لایحه موافقتنامه سرویس های هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت امروز در جلسه علنی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مخالفان و موافقان آن نظرات متفاوتی را ارائه کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لایحه موافقتنامه سرویس های هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت در جلسه علنی امروز (سه شنبه 14 آبان) مجلس شورای اسلامی را بررسی کردند. 
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با لایحه موافقت نامه سرویس های هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت گفت: در این لایحه موارد خاص و جزئی وجود دارد که مجلس باید به آن دقت کند. اگر گزارش را ملاحظه کنید به جای کمیسیون، اداره کل قوانین است که کار محققانه ای روی این قرارداد انجام داده است.
نماینده مردم تهران تاکید کرد: اداره کل قوانین مغایرت های مربوطه را تشریح کرده است. یکی در رابطه با معافیت ها است که مغایر با بند الف ماده ۶ قانون برنامه ششم است. در پیوست هم آمده است. اگر این را بپذیرید رای دو سوم می خواهد.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: ایرادات فراوان در ترجمه هم وجود دارد که ۱۲ مورد است. این مورد نیز نیازمند این بوده که اگر کمیسیون فرصت نداشته، نظرات اداره قوانین را در نظر می گرفت. درست نیست در یک ماده واحده با ۲۱ بند، در ۱۲ بند آن ایرادات ترجمعه را شاهد باشیم. حتی امضاها هم انطور که در بند ۱۲ آمده، نام طرفین امضا نیامده است درصورتی که باید اسم و عنوان صاحبان امضا آورده شود.

وی افزود: موافقتنامه ها آثار ترجمه افراد نیستند که به دلخواه بتوانند ترجمه کنند حتی ترجمه یک رمان هم باید با دقت انجام شود. 

نماینده اصلاح طلب مردم تهران خاطرنشان کرد: مجلس باید دقت کند، این مورد در سال ۹۳ منعقد شده است و شرایط امروز نیز متفاوت از آن زمان است. امتیازات طرف مقابل مشخص و امتیازات ما مبهم است. 

محجوب گفت: وقتی اجازه نمی دهند که هواپیمای ما در کویت برای سوختگیری اجازه فرود نمی دهد آیا باید معافیت دهیم؟

حاجی‌دلیگانی: موافقتنامه هوایی دوجانبه سلاح برنده تحریمهاست

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این لایحه گفت: ملت ایران صلح‌طلب ترین ملت در منطقه و جهان است.

وی افزود:‌با توجه به شرایط منطقه و تحریم‌هایی که استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی انجام می‌دهند موافقتنامه هوایی بین ایران و یکی از کشورهای مهم منطقه خلیج فارس می‌تواند پیام مثبتی را به جهان صادر کند.

 نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد:‌ سرویس‌های هوایی منجر به توسعه کالا و حمل و نقل خواهد شد.

وی گفت:‌ این موافقتنامه می‌تواند منجر توسعه و تسهیل توریسم زیارتی به مقصد مشهد و قم شده و همچنین می‌تواند در زمینه افزایش تعداد توریست‌های درمانی به کشورمان تاثیر گذار باشد.

حاجی‌دلیگانی گفت:‌ اتباع کشور کویت و کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار راغب هستند درمان‌های سخت خود را در ایران انجام دهند.

 نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت:‌ لایحه موافقفتامه سرویس‌های هوایی دوجانبه منجر به توسعه روابط سیاسی بین ایران و کشورهای دیگر خواهد شد.

وی افزود: موافقتنامه‌های سرویس‌های هوایی دوجانبه قطعا منجر به کند شدن سلاح برنده تحریم‌ها (به تعبیر آمریکایی‌ها) خواهد شد.

نماینده دولت در دفاع از این موافقتنامه در صحن علنی اعلام کرد که روزانه بیش از دو هزار پرواز از سرزمین جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کنند ضمن اینکه معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده در غالب موافقتنامه سرویس‌های هوایی دوجانبه بین ایران وکویت شامل کترینگ و موضوعات خواربار خواهد شد نه همه اقدامات پروازی و هوایی.