پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

درگیری‌های خونین اخیر در عدن در واقع به معنای افزایش میزان اختلافاتی است که از گذشته میان گروه‌های مسلح مستقر در این بندر وجود داشته که با خروج نیروهای امارات، به اوج خود رسیده است.

بعد از این درگیری‌ها میان دو گروه دست‌نشانده عربستان و امارات، اوضاع این شهر و مناطق اطراف آن همچنان متاثر از اختلافات شدیدی است که قاعدتا به‌سرعت از میان نخواهد رفت و حتی ممکن است به درگیری‌ها و منازعات نظامی تازه‌ای نیز بینجامد. این در حالی است که عربستان بعد از یک تاخیر چندروزه مستقیما به بمباران مواضع نیروهای مخالف مبادرت کرده و می‌کوشد تا از این طریق از گروه‌های دست‌نشانده خود در عدن حمایت کند، لیکن این حملات هوایی نتوانست اوضاع را به نفع عربستان تغییر دهد.

این در حالی است که هم امارات و هم عربستان در سطوح منطقه‌ای با شرایط دشوار و بغرنجی مواجه هستند و نشانه‌ها و سیگنال‌هایی که مخابره می‌شود بیانگر پیدایش انفعالی است که آنها را در ادامه جنگ یمن با تردید جدی روبه‌رو کرده است.

در این بین حوثی‌ها از ابتدا همواره در هر شرایطی بر ضرورت پایان جنگ به‌عنوان اولین شرط تاکید داشتند و پیوسته خواهان آن بودند که قبل از هر اقدام دیگری، تهاجم به یمن متوقف شود؛ لذا زمانی که امارات راسا به عقب‌نشینی و پایان جنگ در یمن متمایل می‌شود، طبیعی است که جنبش انصارالله نیز براساس راهبرد کلی و اصولی خود در عرصه عمل، فعلا عملیات نظامی‌اش را علیه نیروهای تحت حمایت امارات پایان دهد.

در نهایت آنچه اینک در یمن به‌ویژه بخش‌های جنوبی این کشور در حال سپری‌شدن است، نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم سیاست‌های غلطی است که امارات و عربستان در این کشور دنبال کردند و با ایجاد این گروهک‌های مسلح به انواع مناقشات نظامی و سیاسی در استان‌های جنوبی یمن دامن زدند.