سفر چهار روزه‌اش به خوزستان و بازدید‌هایش از صنایع و کارخانجات مختلف این استان نشان داد که او اذن بازگشت به ایفای نقش پررنگ‌تر سیاسی را یافته است و از دوران کناره‌گیری عبور کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه ایران : علی اکبر ناطق نوری پس از سال‌ها دوری گزیدن از نقش آفرینی در صحنه رقابت‌های ســـــــــیاسی-انتخاباتی حالا از سوی طیف‌های مختلفی از اصولگرایان به کنش و تأثیرگذاری در این عرصه فراخوانده شده است. پس از مذاکره پشت درهای بسته جمعی از اصولگرایان با او در روزهای پایانی شهریور، این دعوت مکتوب رئیس جامعه روحانیت مبارز از ناطق نوری برای پایان دادن به غیبت 10 ساله و حضورش در جلسه روز سه‌شنبه بود که خبرساز شد. این دیدارها و دعوت‌ها در حالی است که در ماه‌های گذشته طیفی از اصلاح‌طلبان از تمایل به نوعی نزدیکی و ائتلاف با چهره‌های اصولگرای میانه رو سخن می‌گفتند و ناطق نوری یکی از نام‌هایی بود که از سوی آنها تکرار می‌شد. اما آنچه تا این لحظه رخ داده نشان دهنده آن است که اصولگرایان و بویژه طیف سنتی‌شان قصد دارند به تعبیر خودشان از افتادن این نیروهای تأثیرگذار در دام اصلاح‌طلبان جلوگیری کنند. هرچند نباید فراموش کرد که این فراخواندن به نقش‌آفرینی و گردهم آمدن در محضر شیخ نور مؤثر نخواهد افتاد مگر آنکه او خود نیت به بازگشت کرده باشد.

در سطح خبر آنچه از سوی غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت اعلام شد این است که آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی رئیس وقت جامعه روحانیت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه آخرین جلسه مجمع خواستار حضور ناطق نوری در جلسات جامعه روحانیت می‌شود و از او اینگونه پاسخ می‌گیرد که «دعوت کنید تا حضور پیدا کنیم» و همانجا به‌شکل مکتوب از شیخ نور دعوت می‌شود. دعوت و اجابتی که در جمع اعضای جامعه روحانیت بازتاب‌های متفاوتی دارد. فارغ از اینکه گفته می‌شود ناطق در قامت میهمان در جلسه حاضر بوده و از سرگیری عضویت فعال او در جامعه هنوز در هاله‌ای از ابهام است، خبرآنلاین هم مدعی شده وقتی زمزمه دعوت از ناطق نوری مطرح بوده برخی اعضای این تشکل روحانی، تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا موحدی کرمانی را از این اقدام منصرف کنند.

حال آنکه روایت‌های برخی از اعضا پس از حضور ناطق در جمع‌شان حکایت از آن دارد که مخالفان در اقلیت بوده‌اند. مصباحی مقدم به خبرآنلاین گفته: با حضور آقای ناطق نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز، اعضا از حضور ایشان خوشحال شدند و با خنده می‌گفتند «یار امام خوش آمد».

او البته تأکید کرده: «در این جلسه، آقای ناطق نوری به‌عنوان میهمان حاضر شده بودند و هیچ اظهارنظری نکردند و نکته‌ای هم درباره حضور ایشان در جلسات آینده بیان نشد»، اما جامعه تلاش دارد «حضور مداوم ناطق‌نوری در جلسات اتفاق بیفتد».

سیدرضا اکرمی دیگر عضو شورای مرکزی این تشکل روحانی نیز با تکرار همین روایت به مزاح گفته «آخوندها باهم کنار می‌آیند، شما کت‌وشلواری‌ها خودتان را بپایید». او در گفت‌و‌گو با انتخاب با یادآوری اینکه «ناطق نوری یکی از مؤسسان اصلی جامعه روحانیت مبارز بوده است»، فاصله گرفتن برخی اعضای این تشکل و غیبت طولانی‌شان در جلسات را یکی از ضایعات انتخابات سال 1388توصیف کرد و تأکید کرد: «به هیچ عنوان حضور وی در مقام میهمان نبوده و در مقام صاحب‌خانه به جامعه بازگشتند.»

 به روایت اعضاء، ناطق نوری خود با وجود حضورش در جلسه روز سه‌شنبه از اظهار نظر درباره ادامه یافتن تعاملش با تشکلی که از سال 1356 در زمره مؤسسانش بوده خودداری کرده است. با این حال سیر کنش‌های این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حکایت از آن دارد که او همان‌طور که در طی سال‌های گذشته گام به گام از کنشگری سیاسی فاصله گرفت خود را در مسیر بازگشت قرار داده است.

او که پس از اتهام زنی‌های محمود احمدی‌نژاد به بستگانش در جریان تبلیغات انتخابات سال 88 و در پی برآورده نشدن انتظار حمایت از سوی تشکل متبوع خود در کنار مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی به مدت 10 سال از حضور در جامعه روحانیت اجتناب کرده بود، اردیبهشت ماه 1396 نیز با تقدیم استعفا از سمت ریاست دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب رسانه‌ها را غافلگیرکرد. آن زمان گفته شد که نیت به حمایت از روحانی در انتخابات و تقید به «اصل مبرا بودن جایگاه رفیع رهبری از جناح بندی‌های سیاسی رایج و جلوگیری از سوء برداشت‌های عمومی در این خصوص» دلیل این استعفا بوده است. گرچه روایت‌هایی نیز از تأثیر ماجرای نتایج انتخابات مجلس خبرگان و رأی نیاوردن برخی چهره‌های خاص در آن و مواضع مطرح شده در آن رویداد سخن گفتند. قدم بعدی فاصله گرفتن ناطق نوری از کنشگری کمرنگ شدن حضورش در جلسات مجمع تشخیص مصلحت بود. تا آنجا که برخی رسانه‌ها بر اساس تصاویر مدعی شدند که ناطق آخرین بار در 30 تیر 97 در جلسه مجمع تشخیص مصلحت حضور یافته است. اما درست در هنگامه‌ای که این کناره‌گیری می‌رفت تا به موضوع گمانه زنی‌های رسانه‌ای پیرامون چرایی‌اش بینجامد او با حضور در جلسه 6 شهریور 98 آن گمانه زنی‌ها را ابتر گذاشت. پس از  جلسه جمعی از اصولگرایان که یک منبع آگاه درباره آن به رسانه‌ها گفت درباره انتخابات مجلس، ضرورت مشارکت حداکثری مردم و همین‌طور انتخاب چهره‌های اصلح بوده است و بعد سفر چهار روزه‌اش به خوزستان و بازدید‌هایش از صنایع و کارخانجات مختلف این استان نشان داد که او اذن بازگشت به ایفای نقش پررنگ‌تر سیاسی را یافته است و از دوران کناره‌گیری عبور کرده است.

حال بازگشت ناطق به عرصه کنشگری سیاسی را می‌توان به معنای آغاز حرکت اصولگرایان سنتی و میانه رو به سوی بازسازی و توان‌افزایی سیاسی در برابر طیف‌های نوخاسته و تندرویی همچون جبهه پایداری تعبیر کرد. وضعیتی که احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با چهره‌هایی با مختصات او را ضعیف می‌کند. اما به مثابه نشانه‌ای از بازتوانی و تقویت جریان اصولگرای ریشه‌دار و معتدل می‌تواند همچنان مورد استقبال رقبای آینده‌نگر اصولگرایان هم باشد. خاصه برای آنها که در سال‌های اخیر چشم به راه ظهور جایگزینی برای هاشمی هستند.