن‌ها را تأیید کنند. در مقابل صرافی‌های غیرمتمرکز به هیچ نهادی تعلق نداشته و تنها، بستری برای معاملات مستقل محسوب می‌شوند. همین مسئله تفاوت‌هایی را میان این دو دسته ایجاد کرده است. صرافی‌های غیرمتمرکز معاملات را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند و امنیت بالاتری نیز برای تریدرها فراهم است. در مقابل، حجم بالای معاملات در صرافی‌های متمرکز، آن‌ها را به گزینه مطلوبی برای معاملات تبدیل می‌کند. به طور کلی بهتر است با توجه به شرایط و نیازها صرافی آنلاین ارز دیجیتال را انتخاب کنید. اگر به تازگی راه را آغاز کرده‌اید، احتمالا صرافی‌های متمرکز انتخاب بهتری هستند.

کلام آخر

اگر می‌خواهید در مسیر تریدینگ موفق باشید و این موفقیت، سیر ثابتی را طی کند و حتی روند صعودی داشته باشد، بهتر است اطلاعات خود را افزایش داده و علاوه بر کسب تجربه، از تجارب افراد حرفه‌ای نیز کمک بگیرید. شناخت درست و آشنایی با جزئیات صرافی‌ها از الزامات شروع معاملات است که در این مقاله به آن پرداختیم. امیدواریم اطلاعات مفیدی را از این مطلب کسب کرده باشید.

منبع :

https://zoomarz.com/what-are-the-advantages-of-a-centralized-cryptocurrency-exchange/

https://www.babypips.com/crypto/learn/what-is-a-centralized-exchange-cex