ضرورت ریل‌گذاری سیاسی ایران در ارتباط با قاره آفریقا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تاکنون شدیدترین تحریم‌ها بر اساس گفته مقامات غربی علیه ایران وضع شده است و در ایران نیاز منافع ما بر این است که باید سیاست‌های تدوین شده دقیقی را در قاره‌های مختلف و ظرفیت‌های آن تعریف کنیم.

دکتر ایرج فرخنده پور، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل آفریقا پیرامون سیاست خارجی ایران در آفریقا گفت: پیشینه قاره آفریقا باتوجه‌به وضعیت ژئوپلیتیک و اینکه از لحاظ سوق‌الجیشی قاره‌ای بسیار مهم و استراتژیک است برای کارشناسان سیاسی قاره‌ای شناخته شده و مهمی است.

وی افزود: با نگاهی به تاریخ استعمارگران دنیا باتوجه‌به تأمین منافع نامشروع از مسیر بردگی و اینکه کشوری مهم را از نظر منابع غنی اقتصادی و معادن به چالش کشانده و استعمار کردند نمونه‌های زیادی است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: قاره آفریقا در طول تاریخ بارها در اختیار استعمارگرانی مانند فرانسه، اسپانیا و آمریکا و انگلستان بوده است لذا مردم آفریقا در شرایط سخت طعم استثمار را چشیدند.

وی افزود: از نظر مسائل اقتصادی دولت‌های قدیم در کشورهای استعمارگر شیوه‌هایی که اعمال می‌کردند امروز متفاوت شده است؛ قبلاً سعی می‌شد با کودتاهای خونین در آفریقا عوامل و سرسپردگانی که به این کشورها وابسته هستند را مستقر کنند و سپس به‌راحتی به چپاول منابع مادی و خدادادی این منطقه بپردازند.

کارشناس ارشد مسائل آفریقا ادامه داد: مراکش کشور ظلم زده که فرانسه در این کشور وارد شد و منابع غنی نفت و گاز و معادن لیبی توسط دولت ایتالیا ربوده شد تنها بخشی از آثار و خسارات سیاسی برای این کشورها است.

وی افزود: ظلم آشکار تا جایی ادامه داشت که شیوه‌های استعمار کشورها تغییر یافت و سعی کردند با استحاله فرهنگی و سیاسی این کشورها را به خودشان نزدیک کنند و به همان شیوه معادن و ذخایر زیرزمینی را به یغما ببرند.

فرخنده پور با اشاره به اینکه جای خالی جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا کاملاً مشهود است تصریح کرد: سفرا و کارشناسان ایرانی که مراجعه به این کشورها دارند اعلام می‌کنند اشتیاق زیادی در مردم این کشور برای رابطه با ایران وجود دارد.

وی افزود: زمانی که انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در حال پیروزی بود، مردم سودان تظاهرات میلیونی به نفع جمهوری اسلامی کردند تا جایی که دولت از این تظاهرات واهمه داشت و امروز کشور سودان با ظرفیت‌های بالا در معرض تجزیه قرار دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: عملکرد مطلوب و چشمگیری در قاره آفریقا از نظر فرهنگی و اقتصادی نداشتیم و نتوانستیم به این قاره ورود داشته باشیم و از سویی شبهات کشورهای استعمارگر مانع از پیوند مردم دو منطقه ایران و آفریقا شده بود.

وی افزود: کشورهای استعمارگر از نام کشورهای اسلامی هراس دارند؛ چون شعار انقلاب اسلامی عدم وابستگی به شرق و غرب است و قطعاً در پی آن منافع نامشروع اینها دچار چالش می‌شود.

کارشناس ارشد مسائل آفریقا گفت: دشمنان با ایران‌هراسی سعی داشت بین ایران و آفریقا فاصله بیندازند و اجازه ندهند ایران پا در این عرصه بگذارد.

وی افزود: در عرصه سودان واقعاً کم‌کاری صورت‌گرفته است درحالی‌که این کشور نیازمند حمایت‌های ایران است؛ آمریکا در سال ۲۰۱۱ انتخابات فرمایشی در سودان به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور عربی برگزار کرد و سودان جنوبی را از این کشور به‌عنوان منطقه غنی از نظر معدنی و کشاورزی جدا کردند و عملاً با تجزیه این منطقه تضعیف شد.

فرخنده پور ضمن اشاره به اینکه ایران به‌عنوان کشور اثرگذار در دنیا باید حضور بیشتری در آفریقا می‌داشت اظهار کرد: مردم سودان به انقلاب اسلامی علاقه‌مند هستند و این علاقه را در تمام مردم آفریقا شاهد بودیم.

وی افزود: ایران بعد از انقلاب اسلامی با دولت‌های مختلف مواجه بود و آفریقا به‌عنوان منطقه‌ای غنی و دارای اهمیت شناسانده شده بود؛ اما نگاه اندکی به قاره آفریقا داشتیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دولت اصلاحات دیدگاه به سمت قاره آفریقا از سیاست خارجی دولت فراموش شده بود ادامه داد: در دولت احمدی‌نژاد با شعار رابطه با کشورهای دنیا، ارتباطات با برخی کشورهای آفریقایی برقرار شد؛ اما باید گفت نوع دیدگاه دولت‌ها دائماً تغییر می‌کند و بر خلاف غربی‌ها، سیاست ثابتی برای حرکت دولت‌ها در زمینه ارتباطات بین‌الملل وجود ندارد.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سیاست متوازن در رفتار دیپلماتیک ایران و اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی فعالیت‌هایی را شاهد هستیم.

کارشناس ارشد مسائل آفریقا تصریح کرد: شدیدترین تحریم‌ها بر اساس گفته مقامات غربی علیه ایران وضع شده است و در ایران نیاز منافع ما بر این است که باید سیاست‌های تدوین شده دقیقی را در قاره‌های مختلف و ظرفیت‌های آن تعریف کنیم.

وی افزود: باید برنامه جامعی برای کشورهایی که مشتاق ارتباط با ایران هستند ارائه شود تا بتوانند باتوجه‌به این برنامه و در راستای دلارزدایی گام برداریم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از زمان آغاز دلارزدایی ششمین بانک آمریکایی ورشکست اعلام شده است و بایستی با این ابزار در راستای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا ورود داشته باشیم و از بازیگر منفعل در آمریکا تبدیل به بازیگری فعال شویم؛ لذا منافع ملی ایجاب می‌کند که این ریل‌گذاری ثابت باشد.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

 
خبرنگار : وحید فکری