وضعیت مذاکرات برجامی وین همچنان مبهم است؛ خواسته‌های طرفین برجام هنوز از مذاکرات روشن نیست و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا برجام احیاء و متعاقبش تحریم‌های گسترده آمریکا رفع می‌شود یا خیر؟

«ادامه تحریم‌ها وضعیت را برای مردم غیرقابل تحمل می‌کند»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی‌محمد نمازی گفت: با عنایت به شرایط خشک‌سالی و دیگر حوادث غیرمترقبه و خالی‌شدن جنته دولت، با ادامه تحریم‌ها اوضاع برای صاحبان سرمایه، تولیدکنندگان، تجار و مردم غیرقابل تحمل خواهد شد و نتیجه بسیار بدی در پی خواهد داشت.

وضعیت مذاکرات برجامی وین همچنان مبهم است؛ خواسته‌های طرفین برجام هنوز از مذاکرات روشن نیست و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا برجام احیاء و متعاقبش تحریم‌های گسترده آمریکا رفع می‌شود یا خیر؟ از سوی دیگر زمزمه‌هایی در دولت وجود دارد که اگر برجام هم به نتیجه نرسد، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و نباید معیشت مردم را به برجام گره زد. حالا پرسش این است که آیا چنین امری ممکن است؟ برای بررسی این موضوع دقایقی با علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلگر سیاسی به گفت‌وگو پرداختیم که آن را در ادامه می‌خوانید.

با مشاهده به‌سوابق و مواضع تیم مذاکره‌کننده مشاهده می‌شود که برخلاف ادعاهای رایج چندان تمایلی به احیای برجام در میان ایشان وجود ندارد؛ چنانکه برخی از اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده شخصیت‌هایی نزدیک به آقای جلیلی هستند. چنین ترکیبی را در روند مذاکرات تازه برجامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فکر کنم تصمیم درباره مذاکرات احیای برجام حتی در سطح وزیر امور خارجه هم نباشد؛ الا اینکه اعضای تیم نظر کارشناسی مبنی بر فراهم‌نبودن شرایط را به وزیر بدهند. به نظر می‌رسد اظهارنظرهای اخیر مقداری به واسطه مواضع ملایم بایدن و در نتیجه فروش نفت ایران به چین باشد، که فکر می‌کنند می توان ادامه داد و همچنین جنبه تاکتیک دارد. تهدیدات اسرائیل را نیز نباید نادیده گرفت.

بعضا از دولتی‌ها شنیده می‌شود که قرار نیست معیشت مردم را به برجام گره بزنیم. آیا این گزاره در عالم واقعیتِ موجود درست است؟

این هم ادامه شعارهای قبل ازانتخابات آقای رئیسی است و واقعیت ندارد. به هر حال مردم بسیار تحت فشار هستند، اولا کشور نیاز به تولید، صادرات و افزایش درآمد و بازار نیاز به کالا دارد و ثانیا پس از تأمین درآمد خانوارها برای تنظیم بازار احتیاج به واردات است که نیازمند به رفع تحریم‌هاست.

اگر به هر دلیلی برجام احیاء نشود و تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند، دولت می‌تواند جایگزینی برای برجام ارائه دهد؟ اصلا شدنی است؟

خیر. اگر کار منجر به احیای برجام شود، باید به این امر راضی بود.

اگر ما همچنان در تحریم بمانیم، سرنوشت زندگی مردم چه خواهد شد

با عنایت به شرایط خشک‌سالی و دیگر حوادث غیرمترقبه و خالی‌شدن جنته دولت، با ادامه تحریم‌ها اوضاع برای صاحبان سرمایه، تولیدکنندگان، تجار و مردم غیرقابل تحمل خواهد شد و نتیجه بسیار بدی در پی خواهد داشت.