پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم پاتریشیا زنگرله Patricia Zengerle و لیزا لامبرت Lisa Lambert نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با اقدام مجلس نمایندگان این کشور برای شهادت گرفتن از پنج مقام سابق و فعلی وزارت امور خارجه آمریکا در چارچوب تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، به شدت مخالفت و دموکرات‌ها را به قلدری و ارعاب متهم کرد.

در شرایطی که مجلس نمایندگان که تحت کنترل دموکرات‌ها است، درخواست ترامپ از رئیس جمهور اوکراین را برای تحقیق درباره جو بایدن نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رقیب سیاسی داخلی وی بررسی می‌کند، قرار است این پنج نفر این هفته و هفته آینده شهادت بدهند.
دموکرات‌ها هفته گذشته تلاش برای استیضاح رئیس جمهور جمهوریخواه را پس از آن آغاز کردند که فردی درون جامعه اطلاعاتی آمریکا ترامپ را به درخواست برای مداخله خارجی در انتخابات این کشور در سال 2020 به نفع خود متهم کرد.
ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده است.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته تحقیق برای استیضاح ترامپ را بر سر مسئله اوکراین آغاز کرد، اقدامی که ممکن است به تصویب مواد استیضاح - یا ایراد اتهامات رسمی - علیه وی در مجلس نمایندگان منجر شود.
این مسئله به محاکمه‌ای در سنا منتهی خواهد شد که در جریان آن درباره برکناری ترامپ از قدرت تصمیم گیری خواهد شد، ولی جمهوریخواهان سنا را کنترل می‌کنند و علاقه چندانی برای عزل وی نشان نداده اند.
پمپئو، که برای سفری سه روزه در ایتالیا است، با درخواست الیوت انگل رئیس دموکرات کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت امور خارجه این کشور برای فراهم کردن امکان شهادت دادن مقامات مخالفت کرد.
ماری یووانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین، و کرت ولکر، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور اوکراین، از جمله این مقامات هستند.
پمپئو در نامه‌ای که در توئیتر منتشر شد، خطاب به انگل اعلام کرد: من نگران بخش‌هایی از درخواست شما هستم که می‌توان آن را فقط به عنوان تلاشی برای ارعاب، قلدری و برخورد نامناسب با شخصیت‌های برجسته وزارت امور خارجه از جمله چندین افسر کارکشته سرویس خارجی که کمیته (امور خارجه مجلس نمایندگان) هم اکنون آن‌ها را هدف قرار داده است، قلمداد کرد.
وی افزود: وزارت امور خارجه آمریکا تا روز جمعه به احضاریه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان پاسخ خواهد داد.
پمپئو تاکید کرد: تاریخ‌های پیشنهادی برای ارائه شهادت، زمان کافی برای تدارکات فراهم نمی‌کند و این که بدون حضور مشاوران حقوقی قوه مجریه به منظور کنترل افشای اطلاعات محرمانه، ممکن است مقامات در هیچ جلسه‌ای شرکت نکنند.
وی خاطر نشان کرد: مبنای حقوقی برای ادعای کمیته امور خارجه درباره این که عدم حضور به معنای شاهدی بر کارشکنی خواهد بود، وجود ندارد.
پمپئو تاکید کرد از "همه ابزار در اختیار خود برای جلوگیری و فاش کردن هر گونه تلاشی به منظور مرعوب کردن شخصیت‌های متعهد" در وزارت امور خارجه استفاده خواهد کرد.
دموکرات‌های مجلس نمایندگان هنوز به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخی نداده اند.
ترامپ بیست و پنجم ماه ژوئیه در گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از وی درخواست کرد با هماهنگی ویلیام بار دادستان کل آمریکا و رودی جیولیانی وکیل شخصی خود، درباره بایدن و هانتر پسرش تحقیق کند.
پسر بایدن مدیر یک شرکت گازی اوکراینی بوده است.
نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد پمپئو نیز زمان گفتگوی تلفنی بین ترامپ و زلنسکی حضور داشته است، مسئله‌ای که احتمالا توجه ماموران تحقیق مجلس نمایندگان را جلب خواهد کرد.
نامه پمپئو تازه‌ترین تلاش از سوی دولت ترامپ برای خودداری از ارائه شهادت و اسناد مربوط به تحقیقات مختلف درباره رئیس جمهور به دموکرات‌های مجلس نمایندگان است.
دموکرات‌ها ترامپ را به در پیش گرفتن سیاست کارشکنی در تحقیقات موجه کنگره متهم کرده اند.
گفتگوی تلفنی با زلنسکی پس از آن انجام شد که ترامپ حدود 400 میلیون دلار کمک به اوکراین را به منظور مقابله با شورش جدایی طلبان مورد حمایت روسیه مسدود کرد.
زلنسکی در این تماس موافقت می‌کند که درباره درخواست ترامپ تحقیق کند و کمک آمریکا به اوکراین نیز پس از آن ارائه می‌شود.
هیچ رئیس جمهوری در آمریکا تاکنون با توسل به روند استیضاح که در قانون اساسی این کشور تشریح شده، عزل نشده است هر چند که مقامات دون پایه‌تر برکنار شده اند.