ائتلاف سائرون برای برون رفت از بحران تشکیل دولت در عراق پیشنهادی را مطرح کرده که مربوط به برگزاری همه‌پرسی مردمی درخصوص نامزدهای نخست‌وزیری عراق است.

پیشنهاد سائرون برای برون رفت از بحران نخست‌وزیری عراق
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از سایت شبکه الجزیره، چند ساعت بعد از مخالفت برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق با مکلف کردن اسعد العیدانی، استاندار بصره برای تشکیل کابینه و ارائه استعفانامه‌اش به پارلمان فراکسیون پارلمانی سائرون (۵۴ نماینده) که جریان صدر هسته اصلی آن را تشکیل می‌دهد خواستار برگزاری همه‌پرسی مردمی قبل از پایان سال جاری میلادی بر سر سه نامزد نخست‌وزیری شد.

در این راستا یک منبع نزدیک به مقتدی صدر نام این سه نامزد را مصطفی الکاظمی رئیس سازمان اطلاعات، قاضی رحیم العکیلی و قائق الشیخ علی، نماینده سابق اعلام کرد.

در اشاره به مخالفت صالح با معرفی نامزد ائتلاف البناء (سازندگی) برای تشکیل دولت آینده فراکسیون مذکور از آنچه آن را موضع ملی و مسؤولانه رئیس‌جمهوری در قبال بحران کشور خواند، تقدیر کرد.

فراکسیون سائرون همچنان این گونه ادامه داد که موضعش همسو با ملت است و ملت را فراکسیون اکثریت و منبع قانونی تمام قوه‌ها می‌داند.

برهم صالح روز پنج‌شنبه ضمن مخالفت با معرفی نامزد ائتلاف البناء برای تشکیل کابینه آتی عراق استعفای خود را روی میز پارلمان گذاشت.

یک منبع در دفتر رئیس پارلمان عراق نیز به الجزیره گفت، هیئت رئیسه پارلمان استعفانامه رئیس‌جمهوری را دریافت کرده و ظرف دو روز آینده به نحوه تعامل با آن خواهد پرداخت.