تحلیلگر اندیشکده ویلسون سنتر گفت که ترامپ تنها خواهان یک عکس یادگاری با رئیس‌جمهور ایران است بدون اینکه مقدمات چنین دیداری را فراهم کند.

رابینوویتز: ایران، نمونه‌ای مهم از شکست سیاست های ترامپ است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اوری رابینوویتز استاد روابط بین‌الملل و محقق اندیشکده ویلسون سنتر آمریکا است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و تاریخچه سلاح‌های هسته‌ای پژوهش کرده است.

ترامپ خواهان یک عکس یادگاری با روحانی است

در شرایط تحریم، امکان توافق دیپلماتیک کم است

وی در ابتدا گفت: من فکر می‌کنم که یه احتمال زیاد ترامپ به این سیاست فعلی در مورد ایران ادامه می‌دهد و تحریم‌ها را تا پایان دوران خود لغو نمی‌کند. این در حالی است که ترامپ خواهان توافق با ایران است اما بیشتر از هر چیزی خواهان یک عکس یادگاری و دست دادن با روحانی است اما با این شرایط و در شرایط تحریم شانس توافق دیپلماتیک بسیار کم است. 

ایران، نمونه‌ای از شکست سیاست خارجی ترامپ است

خروج از برجام، اشتباهی بزرگ بود

وی در ادامه در مورد سیاست فشار بر ایران گفت: ترامپ از بسیاری از جهت‌ها برای اینکه در کاخ سفید باقی بماند، گزینه مناسبی نیست. ایران نمونه‌ای از شکست سیاست خارجی ترامپ است. خروج از برجام بدون داشتن استراتژی خروج از این توافق اشتباهی بزرگ بود که نتایج آن اکنون در حال آشکار شدن است. 

به نفع اروپا است تا از بی‌ثباتی در منطقه جلوگیری کند

وی در ادامه در مورد تلاش‌ها برای بازگرداندن ترامپ به برجام گفت: اروپا به ویژه رئیس‌جمهور فرانسه تمام تلاش خود را برای بازگرداندن ترامپ به برجام انجام می‌دهد اما این تلاش‌ها تاکنون بی‌فایده بوده است. به نفع اروپا و فرانسه است تا از بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی در منطقه جلوگیری کند.

کاهش تعهدات برجامی واکنشی به تحریم‌هاست ایران راهی برای فرار از این فشار پیدا می‌کند 

وی هم چنین در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ترامپ تحریم‌ها را ادامه می‌دهد ایران نیز به کاهش تعهدات خود می‌پردازد و به این تحریم‌ها واکنش نشان می‌دهد من تصور می‌کنم ایران راهی برای فرار از این فشار پیدا می‌کند.

ترامپ مقدمات دیدار با روحانی را فراهم نکرده است

نشست با رهبر کره شمالی بی نتیجه بود

سیاست ترامپ در مورد ایران نامشخص است

این استاد دانشگاه درباره تمایل ترامپ به دیدار با روحانی گفت: به نظر می‌رسد ترامپ تنها به دنبال یک نشست و دست دادن با روحانی باشد بدون آن که مواد لازم و شرایط برای این دیدار را فراهم کند مانند عکسی که با رهبر کره شمالی گرفت و نشستی که بدون نتیجه بود. در ظاهر به نظر می‌رسد که ترامپ خواهان بهبود روابط با ایران است اما در واقع کاری برای این هدف نمی‌کند او حتی جان بولتون را اخراج کرد و شرایط را برای بهبود رابطه با ایران بهبود بخشید اما او را نمی‌توان پیش‌‌بینی کرد سیاست او در مورد ایران نامشخص است از طرفی به نظر نمی‌رسد ترامپ خواهان مقابله با اقدامات ایران در منطقه و یا کاهش تعهدات برجامی ایران باشد. 

آمریکا خواهان جنگی دیگر در منطقه نیست

عربستان باید خواهان بهبود رابطه با ایران باشد

وی در مورد حمله به آرامکو نیز گفت: اطلاعاتی که غربی‌ها از آن می‌گویند نشان می‌دهد ایران پشت آن حمله است اما چرا؟ ایران می‌خواهد اتحاد ضدایرانی خلیج فارس را در هم نابود کند اما عدم پاسخ آمریکا به این حمله و خروج از سوریه به این معنی است آمریکا دیگر نمی‌خواهد خود را درگیر جنگ‌های خاورمیانه کند. این یعنی سعودی‌ها باید در روابط خود با ایران تجدیدنظر کنند و خواهان بهبود رابطه با ایران باشند. 

ایران مانند کره شمالی نیست

رابینوویتز هم چنین در مورد تشابه میان ایران و کره شمالی گفت: ایران و کره شمالی تفاوتی بزرگ دارند و آن این است که کره شمالی قبلا سلاح هسته‌ای را توسعه داده است و اکنون به این سلاح مسلح است اما ایران هنوز به این سلاح دست نیافته است آمریکا می‌تواند به گونه‌ای رفتار کند که ایران به این سلاح دست نیابد اما آمریکا با خروج از برجام در جهت معکوس در حال حرکت است و زمینه را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای برای ایران فراهم کرده است!

احتمال جنگ میان اسرائیل و ایران و نیروهای منطقه‌ای وجود دارد

وی در مورد احتمال درگیری نظامی در منطقه گفت: من فکر می‌کنم شانس جنگ در منطقه با ایران در حال افزایش است، نه در برابر آمریکا که دیگر به جنگ در  منطقه علاقه‌ای ندارد بلکه بیشتر بین اسرائیل و ایران و نزدیکان منطقه‌ای آنها این احتمال وجود دارد.

سیاست فشار بر ایران به وضوح شکست خورده است

وی در ادامه افزود: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود. سیاست فشار بر ایران به وضوح شکست خورده است.

محقق اندیشکده ویلسون سنتر آمریکا گفت: از نظر من برداشت آمریکا از برجام  اشتباه بود و سیاست حداکثر فشار ترامپ مبنی بر اعمال تحریم‌ها به وضوح شکست خورده است. در حالت ایده آل، تحت یک دولت دیگر، توافقنامه جدید و بهبود یافته‌ای تدوین خواهد شد این اتفاق  می‌تواند یک شروع خوب باشد. من شخصاً از توافقی حمایت می‌کنم که این اطمینان را ایجاد کند که ایران به طور مخفیانه توانایی‌ دستیابی به سلاح هسته ای را توسعه نمی‌دهد.