پس از سخنان خاتمی حالا آذر منصوری با تکرار مبانی مشابه سعی می‌کنند فضای پیش از انتخابات را رادیکال کند.

پشت پرده سخنان تازه آذر منصوری؛ عبور از انتخابات دستور تشکیلاتی خاتمی؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از سخنان ساختارشکن سید محمد خاتمی، حالا آذر منصوری به عنوان دبیرکل حزب اتحاد ملت و رئیس جبهه اصلاحات همان خط را پیگیری کرده و سعی کرده فضای پیش از انتخابات را رادیکال کند. او در دیدار با اعضای شورای مکرزی جامعه زنان انقلاب اسلامی گفته است: «از انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ شاهد آن هستیم که نظارت استصوابی آنچنان دایره انتخاب مردم را تنگ کرده که پایگاه رای اصلاح‌طلبان که تا پیش از این با فراخوان این جریان در صحنه حضور پیدا می کردند، نسبتی بین رای خود و نهادهای انتخابی و صندوق رأی نمی‌بینند».

منصوری در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: «ما فراموش نکردیم که به چه دلایلی مجلس دهم از تصویب قانون انتخابات-که می‌توانست صندوق رأی را به صاحبان اصلی آن یعنی مردم برگرداند- ناتوان ماند. ما توصیه‌ای برای ثبت نام در انتخابات نداشتیم، چرا که با این روند حذفی نمی‌توانیم تضمینی برای عملکرد کاندیداهای نیابتی در مجلس داشته باشیم. یکی از دلایل اصلی این امر، همان نظارت استصوابی است که با قانون جدید انتخابات، دامنه اختیارت نهاد ناظر را تا حدی افزایش داده که از انتخابات و صندوق رأی و خانه ملت چیزی جز شیر بی یال و دم اشکم باقی نمی‌ماند».

سخنان او از چند منظر قابل بررسی است؛ نخست آنکه منصوری با حمله به شورای نگهبان می‌خواهد به نوعی توجیهی برای شکست احتمالی جبهه اصلاحات داشته باشد. به نوعی می‌خواهد دست پیش را بگیرد که پس نیفتد!

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان و به ویژه اتحاد ملتی‌ها می‌خواهند با مأیوس کردن مردم از روند انتخابات دو قطبی فراگیری ایجاد کنند و مردم را علیه نظام تحریک کنند تا از این مسیر دو نتیجه به دست آورند؛ نخست آنکه خود را نزد مردم منجی نشان دهند و دوم آنکه نظام عقب‌نشینی کند و برای مشارکت بالا در انتخابات بگذارد تا عناصر تندروی اصلاحات وارد انتخابات شوند. این حربه قدیمی اصلاح‌طلبان است که البته هیچگاه موثر نبوده است زیرا برای شورای نگهبان قانون ملاک است نه تهدیدهای این یا آن گروه سیاسی.

مسئله بعدی آن است که اصلاح‌طلبان هیچگاه پاسخی به این پرسش نداده‌اند که چرا زمانی که خود برنده انتخابات می‌شوند نمی‌گویند در کشور انتخابات آزاد وجود ندارد؟ آنها هر وقت که خود برنده انتخابات می‌شوند می‌گویند رأی ما بالا بود و مردم ما را می‌خواهند و هر وقت که بازنده‌اند می‌گویند اجازه ندادند که وارد انتخابات شویم.

در مجموع به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات در مقطع کنونی نه لزوما برای تحریم انتخابات بلکه برای امتیازگیری چنین رادیکال عمل می‌کند و البته چه کسی بهتر از آذر منصوری برای بیان‌کردن چنین رویکردهای رادیکالی با آن همه سابقه افراط‌گری!

منبع: فردا