سخنان روحانی در حالی است بر اساس قانون اساسی نماینده مجلس دو وظیفه اصلی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای درست قانون را بر عهده دارد.

حقوقدان قانون‌گریز!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سخنان اخیر رئیس جمهور آنقدر بی اساس است که نادرست بودنش را هر شخصی که قدری به حقوق و سیاست آشنایی داشته باشد و حتی یک دانشجوی ترم دو حقوق متوجه می‌شود. روحانی امروز گفته است: «گاهی‌وقت‌ها می‌شنویم که مثلا بعضی از نمایندگان مجلس می‌گویند که ما باید بر کارگزاران نظارت کنیم. این برداشت ناقص از قانون اساسی است. به یک مفهومی ممکن است به عنوان سوال داشته باشیم ولی ما نظارت نمایندگان بر کار وزرا و دولت را نداریم. آنکه در قانون اساسی آمده رئیس‌جمهوری است که بر کار وزیر نظارت می‌کند و نظارت بر کار وزیر از وظایف رئیس‌جمهوری است؛ به‌عبارتی نظارت بر کار وزیر از وظایف رئیس‌جمهوری است و رئیس‌جمهوری اختلاف دو وزیر را حل می‌کند و هماهنگی بین دو وزیر یا چند وزیر بر عهده رئیس‌جمهور است».

این سخنان در حالی است بر اساس قانون اساسی نماینده مجلس دو وظیفه اصلی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای درست قانون را بر عهده دارد. به همین دلیل قانون به نمایندگان این قدرت را داده است که از هر شخص و مقامی توضیح بخواهند و در صورت قانع نشدن او را به مراجع قضایی معرفی کنند؛ بنابراین هر موضوعی در سطح کلان اگر بخواهد به قانون تبدیل شود باید به تصویب نماینده‌ها برسد.

اصل 84 قانون اساسی هم مقرر می‌دارد: «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید». این اصل به وضوح نشان می‌دهد نمایندگان مردم در مجلس می‌توانند درباره هر موضوعی از جمله عملکرد وزرا سخن بگویند و حتی قانون‌گذار قانون اساسی پا را فراتر نهاده و در اصل88 گفته است: «در هر مورد که‌ حداقل‌ یک‌ چهارم‌ کل‌ نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ از رئیس‌ جمهور و یا هر یک‌ از نمایندگان‌ از وزیر مسئول‌، درباره‌ یکی‌ از وظایف‌ آنان‌ سوال‌ کنند، رئیس‌ جمهور یا وزیر موظف‌ است‌ در مجلس‌ حاضر شود و به‌ سوال‌ جواب‌ دهد و این‌ جواب‌ نباید در مورد رئیس‌ جمهور بیش‌ از یک‌ ماه‌ و در مورد وزیر بیش‌ از ده‌ روز به‌ تأخیر افتاد مگر با عذر موجه‌ به‌ تشخیص‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌». یا حتی در اصل89 مقرر شده است: «نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ می‌ توانند در مواردی‌ که‌ لازم‌ می‌ دانند. هیأت‌ وزیران‌ یا هر یک‌ از وزراءء را استیضاح‌ کنند. استیضاح‌ وقتی‌ قابل‌ طرح‌ در مجلس‌ است‌ که‌ با امضای‌ حداقل‌ ده‌ نفر از نمایندگان‌ به‌ مجلس‌ تقدیم‌ شود. هیأت‌ وزیران‌ یا وزیر مورد استیضاح‌ باید ظرف‌ مدت‌ ده‌ روز پس‌ از طرح‌ آن‌ در مجلس‌ حاضر شود و به‌ آن‌ پاسخ‌ گوید و از مجلس‌ رأی‌ اعتماد بخواهد. در صورت عدم‌ حضور هیأت‌ وزیران‌ یا وزیر برای‌ پاسخ‌، نمایندگان‌ مزبور درباره‌ استیضاح‌ خود توضیحات‌ لازم‌ را می‌ دهند و در صورتی‌ که‌ مجلس‌ مقتضی‌ بداند اعلام‌ رأی‌ عدم‌ اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس‌ رأی‌ اعتماد نداد هیأت‌ وزیران‌ یا وزیر مورد استیضاح‌ عزل‌ می‌ شود. در هر دو صورت‌ وزراءی‌ مورد استیضاح‌ نمی‌ توانند در هیأت‌ وزیرانی‌ که‌ بلافاصله‌ بعد از آن‌ تشکیل‌ می‌ شود عضویت‌ پیدا کنند...».

از جمیع جهات مشخص است که یکی از دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس نظارتی است و سخن حسن روحانی مبنی براینکه این وظیفه صرفا با رئیس‌جمهور نادرست است.