نیروهای مسلح بولیوی روز چهارشنبه از خانم «جینین آنیس» از رهبران مخالف و نایب رئیس دوم سنای این کشور که پس از استعفای اوو مورالس، خود را به عنوان رئیس جمهوری موقت معرفی کرده است، اعلام حمایت کردند و وی را به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت شناختند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ویلیام کالیمان» فرمانده نیروهای مسلح بولیوی با صدور بیانیه ای گفت: با توجه به شرایط موجود و طبق مقررات قانونی، ما تحت فرمان شما هستیم.

آنیس پیشتر خود را رئیس جمهوری موقت خواند و وعده داد انتخابات ریاست جمهوری بولیوی را در سریع ترین زمان ممکن برگزار کند. آمریکا اولین کشوری بود که ریاست موقت وی را به رسمیت شناخت.

«اوو مورالس» رئیس جمهوری سابق بولیوی که از پناهندگی سیاسی مکزیک برخوردار شده، تصمیم این سناتور بولیویایی را محکوم کرد و گفت که این تصمیم با حمایت نیروهای مسلح و پلیس که مردم را سرکوب می کردند، اتخاذ شده است.

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای قاره آمریکا از دولت لاپاز خواست تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام کند و به برگزاری انتخابات دوباره  تن دهد.
روز یکشنبه ۱۹ آبان ‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی گفت: استعفایم را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.۹۱۰۹
مورالس روز دوشنبه پس از دریافت پناهندگی از مکزیک، بولیوی را ترک کرد.

استعفای مورالس باید به طور رسمی به تأیید «مجمع قانونگذاری» متشکل از اعضای سنا و مجلس نمایندگان برسد اما آنیس در جلسه روز گذشته (سه شنبه) سنا برای انتخاب رئیس جمهوری موقت، ریاست جلسه را برعهده گرفت و اعلام ریاست جمهوری کرد، آن هم در حالی که در این جلسه، قانونگذاران حزب «حرکت برای سوسیالیسم» تحت حمایت مورالس حضور نداشتند.

 قانونگذاران بولیویایی پیشتر اعلام کرده بودند با توجه به حضور نیافتن نمایندگان حزب مورالس، سنای این کشور حدنصاب لازم برای بررسی استعفای مورالس را ندارد.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، مورالس پس از استعفا و ترک بولیوی به مکزیک رفت و در یک کنفرانس خبری گفت که به دلیل اینکه جانش در خطر بوده از کشور خارج شده و قربانی کودتای راستگرایان شده است.