دبیرکل کارگزاران می‌گوید: اصلاح‌طلب‌ چپ، در انتخابات مجلس ششم هاشمی رفسنجانی را ترور شخصیت کردند و خاتمی هم اعتراضی به آنها نکرد. به گفته کرباسچی، طیف مذکور حتی به کروبی هم در مجلس ششم رحم نکردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی و درباره حملات گسترده به هاشمی در آستانه انتخابات مجلس ششم اظهار داشت: اصلاح‌طلبان کار درستی نکردند. برخی بعداً ابراز  ندامت کردند.

وی می‌افزاید: آنها یک نفر یا دو نفر نبودند، خیلی‌ها در این کار دخیل بودند؛ البته نه خود آقای خاتمی. آن افراد حتی وقتی در مجلس رأی هم آوردند دیدیم که توهین‌هایی کردند مثل عنوان آقاسی و...که دادند و بعد آراء ایشان را حذف کردند و کاری کردند که در واقع ایشان مناسب ندانست که در آن مجلس باشد. اگر بگوییم که این از ناحیه افراد تک‌رویی بوده، یعنی جناح چپ آن زمان هم مثل امروز هیچ سر و سامانی نداشته؛ یعنی هر فردی هر کاری می‎خواسته، می‌توانسته انجام دهد، در حالی که آنها زیر پرچم آقای خاتمی سینه می‎زدند. حق این بود که انسجامی وجود داشته باشد و اگر آقای خاتمی با کارهای آنها مخالف بود که به نظر من مخالف بود ـ چون همیشه آقای خاتمی احترام آقای هاشمی  را حفظ می‌کرد ـ باید جلوی این کارها را حداقل به عنوان قدردانی از آقای هاشمی می‌گرفت.

وی درباره سکوت و انفعال کارگزاران در مقابل هجمه‌های دوم خردادی‌ها به هاشمی گفت: آن روزها دوستانی بودند که یک هژمونی اطراف آقای خاتمی به وجود آورده بودند. من مدتی آن زمان زندان بودم، مخصوصاً در جریان بحث‌های مجلس ششم و آن فعالیت‌ها. یک سالی گرفتار دادگاه و یک سال هم تقریباً زندان بودم. در آن مقطع شاید دو سالی کارگزاران را به یک معنایی تعطیل کردیم. نه تعطیل به معنای انحلال، گفتیم ما زیاد فعالیت سیاسی نمی‌کنیم برای اینکه همین اختلافات و گرفتاری‌هایی که وجود داشت، مطرح نشود. بیشتر جلسات‌مان را هفتگی در خانه‌های یکدیگر تشکیل می‌دادیم و در استان‌ها هم گفته بودیم که دوستان در دفاتر به آن صورت کاری نکنند و بیشتر در خانه‌ها جلسه بگذارند. حاکمیت و نظام با ما کاری نداشت، بیشتر به خاطر همین مسائلی که درون دولت و اصلاح‎طلب‎ها بود، این وقفه را دادیم.

دبیرکل کارگزاران درباره انصراف هاشمی از حضور در مجلس ششم پس از اینکه نفر سی‌ام شد، گفت: فرض کنید آقای هاشمی انصراف نمی‌داد و می‌خواست در مجلس ششم بماند. چه کار باید آقای هاشمی در مجلس ششم می‌کرد؟ یعنی مجلس ششمی که حتی ریاست آقای کروبی را که رئیس مجمع روحانیون بود و بسیار از آقای خاتمی پشتیبانی کرده بود را نمی‌خواستند قبول کنند. می‌دانید که سر ریاست مجلس آقای کروبی یک عده‌ای معرکه گرفته بودند و دنبال این بودند که آقای میردامادی را رئیس مجلس کنند و در آخر هم مجلس ششم در بحث‌ها و درگیری‌هایش با دستگاه‌های مختلف و شورای نگهبان و حکومت به آن جریان تحصن و استعفا کشید. آقای هاشمی به نظر شما اگر در آن مجلس می‌ماند باید چه می‌کرد؟

 اما دیدگاه سیاسی آنها طوری است که آقای کروبی را قبول ندارند. آقای کروبی که خود عضو مجمع روحانیون است و خود ساپورت اصلی آقای خاتمی بوده و این همه تلاش کرده است. این یعنی آقای هاشمی در این مجلس با یک اکثریتی طرف بود که حالت‌های احساسی داشتند و این حالت‌ها منجر به استعفا و تحصن و نامه کذایی شد. آقای هاشمی اگر در مجلس ششم می‌ماند باید یا با جناح چپ درگیر می‌شد که عقیده نداشت با این جناح درگیر شود. بعد هم آنجا یک اکثریتی بودند که تحت فضای دوم خرداد رأی آورده بودند. یا باید با آنها هم‌صدا می‌شد که آن مقابله سیاسی با حاکمیت را قبول نداشت.