سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد وزیر امور خارجه در راستای دیپلماسی فعال و متوازن جمهوری اسلامی ایران از روز یکشنبه سفر خود به چین، ژاپن و مالزی را آغاز خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان شامگاه جمعه خاطرنشان کرد سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به چین، ژاپن و مالزی در راستای پیگیری و اجرای دیپلماسی فعال و متوازن جمهوری اسلامی ایران است.

سید عباس موسوی در خصوص سفر ظریف به شرق آسیا که از روز یکشنبه آغاز خواهد شد، اعلام کرد: «دکتر محمد جواد ظریف در راستای پیگیری و اجرای دیپلماسی فعال و متوازن جمهوری اسلامی ایران از یکشنبه سوم شهریور در صدر هیئتی به چین، ژاپن و مالزی در شرق آسیا سفر خواهد کرد. روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله محورهای گفتگو و رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات کشورهای یاد شده است.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفرش به کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ و فرانسه، شامگاه جمعه پاریس را به مقصد تهران ترک کرد تا پس از یک روز ماندن در تهران، روز یکشنبه در ادامه سفرهای دیپلماتیک خود عازم شرق آسیا شود.

 

 

ظریف: می‌خواهیم با همه تعامل کنیم اما فقط به مردم خودمان اعتماد می‌کنیم

 

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با یورونیوز گفت تهران می‌خواهد با همه تعامل کند اما فقط به مردم خودش اعتماد می‌کند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران بعد از دیدار با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه با یورونیوز مصاحبه کرد. 

او درباره دیدارش با ماکرون گفت: «با ماکرون درباره اینکه آمریکا چطور می‌تواند برگردد و اینکه اروپا و جامعه بین‌الملل چطور می‌توانند به تعهدات خودشان پایبند بمانند صحبت کردیم.»

ظریف درباره روابط بین‌المللی گفت: «می‌خواهیم با همه تعامل کنیم، اما فقط به مردم خودمان اعتماد می‌کنیم. ما اینطور توانسته‌ایم ۴۰ سال در برابر دخالت نیروهای خارجی دوام بیاوریم. در پایان متوجه شده‌ایم که باید فقط به مردم و توانایی‌های خودمان اعتماد کنیم.»

محمدجواد ظریف امروز جمعه بعد از پایان سفر به چهار کشور اروپایی پاریس را به مقصد تهران ترک کرد. ظریف که عصر یکشنبه ۲۷ مرداد ماه به منظور انجام سفر به چند کشور اروپایی راهی فنلاند شد پس از یک روز حضور در این کشور و دیدار با مقامات آن به سوئد رفت و ضمن رایزنیهای دو روزه در استکهلم با مقامات این کشور در ادامه این سفر راهی نروژ شد.

وی در جمع ایرانیان مقیم در سوئد از سفرش در روز جمعه به فرانسه خبر داد و در پایان رایزنیهایش در اسلو به پاریس سفر کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در مدت حضورش در پاریس با امانوئل ماکرون رئیس جمهور و لودریان وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد. 

  ظریف پس از دیدار با ماکرون در جمع خبرنگاران گفتگوهایش با ماکرون را سازنده خواند و گفت بحثی که با ماکرون داشتیم در ادامه تماس های تلفنی روسای جمهور دو کشور در چند هفته گذشته است. فرانسه پیشنهادهایی را ارائه کرده بود و پیشنهادهایی را ما ارائه کردیم درباره نحوه اجرای برجام و گامهایی که نیاز است طرفین بردارند.

ظریف در سفر به پاریس امروز جمعه با یورونیوز، خبرگزاری فرانسه و فرانس ۲۴ گفتگو کرد و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.