هنوز مشخص نیست کارگزاران می‌تواند با بدنه اصلی اصلاح‌طلبان به اجماع برسد یا نه.

یک بام و دوهوای کارگزاران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: کارگزاران سازندگی در این روزها که همه احزاب سیاسی خود را برای انتخابات آماده می‌کنند، گرچه فعالیت انتخاباتی خود را مانند دیگر احزاب جلو می‌برد اما گویا به شدت دچار آشفتگی در راهبرد و تصمیم است. اعضای این حزب در یک مقطع اعلام کردند که به هیچ وجه در صدد حمایت از یک نامزد غیراصلاح‌طلب نیستند و از سوی دیگر به دیدار علی لاریجانی می‌روند تا او را قانع کنند که در انتخابات1400 نامزد شود و این درحالی است که بدنه سنتی اصلاح‌طلبان مدت‌هاست که می‌گویند اصلاح‌طلبان صرفا با نامزد اصلاح‌طلب وارد می‌شوند و این حکایت از اختلاف احتمالی میان کارگزاران با اصلاح‌طلبان دارد.

از سوی دیگر حزب کارگزاران اعلام کرده بود که نامزدهای انتخاباتی باید با کابینه خود وارد انتخابات شوند که این موضوع نیز اخیرا در گفت‌وگو حسین مرعشی با روزنامه آرمان ملی رد شد و او به تازگی در پاسخ به این پرسش که آیا معرفی کابینه پیش از انتخابات تاثیر مثبتی بر جلب رای مردم خواهد داشت، گفته است:  «نمی‌توان دست رئیس‌جمهور آینده را بست. از طرفی مردم بعضا خود آقایانی را که نامزد انتخابات می‌شوند نمی‌شناسند، چطور می‌خواهند وزرای آنان را بشناسند؟ شاید وجود تیم بتواند کمک کند اما این در شرایطی است که شخصیت‌های با اعتبار ضعیف وارد انتخابات شوند. اگر فردی با اعتبار بالا وارد انتخابات شود، نیازی به معرفی تیم نیز نخواهد بود». از سوی دیگر او اعلام کرده است: «نامزد انتخاباتی کارگزاران تا دو هفته دیگر معرفی می‌شود». اگر نامزد انتخاباتی کارگزاران یک نیروی اصلاح‌طلب باشد که در آن صورت احتمالا نیروهای این حزب باید در مجمع اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان برای ایجاد اجماع بر روی او به چانه‌زنی بپردازند و اگر نامزد آنها یک نیری غیراصلاح‌طلب مانند لاریجانی باشد، طبیعی است که از پیش می‌دانند چنین شخصیتی مورد اتفاق نظر اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرد و باید شاهد آغاز رویارویی جدی کارگزاران با نیروی چپ اصلاح‌طلب باشیم. البته در حالت نخست یعنی ورود با نامزد اصلاح‌طلب هم به نظر می‌رسد هیچ تضمینی وجود نداشته باشد که کارگزاران لزوما نظر نهایی مجمع اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان را بپذیرد زیرا نیروهای این حزب در گذشته نشان داده‌اند چندان همراه با اکثریت اصلاح‌طلبان نیستند و اگر مقتضی بدانند راه خودشان را می‌روند؛ مانند آنچه در انتخابات مجلس یازدهم رخ داد؛ زمانی که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مقرر کرد که اصلاح‌طلبان نباید لیستی ارائه بدهند و احزاب صرفا می‌توانند به صفت حزبی خود و نه با بهره‌گیری از نام اصلاحات لیست بدهند که به سرعت کارگزاران لیستی با نام «یاران هاشمی» را منتشر کرد؛ لیستی که اکثر اعضای آن افرادی گمنام و بعضا غیراصلاح‌طلب بودند که علاوه بر آنکه مورد انتقاد بسیاری از اصلاح‌طلبان قرار گرفت، هیچ توفیقی هم در انتخابات به دست نیاورد. کارگزاران در آن مقطع اعلام کرد که خلاف مصوبه شورای عالی رفتار نکرده است اما مشخص بود که این موضوع تنها پوششی بر اختلاف‌نظرهای گسترده است زیرا واضح بود که نظر اکثریت اصلاح‌طلبان بر عدم ارائه لیست انتخاباتی بود.

به هر روی وضعیت حزب کارگزاران سازندگی در انتخابات 1400 به شدت مبهم است و مشخص نیست که این حزب می‌تواند با پایگاه جناحی متبوع خود به اجماع برسد یا آنکه با تصمیمات این حزب شاهد شرایطی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری سال84 در میان اصلاح‌طلبان خواهیم بود؟