رسانه‌های چین گزارش دادند ناو هواپیمابر یو اس‌ اس رونالد ریگان که بدون اسکورت به طرف مانیل در حرکت بود در دریای چین جنوبی از سوی چند کشتی جنگی چینی محاصره شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

  رسانه‌های چین گزارش دادند ناو هواپیمابر یو اس‌ اس رونالد ریگان که بدون اسکورت به طرف مانیل در حرکت بود در دریای چین جنوبی از سوی چند کشتی جنگی چینی محاصره شد. رسانه‌های چین تصاویری ماهواره‌ای از این ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای چینی جنوبی منتشر کردند که پنج کشتی جنگی چین آن را احاطه کرده‌اند. پایگاه اینترنتی چینی سوهو تصریح کرد رفتار سهل‌انگارانه، تکبرآمیز و توجیه ناپذیر ناو هواپیمابر آمریکایی موجب شد به محاصره کشتی‌های جنگی چین درآید. این پایگاه اینترنتی نوشت انتشار تصویر محاصره این ناو هواپیمابر آمریکایی از سوی کشتی‌های چینی برای نیروی دریایی آمریکا مایه شرم است. ما پنج کشتی جنگی خود را برای متوقف کردن ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان اعزام کردیم.

رن گوئوکیانگ، سخنگوی وزارت دفاع چین در توضیح تصایر منتشر شده اعلام کرد آمریکا برای نمایش قدرت و تقویت حضور نظامی خود در دریای چین جنوبی ناو هواپیمابر خود را به این منطقه اعزام کرده است. وی افزود: نظامیان ارتش چین مطابق با وظایف و ماموریت‌های خود عمل خواهند کرد و دفاع از حاکمیت و امنیت ملی چین را تضمین خواهند نمود.
پایگاه اینترنتی چین تاریخ گرفتار شدن ناو هواپیمابر آمریکایی را در محاصره کشتی‌های چینی در دریای چین جنوبی اعلام نکرده است، اما ششم اوت اعلام شده بود که این ناو هواپیمابر آمریکایی به دریای چین جنوبی اعزام شده است.
مسئولان نظامی آمریکا ادعا می‌کنند که حضور کشتی‌های جنگی آمریکا در دریای چین جنوبی به تقویت امنیت و ثبات این منطقه کمک خواهد کرد.
این اتفاق در شرایطی برای ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان افتاده است که رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین از آمادگی کشورش برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مشترک با پکن در جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی خبر داده است.
به گفته دوترته حکم مراجع قضایی مبنی بر منع هر گونه فعالیت اقتصادی با چین در جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، ربطی به مانیل ندارد.
از دو سال پیش دریای چین جنوبی صحنه حوادثی است که یک پای آن همیشه نیروی دریایی آمریکا بوده است. پکن همواره اعتراض خود را در این زمینه به واشنگتن اعلام کرده و تردد کشتی‌های جنگی آمریکا در آب‌های این دریا را تحریک آمیز دانسته است. حادثه جدید برای ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان در حالی روی می‌دهد که تنش‌های اقتصادی نیز میان دو قدرت اقتصادی اول جهان به اوج رسیده است.
چین، ویتنام، فیلیپین، تایوان، اندونزی، مالزی و برونئی بر سر مالکیت بخش گسترده‌ای از دریای چین جنوبی که پر از منابع نفت و گاز است، اختلاف نظر دارند.
در حالی که بسیاری از کشور‌ها مطالبات و ادعا‌های چین را در این دریا رد می‌کنند، مقامات پکن کشور‌های فیلیپین و ویتنام را متهم می‌کنند با حمایت آمریکا تلاش می‌کنند به تنش‌های منطقه‌ای دامن بزنند.