معاون «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا اعلام کرد: ترامپ امنیت آمریکا را به خطر انداخته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا امروز شنبه در پیامی توئیتری تصریح کرد: ترامپ، امنیت آمریکا را به خطر انداخته است.

«وندی شرمن» معاون «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا در این خصوص تأکید کرد: دونالد ترامپ از یک تلفن ناامن استفاده کرده و احتمالا در فضایی امن یک عکس محرمانه را توییت کرده که امنیت ما را به خطر می اندازد.

معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در این خصوص ادامه داد: او می توانسته این کار را انجام دهد؛ اما نباید این کار را می کرد. به همین سادگی.

گفتنی است، واکنش شرمن به اظهارات «باری مک کافری» فرمانده سابق آمریکایی در توییترش بیان شد که گفته بود در نظر اول این گونه می آید که ترامپ در اقدامی تحریک آمیز به ایرانی ها طعنه زده و به صورت ضمنی به این مسئله اشاره کرده که ما پرتاب موشکی آنها را هَک کرده و خراب کردیم. به نظر می رسد او از یک عکس محرمانه برای این ادعای خود استفاده کرده است.

این در حالیست که توهم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که در قالب یک پیام توئیتری نمود پیدا کرد، ظاهراً کارشناسان اطلاعاتی آمریکا را به ویژه از بابت عکسی که ضمیمه پیام شده، نگران کرده است.

ترامپ گفته بود: ایالات متحده آمریکا در سانحه فاجعه باری که طی عملیات آماده سازی نهایی در سکوی پرتاب موشک ماهواره بر سفیر در سایت شماره یک سمنان در ایران رخ داد، نقشی نداشته است. برای ایران بهترین ها را آرزو می کنم و امیدوارم در تشخیص اینکه در سایت یک چه اتفاقی افتاده، موفق شوند.

کارشناسان در این باره گفتند تصویری که وی همراه پیام منتشر کرد، جزء اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای است که حتی در اختیار نزدیک‎ترین متحدان آمریکا هم قرار نمی‎گیرد. علاوه بر این، فقط یک ماهواره فوق سری نظامی می‌تواند چنین عکسی بگیرد و اقدام ترامپ در انتشار آن معقول نیست.

حتی به گفته برخی از  آنها، اقدام ترامپ مبنی بر اعلام برخورداری از این فناوری، به منزله هدیه به دشمنان آمریکا تلقی می‌شود.

اما ترامپ گفته بود: ما یک عکس داشتیم و من هم آن را منتشر کردم و کاملاً هم حق داشتم این کار را انجام دهم.

ولی کارشناسان می‎گویند حتی اگر او به عنوان رئیس‌جمهور از حقی هم در این زمینه برخوردار باشد، انتشار عکس در یک شبکه اجتماعی مثل توئیتر معقول نیست.

گفتنی است روزهای گذشته، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ایران طی توئیتی در واکنش به شایعه‌ای درباره ماهواره ناهید یک، گفته بود: شنیده‌ام ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده است. حال ناهید یک خوب و الان هم در آزمایشگاه مستقر است.