دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، دولت ترامپ را ترک خواهد کرد.

یک جدایی جدید در دولت ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بی بی سی گزارش داد، ترامپ در توییتی نوشت که دن کوتس اواسط اوت از این پست کنار خواهد رفت و در عوض جان راتکلیف نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان کنگره جای او را خواهد گرفت.

این تازه ترین استعفای یک مقام بلند پایه دولت ترامپ است که در گذشته از جمله شاهد کناره گیری جیمز متیس وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر خارجه بوده است.

کوتس و ترامپ اغلب در مورد مسائل مختلف سیاست خارجی از جمله روسیه و کره شمالی دچار اختلاف نظر بوده اند.

ارزیابی های او در دوران تصدی مدیریت اطلاعات ملی بارها از سوی رئیس جمهور آمریکا که به سازمان های اطلاعاتی انتقاد دارد زیر سوال رفت.

ترامپ در ماه ژانویه همچنین مدیر اطلاعات ملی را در ارزیابی اش از تهدیدهای ایران "منفعل" و "زودباور" خواند.

راتکلیف که جای کوتس را خواهد گرفت به عنوان مدیر اطلاعات ملی وظیفه هماهنگی میان 16 سازمان اطلاعاتی این کشور را به عهده خواهد داشت.

رسانه های آمریکایی او را که چهره ای بسیار محافظه کار توصیف می شود نقطه اتصال مهمی میان دولت ترامپ و تشکیلات حزب جمهوری خواه توصیف می کنند.

علت استعفا

کوتس در استعفانامه اش گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا در دو سال و نیم گذشته که او سر کار بود "از هر زمان قوی تر شده است."

او نوشت: "در نتیجه اکنون بر این باورم که وقت آن است فصل تازه ای را در زندگی شروع کنم."

کوتس در ماه فوریه گفت که رئیس جمهور از او خواسته در پست خود باقی بماند، با این حال اختلاف آن دو در زمینه سیاست خارجی گاه ناسازگار به نظر می رسید.

آنها به خصوص در مورد مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، برنامه اتمی ایران و تلاش های آقای ترامپ برای بهبود روابط با کره شمالی اختلاف داشتند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام سابق اطلاعاتی گزارش داد که کوتس با توجه به روابط پر دست‌انداز خود با ترامپ جدایی از دولت او را اجتناب ناپذیر می دانست.

به گفته این مقام سابق که نامش فاش نشد کوتس احساس می کرد رئیس جمهور در مورد مسائل امنیت ملی او را به حاشیه رانده است.

کوتس یک بار همچنین اذعان کرد که آقای ترامپ او را در جریان جزییات دیدار خود در هلسینکی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نگذاشته است.

او در مورد این اجلاس گفت: "اگر او از من می پرسید که این دیدار چطور باید انجام شود، راه متفاوتی را پیشنهاد می کردم."

او یک سال پیش در یک رویداد عمومی با شنیدن این خبر که رئیس جمهور ممکن است ولادیمیر پوتین را به کاخ سفید دعوت کند زیر خنده زد.

او که از شنیدن آن خبر غافلگیر به نظر می رسید گفت: "رویداد ویژه ای خواهد بود".